هفته اول اردیبهشت88 - نمونه سوالات متوسطه کلیه رشته ها
سفارش تبلیغ
مسابقه صبح رسانه
مسابقه صبح رسانه
 
 
نمونه سوالات متوسطه کلیه رشته ها
 
 
 
»» خدمت رسانی در قرآن

خدمت رسانی در قرآن

به راستی ارائه خدمت به مردم ، به درک حقیقت  احسان و نیکوکاری و فهم نیازمندی ها و شناخت نوع محرومیت های ایشان نیاز دارد. از این رو قرآن کریم و روایات معصومین (ع) به بیان واقعیت احسان و مصادیق محرومیت و موارد انفاق پرداخته که به بعضی از این موارد اشاره می نماییم.

قرآن در بیان حقیقت و ریشه نیکوکاری و تبین مواردی از محرومین و محرومیت ها می فرماید:

لیسَ البرّ أن تُوَلُّوا و جوهَکم قَبِلَ وجوهَکم المشرق و المغرب و لکنَّ البرَّ مَن آمَنَ بالله و الیوم الاخر و الملائکة و الکتاب و النّبیّین و اتَی المال علی حبّه ذوی القربی والیَتامی والمساکین و ابن السبیل و السائلین و فی الرقاب؛

نیکی این نیست که ( به هنگام نماز ) صورت خود را به سوی مشرق و مغرب کنید (و تمام گفتگوی شما از مساله قبله و تغییر قبله  باشد و همه وقت خود را مصروف آن سازید) بلکه نیکی و نیکوکار کسانی هستند که به خداوند و روز رستاخیز و فرشتگان و کتاب آسمانی و پیامبران ایمان آورده اند و مال خود را با علاقه ای که به آن دارند، به خویشاوندان و یتیمان و مسکینان و واماندگان در راه سائلان و بردگان انفاق می کنند.

شأن نزول آیه این است که چون قبله تغییر کرد، یهود زبان به اعتراض گشود و بحث و گفتگو بر سر تغییرقبله بالا گرفت.

آیه نازل شد که این همه بحث و گفتگو در مساله تغییر قبله روا نیست و باید به تحکیم اصول و مبانی اعتقادی و مسایل اساسی دین پرداخته شود.

از این رو به شش اصل اساسی که از اصول خدمات و نیکوکاری حقیقی است اشاره می کند.

این نخستین گام که پایه همه خوبی ها و نیکی هاست را در ایمان به خدا و اعتقاد به معاد و قبول قوانین الهی و اجرای برنامه های دینی می داند و ان را انگیزه ای برای خدمت گذاری می داند.

در گام دوم، انفاق و ایثار به بستگان و خویشاوندان، یتیمان و مستمندان، در راه ماندگان و سرانجام به سائلان و بردگان را دومین نشانه نیکی می داند.

گالم سوم و چهارم در آیه کریمه که از مصادیق نیکی شمرده شده است، بر پاداشتن نماز و پرداخت حقوق واجب که همان زکات است، می باشد.

در گام پنجم خداوند نیکوکار واقعی را کسی معرفی می کند که به عهده خویش به هنگامی که پیمان می بند، وفا کند.

و در آخرین مرحله، صبر و استقامت به هنگام بیماری، درد و جنگ را نشانه نیکی و نیکوکاری معرفی می نماید.

بیان این موارد وترتیب انها از سوی خداوند حکیم، حکمت و پیام خاصی را به دنبال دارد.یکی از جنبه های توجیه و تو ضیح ترتیب آیه، می تواند بیان اولویت در رفع نیازمندی ها باشد. یعنی چنانچه در نزدیکان هر کسی نیازی وجود داشته باشد و خویشاوندان به آن رسیدگی نمایند، دیگر اثری از فقر و جامعه باقی نمی ماند. ازجنبه دیگر می توان علت ذکر ترتیب را بیان قدم های سلوک انسانی برای کسب کمالات دانست. بدین معنا که از قدم های آسان و از روی طبیعت و میل شروع شود تا به موارد سخت تر ادامه پیدا کند. انسان می باید در جهت رسیدن به خدا از فرد گذر کرده و دیگران را مورد توجه و تلطیف خویش قرار دهد. در این راه اولین قدم می تواند ذوالقربی باشد که به دلیل عواطف قومی و خویشاوندی، از بذل مال و رسیدگی به دیگرا آسانتر است.

قدم بعدی، اعطای مال بهایتام است و این حرکت ادامه خواهد داشت تا بردگان که شخصیت های نژادی نیز در کار نیست.

کمک و مساعدت به هریک از موارد مذکور، موجب رشد جنبه ای از کمالات انسانی می باشد و باید در این مسیر از روش های خاص استفاده نمود. مثلا در احسان به ذوی القربی باید کمک همراه با صحبت و عواطف خونی و قومی باشد.

در مورد یتیمان این کمک همرا با احساس حمایت و سرپرستی کردن توامان می باشد و در مورد مساکین، کمک رسانی در واقع نوعی معاونت اجتماعی محسوب می گردد.

تذکر این نکته لازم است که بر اساس تعالیم اسلامی، یتیم و مسکین تنها به معنای از دست دادن سرپرست و فقدان مال نیست و مصادیق بارز دیگری هم دارد به طور نمونه نداشتن پدر معنوی و مربی الهی، بعد دیگر از ابعاد و یا مصداق کامل یتیم است.

پیامبر اکرم (ص) آن پدر دلسوز امت می فرماید:

از بی سرپرستی کسی که پدرش را از دست داده سخت تر، یتیمی کسانی است که از امام خود بریده اند و توان دسترسی به او را ندارند و حکم مسایل دینی مورد ابتلایشان را نمی دانند. بدانید هر کسی از شیعیان و پیروان ما به علوم ما آگاه باشد، باید دست ایتام ما را بگیرد.

در مورد مسکین نیز مسکنت است و بی بهره بودن از حیات طیبه انسانی است. اسارت انسان در بند تعلقات دنیا نوعی از مسکنت است و بی بهره بودن از صفات انسانی مصداق دیگری از مسکنت به حساب می آید.

و اما ابن السبیل کسی است که چه بسا در شهر و دیار خود متمکن باشد. ولی در شرایط خاصی که واقع شده، نیازمند کمک است. این کمک در واقع نوعی مرافقت و مشارکت محسوب می شود و باید موقعیت شخصیتی وی درک شود.

فی الرقاب اشاره اشاره به نیاز مندی بندگانی است که از خود سرمایه مالی ندارد و از جانب مولای خود تحت فشار قرار گرفته باشند.

خلاصه این آیه شریفه به صراحت موارد و مصادیق بارز محرومیت را ذکر کرده و به تعریف شخصیت و حقیقت و نیککاران پرداخته است که باید به اصول و مبانی ایمانی پلیبند باشیم تا مصداق واقعی نیکوکار بحساب آییم واز پرداخت به مسایل اختلافی و بی فایده و شخصی بر حذر باشیم.

آیه ای دیگر در قرآن کریم، انفاق را ازجمله مصادیق برشمرده، می فرماید:

وأنفِقوا فی سبیل الله و لا تُلقُوا بِأیدیکم التّهلُکة و احسِنوا إنّ الله یُحِبُّ المُحسنین؛

و در فرازی دیگر می فرماید:

لَن تنالوا البرَّ حتّی تُنفِقوا ممّا تُحِبِّون.

از جمع بین این دو آیه معلوم می شود که انفاق در راه خدا معانی وسیع و گسترده ای دارد که بذل مال تنها یکی از مصادیق آن به شمار می آید.

گذشتن از همه تعلقات و انچه مورد حب انسان واقع می شود در حیطه انفاق قرار گرفته و دست مایه ای برای رسیدن به نیکوکاری محسوب می شود..

بریدن از تعلقات و پیوندهای مادی، راه رسیدن به کمال انسانی و دست یابی به حیات طیبه است و تا زمانی که این انقطاع حاصل نشود، باید این مسیر را ادامه داد تا حقیقت انفاق تحقق یابد.

قسمتی از کریمه که می فرماید: و لا تُلقوا بأیدیکُم الی التّهلُکَة، به احتمال قوی بیان حدّ انفاق است. پرهیز از افراط و تفریط و رعایت حد اعتدال، توصیه موکد شریعت اسلام بوده و انفاق از جمله این موارد است.

اصولا افراط و تفریط در هر امری موجب هلاکت جنبه های دیگر کمالت انسانی است. در زمان پیامبر اکرم (ص) مردی خانواده خود را ترک کرد و مشغول نماز و عبادت بود و مخارج زندگی او را برادر او تامین می کرد. پیامبر (ص) برادر را مقرب تر از ان مرد به ظاهر عابد معرفی کردند. چرا که او با افراط در امر عبادت ، و ظایف انسانی خود را نسبت به خانواده زیر پا گذاشته بود.

خداوند تبارک و تعالی در آیه دیگری به بیان نیکوکاری و موارد انفاق پرداخته است و می فرماید:

یَسالونَکَ ماذا یُنفقون قُل دنفقتُم من خیرً فَللواالدن و القربین و الیتامی و المساکین و ابن اسبیل و ما تفعلوا من خیر فان الله به علیم؛

از تو ( پیامبر) سوال می کنند که چه چیزی انفاق کنند؟ بگو هر خیر و نیکی ( و سرمایه سودمند و مادی و معنوی) که انفاق می کنید، باید برای پدر و مادر نزدیکان و یتیمان و مستمندان و درماندگان در راه باشد و هر کار خیری می کنید خداوند از آن آگاه است.

ودر جایی دیگر به احسان توصیه فرموده است:

انّ الله یَامُرُ بالعدلِ و الاحسانِ و ایتاء ذی القربی ئ یَنهی عن الفحشاء و المنکر ئ البغی یَعظِکم لعلّکم تذکَّرون؛ همانا خداوند بر دادگری و نیکوکاری و بخشش به خویشاوندان فرمان می دهد و از فحشاء و زشت کار و ستم نهی می کند و او شما را اندرز می دهد، باشد که پند گیرید.

بنایراین، طبق آیات الهی می توان چنین گفت که احساس و خدمت گذاری برتر و بالاتر از عدل است، زیرا عدل آن است که انچه بر عهده دارد به دیگری بدهد و انچجه برای اوست بگیرد. ولی احسان آن است که بیشتر از انچه بر عهده دارد بدهد و کمتر از آنچه برای اوست بگیرد و همچنین اختیار عدل واجب است، ولی انتخاب احسان مستحب می باشد. به همین دلیل می فرماید: انّ الله یَامُرُ بالعدلِ و الاحسانِ ...

ودر باب انفاق باید گفت که خداوند انفاق کنندگان را به زارعی تشبیه کرده که با کاشتن یک دانه، هفتصد دانه بیشتر بدست می آورند.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حسن hassan ( سه شنبه 88/2/8 :: ساعت 4:0 عصر )

»» محرومیت چیست و محرومین کدامند؟

محرومیت چیست و محرومین کدامند؟

فقر در لغت از فقار به معنای مهره های پشت گرفته شده است و فقیر کسی است که مهره ای پشتش زیر بار تنگ دستی خم شده باشد.

اما به طور کلی و در عرف جامعه، انسان که درآمد خود و عیالش را نداشته باشد، محروم می نامند. امام باقر و صادق (ع)نیز فرموده اند:

المحرومُ الرّجلُ الّذی لیسَ بِعَقلِه بَأسٌ و لم یَبسُط له فی الرّزق و هو مُحارَف:

مراد از محروم مردی است که عقلش عیبی ندارد اما (هر چه کار می کند و زحمت می کشد) در روزی اش گشایش حاصل نمی شود.

از نظر فقه اهل بیت (ع) کسی که هزینه اداره زندگی یک سال خود و خانواده اش همچون غذا ، پوشاک، مسکن مناسب، ازدواج، بهداشت و حتی هزینه دید و بازدید و مسافرت و تهیه میوه را نداشته باشد فقیر است.

ولی در تعالیم اسلامی محرومیت و محرومیت زدایی معنایی وسیع تری دارد. مقصود واقعی از تامین نیازهای مادی محرومین، همانا نجات ایشان از فقر حقیقی است. در بیانی از مولی الموحدین امیر المومنین (ع) می خوانیم که فقر مادی منشا، چهار خصلت سوء است.

یا بُنَیَّ! مَن ابتلی بالفقر فقد ابتلی بِأربعِ خصال: بالضعف فی یقینه و النقصان فی العقل و ارقّةِ فی دینه و قلّة الحیاء فی وجهه فَنَعوذُ بالله من الفقر؛

فرزندم هرکسی به فقر گرفتار اید به چهار خصلت مبتلا می شود: به سستی در یقین و کاستی در خرد و شکنندگی در دین و کمی شرم و حیاء در چهره، پس از فقر به خدا پناه می بریم.

بنابراین حدیث، علی (ع) منشاء ضعف یقین و نقصان عقل و کم رنگ شدن ارزش های دینی و کاهش حیاء را در فقر مادی دانسته است. حال می توانیم چنین نتیجه بگیریم که با رفع فقر مادی؛ این رذایل اخلاقی و سوء رفتارها نیز رفع خواهد شد. البته باید توجه داشت که چه بسا محرومینی که با تامین نیازهای مادی به علت محرومیت های فرهنگی و تربیتی و عدم بینش صحیح، مشکلات شان دو چندان می شود و زمینه ای برای طغیان و ناسپاسی را فراهم می آورد. همانند آن مسلمانی که با دعای خیر پیامبر اکرم (ص) از فقر مادی نجات یافت و به برکت دعای حضرت دارای اموال فراوان شد و سرانجام در برابر احکام اسلام طغیان و سرکشی کرد و از پرداخت زکات واجب سر باز زد.

اما حسن  (ع) در پاسخ فردی که پرسید فقر چیست؟ فرمودند: الحرصُ والشرّه: یعنی ارزومندی و سیری ناپذیری.

و امیرالمومنین علی (ع) می فرماید:

لافَقرَ کَالجَهل: هیچ فقری چون ندانی نیست.

و هم ایشان فرمودند:

أکبرُ الفقرِ الحُمق: بزرگترین فقر کم خردی و بی تدبیری است.

قران کریم ریشه و عامل انواع محرومیت ها را شیطان معرفی کرده است می فرماید:

الشیطانُ یَعِدکم الفقر ویَأمرُکم بالفحشاء و الله یَعِدُکم مغفرةً منه و فضلاً و الله واسعٌ علیم؛ شیطان از فقر می ترساند وامر به فحشاء می کند و خداوند به مغفرت از خود وعده می دهد و زیادتی وعده می دهد وخدا وسعت دهنده و علیم است.

طبق آیات الهی و روایات محرومیت شاخه های مختلفی در ابعاد فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی دارد و اصولاً قرآن کسانی را که از توانایی فکری بالایی برای تشخیص حق برخوردار نیستند، تحت عنوان مستضعفین قرار می دهد و برای رفع چنین محرومیتی نیز سخت پافشاری می نماید.

قران انواع و اقسام بی سرپرستی و یتیمی، فقر وگرسنگی، بیماری و از کار افتادگی، در راه ماندگی، جهل و نادانی، عقب ماندگی فکری و فرهنگی و ... را از مصادیق بارز محرومیت به حساب می آورد و همگان را در پی رفع محرومیت ها بسیج می نماید. چرا که ریشه این محرومیت ها سر از فسق و فجور درآورده و انسان را از مسیر کمال باز می دارد.

خلاصه مطلب ان که به طور کلی فقر از پدیده های شوم و خطرناکی است که غالباً بر اثر انحصار منابع ثروت و قدرت در دست طبقه خاصی از مردم و نیز تجمع انباشته شدن ثروت در نزد توانگران بوجود می اید.

حقیقت ثروت چیست و ثروتمند کیست؟

از دیدگاه اقتصادی، ثروت چیزی است که برای انسان سود مادی داشته باشد اما از دیدگاه اسلام ثروت به دو قسم مادی و معنوی تقسیم می شود. اسلام افزون بر مال و طلا ونقره و زمین وخانه و مرکب، هوش و خرد وسلامت روح و روان را نیز مشمول ثروت می داند. در روایتی علی (ع) خرد را بزرگترین و سودمند ترین ثروت دانسته است، چرا که با بکارگیری ان انسان می تواند سرمایه های بسیاری بدست آورد و با فقدان آن، اگر سرمایه ای هم داشته باشد به تباهی می کشد. دین گر چه کسب سود و ثروت از طریق تلاش و فعالیت را جایز دانسته، که بر ان تشویق می نماید، لکن ثروت اندوزی و حبس و ذخیره ان را مذموم دانسته و به شدت با این پدیده مبارزه می کند. قرآن می فرماید:

والّذین یَکنزونَ الذّهب و الفضّة و لا یُنفقونَها فی سبیل الله فَبَشَّرهُم بِعذابٍ ألیم؛

آنان که طلا و نقره را ذخیره کرده و ان را در راه خدا انفاق نمی کنند به عذابی دردناک بشارت بده.

ثروت اندوزان، جامعه را از سرمایه ای که باید در رگ های آن جریان داشته باشد محروم می کنند و باعث مرگ اقتصادی می شوند. علی (ع) با این گروه برخورد کرده و میفرماید:

هَلَکَ خُزّانُ الاموال و هم أحیاء؛ ثروت اندوزان مرده اند؛ گرچه ظاهراً حیات دارند.

راه های بهره برداری صحیح از ثروت

الف- بخش به فقیران و نیازمندان:

قرآن کریم بخشش را به صاحبان سرمایه توصیه کرده و ان را نفع خودشان می داند. چرا که علاوه بر پادش الهی؛ خود نیز از رهگذر و رونق بازار و شتاب روند مثبت اقتصادی بهره مند می شوند. به همین دلیل فرموده است:

وما تُنفقوا من خیرٍ فَلِأ نفُسکم؛ هر چیزی که بخشش می کنید به نفع خود شما ست.

ب- سرمایه گذاری مستقیم:

سرمایه گذاری مستقیم که همان سرمایه گذاری و هزینه سرمایه در تولید است که علاوه بر خدمت به جامعه موجب افزایش سرمایه عمومی نیز می شود. این نوع سرمایه گذاری موجب افزایش درصد بیکاران در جامعه است که مطلوب و مقصود دین می باشد.

ج- پرداخت وام و قرض الحسنه به نیازمندان:

پرداخت وام و قرض الحسنه به نیازمندان نیز چه بسا به رونق اقتصادی افزوده و شکوفایی استعدادها را به ارمغان آورد. بی دلیل نیست که خداوند قرض دادن به نیازمندان را قرض دادن به خود معرفی کرده، می فرماید:

مَن ذَا الذی یُقرضُ الله قرضاً حَسَناً.

د- سرمایه گذاری غیر مستقیم:

سرمایه گذاری غیر مستقیم مانند نذورات، موقوفات، خمس و زکات که این دو از فرایض محسوب می شود. بنابراین برنامه های دینی برای تعادل جامعه جامع و کارامد می باشد و باید به این دستورات عنایت داشته باشیم.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حسن hassan ( دوشنبه 88/2/7 :: ساعت 4:0 عصر )

»» سرمشق بودن خدمتگزاران در زهد

سرمشق بودن خدمتگزاران در زهد

در جامعه اسلامی، کسانی می‏توانند عهده‏دار مسؤولیت باشند که از ویژه‏گی‏هایی چون بی‏رغبتی به دنیا، تقوا، تعهد، راستی، امین بودن و ... برخوردار باشد. در نظام اسلامی برخلاف نظام‏های دیگر، پُست و مقام‏ها فرصتی برای نیل به خواست‏های شخصی نیست؛ بلکه فرصت برای کار برای مردم و کسب خشنودی خداست. مقام معظم رهبری در این مورد می‏فرمایند: «وقتی ما گفتیم حکومت اسلامی، چیزهایی را در زندگی و وضع عادی مردم، در نظام اجتماعی، در افکار و فرهنگ، در همه مناسبات اجتماعی، از جمله در روش و منش کارگزار حکومت اسلامی متعهد شده‏ایم. این حکومت اسلامی معنای خاص دارد. حکومت اسلامی، غیر از حکومت سلطنتی است، غیر از حکومت دنیایی است، غیر از حکومت طاغوتی است، غیر از سلطه بر مردم است، غیر از زندگی به صورت اغتنام شهوات است. حکومت اسلامی، یعنی کارگزارانش برای اسلام و خدا کار می‏کنند نه برای خود. ما باید خودمان را به معنای واقعی کلمه ... خدمتگزار مردم بدانیم.... مسؤولان کشور باید به معنای واقعی کلمه، از لحاظ زهد، یعنی بی‏رغبتی به زخارف دنیایی، سرمشق دیگران باشند؛ حد آن هم حدّ وَرَع است».

هم دلی و وحدت خدمتگزاران

بدون تردید یکی از عوامل بسیار مهمّ پیروزی بر مشکلات، وجود هماهنگی بین مردم و مسؤولان است. به یقین بدون وحدت و هم‏دلی، درخت انقلاب به ثمر نمی‏نشست و جنگ تحمیلی و انواع توطئه‏های دشمنان، از سر راه برداشته نمی‏شد. در عرصه خدمت‏رسانی هم، وجود هماهنگی و هم‏دلی، شرط اصلی موفقیت است. مقام معظم رهبری در این باره می‏فرمایند: «در جمهوری اسلامی، هم دستی و هم دلی برای مسؤولان یک اصل است. این وحدت و یک‏پارچگی را واقعاً یک اصل بدانیم، برای آن سرمایه‏گذاری کنیم و از اختلاف بگذریم. من گمان نمی‏کنم در طول ده سال گذشته ـ که امام عزیزمان ره) این همه بیانات حکمت‏آمیز ایراد کردند ـ چیزی را به اندازه‏ی «وحدت» مورد تأکید قرار داده باشند. یکی از دو یا سه موضوعی که ایشان بیش‏ترین تأکید را می‏کردند، همین مسأله وحدت دل‏ها و وحدت زبان‏ها و وحدت راه‏ها و هم دستی و هم‏گامی و هم دلی بوده است. ... مرز میان پیروزی همه جانبه ملّت ما، یا خدای ناکرده ناکامی و هدر رفتن همه زحمات گذشته، یک چیز بیش نیست و آن وحدت کلمه میان مردم است».

پرهیز از تجمّل، شرط خدمت‏رسانی

تجمل‏گراییِ مسؤولان، افزون بر این که فرصت خدمت به مردم را از بین می‏برد، به لحاظ فرهنگی هم آحاد جامعه را به سمت اسراف سوق می‏دهد که این کار، با ارزش‏ها و احکام اسلامی هم‏خوانی ندارد. مقام معظم رهبری درضمن سخنانی، این موضوع را چنین توصیف می‏کنند: «سال هاست که بنده درباره زندگی تشریفاتی مکرر تذکر می‏دهم. این دو جنبه دارد: یک جنبه از لحاظ اصل پای بندی به تجملات و تشریفات است که این بدو دون شأن انسان والاست ... به علاوه مسرفانه است. تضییع سرمایه‏ها، تضییع اموال و تضییع موجودی‏ها در آن هست. این یک بُعد قضیه است که اسراف بد است. اصل تجمل، همراه با اسراف و همراه با زیاده‏روی است و بد است؛ لیکن جنبه دومی دارد که اهمیتش کم‏تر از جنبه اوّل نیست و آن، انعکاس تجمّل شما در زندگی مردم است. ... این یک درس عملی است و هر کس این را می‏بیند، بر او اثر می‏گذارد. ... اگر این روحیه تجمّل گرایی در جامعه ما رواج پیدا کند، ... بسیاری از مشکلات اقتصادی و اجتماعی و اخلاقی کشور اصلاً حلّ نخواهد شد. ... هیچ وقت عدالت اجتماعی تأمین نخواهد شد. هیچ وقت روحیه برادری و الفت و انس و هم‏دلی ... پیش نخواهد آمد».



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حسن hassan ( شنبه 88/2/5 :: ساعت 4:0 عصر )

»» ضرورت و اهمیت خدمت رسانی در کتاب و سنت

ضرورت و اهمیت خدمت رسانی در کتاب و سنت

از اساسی ترین ویژگی های نظام مبتنی بر وحی آن است که تربیت وسازندگی در بعد فردی و شخصی و رشد فضایل اخلاقی با تعهد اجتماعی و نظم سیاسی و اقتصادی گره خورده است. با نگاهی کوتاه به تعالیم آسمانی اسلام، به خوبی در می یابیم که اسلام هرگز با فرد گرایی و بی توجهی به دیگران موافق نمی باشد و وجود محیط مساعد اجتماعی را شرط لازم برای رسیدن به کمال می شناسد. از این رو بخش عمده ای از دستورات دینی جنبه اجتماعی دارد و تأسیس حکومت اسلامی و استقرار عدالت و رسیدگی به وضع محرومین و مستضعفین از آرمان های اصلی اسلام و از اهم وظایف مسلمانان است.

اسلام از یک سو، فراگیری آیین مشارکت و تقویت روحیه مسؤولیت پذیری و تربیت وتعالی شخصیت فردی در ایفای نقش اجتماعی و احساس تعهد نسبت به دیگران را سفارش می کند و از سوی دیگر، به تقویت روحیه خدمت و همکاری، احسان و ایثار و فداکاری نسبت به هم نوعان می پردازد و مجاهدت و مداومت بر کسب توفیق خدمت به خلق را از مصادیق شکر نعمت خالق می شمارد.

توصیه ها

حال با نیم نگاهی به توصیه ها و سفارشات رهبران الهی اهمیت عرصة تعاون و تعهد های اجتماعی آشکار می گردد و انگیزه های خفته را بیدار می نماید.

پیامبر مکرم اسلام (ص) در اهمیت و ضرورت خدمت به مردم می فرماید:

عونِ العبد أخاهُ یوماً خیرٌ من اعتکافهِ شهراً: یک روز یاری رساندن به برادر دینی بهتر از یک ماه اعتکاف است.

و امیر المومنین علی (ع) در این باره می فرماید: أبذل لَأخیک دمَک و مالَک لِعدوّک عدلَک و انصافَک و للعامَتِ بِشرک و احسانَک: برای برادر (مؤمن) از جان و مال درگذر و نسبت به دشمن عدل و انصاف داشته باش و برای عموم مردم از خوش رویی و احسان دریغ مدار.

در حدیثی امام موسی بن جعفر (ع) اهمیت خدمت رسانی را چنین بیان می فر مایند:

انّ خواتیم أعمالکم قضاءٌ حوائج اخوانکم و الاحسان الیهم ما قدرتُم والّا لم یقبل منکم عمل حنّوا علی اخوانکم و ارحموهم تَلحقوا بنا:بی گمان پایان کارهایت باید برآوردن نیاز مندی های برادران و احسان به آنان در خد توان باشد و گرنه عملی از شما پذیرفته نیست. پس به برادران تان عطوفت و مهربانی کنید تا به ما بپیوندید.

و در روایت دیگر فرمودند:

ثَلاثَةیَستظِلمونَ بِظِلِّ عرش الله یومَ لاظلَ الاّ ظِلَّه؛ رجلٌ زَوَّجَ أخاه المسلم أو أخدَمَه کَتَم سره؛

سه کس در سایه عرش الهی به سر می برند آن روز که جز سایه خدا هیچ سایه ای نیست؛ فردی که برادر مسلمانش را ازدواج دهد، یا به او خدمت کند و یا رازش را پنهان دارد.

امام حسن عسکری (ع) نیز در ضرورت توجه و نیکوکاری به همنوعان می فرمایند:

خصلتان لیس فوقهُما شیء الایمان بالله و نفع الاخوان؛

دو خصلت است که بالاتر از انها وجود ندارد: ایمان به خدا و سود و رساندن به برادران به برادران دینی.

در کتاب اصول کافی، در " کتاب الایمان و الکفر" سه باب تحت عنوان روا کردن حاجت مومن و کوشش در راه حاجت مومن و گشودن گرفتاری مومن، پی در پی آمده است و برای هر یک آثار و برکات دنیوی و اخروی بر شمرده است. به طور نمونه احادیث زیر از جمله انها می باشد.

امام صادق (ع)  می فرماید:

هر کسی یک حاجت برادر مومن خود را برآورده کند، خدای عزوجل روز قیامت صد هزار حاجت او را روا کند که نخستین انها بهشت باشد و دیگرش اینکه خویشان و آشنایان و برادرانش را اگر ناجی نباشند، به بهشت ببرد.

و حضرتش در حدیث دیگری اهمیت روا ساختن حاجت مومن را چنین ارزش گذاری فرمودند که هر کس هفت بار خانه کعبه را طواف کند خدا برای او شش هزار حسنه می نویسد و شش هزار گناه می زداید و شش هزار درجه او را بالا می برد و بدان، روا ساختن حاجت مومن بهتر است از طوافی و طوافی .... تا ده طواف شمردند.

و رسول مکرم اسلام (ص) نیز در این باره فرمودند:

کسی که گرفتاری مومنی را برطرف کند خدای عزوجل هفتادو سه گرفتار از او بر می دارد که یکی در دنیاست و هفتاد و دو دیگر گرفتاری روز قیامت است.

و باید دانست بی توجهی به همنوعان و ترک خدمت رسانی آن قدر از نظر دینی دون مایگی است که انسان را از دایره ایمان و اسلام خارج می کند که فرمود:

مَن أصبَحَ لایَهتَمُّ بِامور المسلمین فلیس بِمُسلم:

کسی که صبح کند و به مسایل و امورات مسلملنان اهتمام نورزد مسلمان نیست.

و در فرازی دیگر فرمودند:

مَن سَمِعَ رجلاً یُنادی یا للمسلمینِ فلم یجبه فَلیس بِمُسلِم؛

اگر شخصی از مسلمانان یار طلب کند  واز ایشان جوابی نشنود، از مدار اسلام خارج شده است.

در این حدیث نفرمود مسلمان یا مومنی طلب یاری کند، بلکه اگر تنها انسان دردمندی باشد، برای جامعه اسلامی کافی است که دادخواهی نماید.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حسن hassan ( جمعه 88/2/4 :: ساعت 4:0 عصر )

»» احسان

احسان

مصدر باب افعال و به معنای نیکی کردن است. مشتقات ماده احسان در قرآن کریم همگی از باب افعال است، مانند «لا تعبدون الا الله و بالوالدین احساناً»

تنها در سه موضع از باب ثلاثی گرفته شده است. «و حسن اولیک رفیقاً»

دیگری «متکیین فیها علی الارائک نعم الثواب و حسنت مرتفقاً» و دیگر «خالدین فیها حسنت مستقراً و مقاماً»

احسان و دیگر واژه های هم ریشه آن بیش از 185 مرتبه در قرآن آمده است.محسن یعنی نیکوکار و محسنین نیکوکاران را گویند و محسنات به زنان نیکوکار اطلاق می شود که تنها یک بار در قرآن کریم به کار رفته است. «فبن الله اعدّ للمحسنات منکُنَّ اجراً عظیماً»

احتمال دارد از اسماء فاعلی که در قرآن به کار رفته است، معنای صفت مشبهه اراده شده باشد، چنان که از آیه «من أسلم وجههُ الله و هو محسن» و «انَّ الله یحبُّ المحسنین» برداشت می شود.

واژه احسان به عنوان صفت ارزشی انسان در روابط اجتماعی و در مورد دیگران معنا می دهد و نوعی خدمت رسانی محسوب می شود.

ب- ابرار

ریشه این ماده در قرآن کریم به سه معنا آمده است که به یک معنا برگشت می کند.

1- برّ به معنای خشکی است.

هو الّذی یُّسیِّرُکُم فی البرّ و البحر: او کسی است که شما را در خشکی و دریا راه می برد. برّ به این معنا اسم است.

2- برّ به معنای احسان کننده و نیکوکار است. قرآن می فرماید:

انّه هو ابرُّ الرحیم: حقّاً که او صاحب احسان وسیع و مهربان است. و مانند آیه دیگری که می فرماید:

و برّاً بالوالدتی و لم یجعلنی جبّاراً شقیّاً: مرا نسبت به مادرم نیکوکار گردانید و جبار و شقی نگردانید.

این واژه در آیه فوق به عنوان صفت استعمال می شود.

3- برّ به معنای نیکی و خوبی کردن است. قرآن می فرماید:

أتأمرون الناسَ بالبرِّ و تنسَونَ أنفسَکُم: آیا مردم را به نیکی دستور می دهید و خود را از یاد می برید؟

بنابراین کلمه برّ با مفهوم و معنای مورد نظر مصدر است.

اما گفته شد بازگشت همه مواد به یک معناست، چرا که راغب در مفردات می گوید:«برّ به معنای خشکی است و از این معنا توَسّع به نظر آمده است و به وسعت در خیر برّ گفته شده است. بنابراین معنای اصلی که خشکی است و به دلیل آنکه خشکی همراه با پهنه وسیع به ذهن می آید، به نیکی وسیع، برّ و به بسیار نیکی کننده، برّ گفته اند.»

در واژه نامه قرآن کریم، «ابرار» و «برره» به معنای نیکو کاران به کار رفته است که در آیاتی می خوانیم:

ان الابرار لفی نعیم: به درستی که نیکوکاران هر آینه در نعمت و بهشتند. یا در سوره عبس می فرماید:

بأیدی سَفَرتٍ کِرامٍ برَرتٍ.

به هر تقدیر در فرهنگ قرآن کلمه برّ در معنای گسترده ای به کار رفته است و یکی از مصادیق خدمت رسانی است.

ج- انفاق

به معنای خروج مال در راه خداست، اعم از اینکه واجب یا مستحب باشد.

ریشه این کلمه نفق ونفاق است که به معنای خروج یا تمام شدن می باشد. تفسیر شریف مجمع البیان در ذیل آیه 3 سوره بقره فرموده است: انفاق اخراج مال است و «انفق ماله » یعنی مال خویش را از ملکش خارج کرد. راغب در مفردات گوید:«نفق الشیء الی مضی نفد»، به مفهوم اینکه شیء رفت وتمام شد.

بنابراین انفاق را از آن جهت انفاق گویندکه انسان مال خویش را بدان وسیله از ملکش خارج می کند.

و ما تنفقوا مِن خیرٍ فاِنّ الله به علیمُ: آنچه از مال خویش در راه خدا خرج می کنید، خدا به آن دانا است.

انفاق از جمله مواردی است که قرآن و روایات بسیاری به آن تشویق کرده اند، و آن را از اسباب تعدیل ثروت و پر کننده شکاف های طبقاتی در جامعه می دانند.

د- ایثار

ایثار یعنی اختصاص دادن و اختیار کردن چیزی. کسی که ایثار می کند، در حقیقت دیگری را بر خود مقدم می دارد و چیزی را که ملک و مال خود می داند به او اختصاص می دهد و خود را مختار می داند.

ایثار و ترجیح دادن غیر بر خود، اگر از روی میل و رغبت باشد، صفت و خلقی پسندیده است واراز بی میلی و کراهت نشأت بگیرد، گر چه صفت نیکی برای شخص نمی باشد، لکن عملی صحیح و درست واقع شده است. به دلیل آنکه حقیقت انسان فطرتاً خیرات را دوست می دارد. از این رو قرآن کریم می فرماید:

و من یوقَ شحَّ نفسِه فَاولیکَ هم المفلحون: کسانی که از بخل حرص نفس خویش باز داشته شده اند، رستگارانند.

آیه نفرمود کسانی که بخل و حرص نداشته باشند رستگارانند. معلوم می شود ایثار و انفاق چه از روی میل و رغبت وچه چه از سر بی میلی و کراهت باد نتیجه اش رستگاری و سعادتمندی است.

ه- اکرام

اکرام مانند تکریم همواره در کتب لغت متعددی استعمال شده است.

مانند «أکرم فلاناً ای شرّفه» . در مفردات گفته است اکرام و تکریم آن است که به کسی نفع خالصی یا شیء شریفی رسانده شود و او را مورد تکریم قرار دهند.

این واژه در قرآن کریم از جمله صفات جمال و رحمت الهی آمده است، آنجا که می فرماید:

«و یبقی وجهُ ربِّکَ ذوالجلال و الاکرام».اکرام مقام افاضة دحمت و نعمت الهی به بندگان است و برای احسان ونیکوکاری به کار می رود. اگر چه لغت اکرام و تکریم در لسان عرف و عامة مردم بسیار رایج است، ولی در قرآن کریم عموماً این وصف برای ذات اقدس اله به کار رفته است.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حسن hassan ( پنج شنبه 88/2/3 :: ساعت 4:0 عصر )

»» انواع خدمت گذاری

انواع خدمت گذاری

1- انفاق به فقر

اصرار قرآن در فقر زدایی، از ویژگی های عمومی آن می باشد که در هر فرصتی به آن اشاره می کند و انسان ها را در برابر یکدیگر متعهد می داند. در این باره فقر را چنین معرفی می کند.

للفقراء الّذین أحصروا فی سبیل الله لا یستطیعونُ ضرباً فی الارض یحسبَهم الجاهل أغنیاء من التعفُّف تعرفُهم بسیماهم لا یسألونَ الناس الحافاً؛

این صدقات از ان فقیرانی است که در راه خدا فرو مانده اند و نمی توانند برای کسب و کار در زمین سفر کنند. آدم بی خبر آن ها را از فرط مناعت، توانگر پندارد. آنان را از سیمایشان می شناسی، ایشان از مردم با اصرار چیزی نمی خواهند.

2- توجه و سرپرستی یتیم

کلمات الهی و سفارشات اولیاء و ائمه در باره یتیم فراوان و گسترده است.

امیرالمومنین علی (ع) در رابطه با یتیم داد سخن برآورده، در جای جای نهج البلاغه حتی در بستر شهادت به ایشان سفارش می کند.

امام علی (ع) در وصیت خود قبل از شهادتش می فرماید:

در باره یتیم از خدا بترسید و مبادا یک روز سیرشان کنید و یک روز گرسنه بمانند و مبادا که با حضور شما آنان از بین بروند زیرا از رسول خدا (ص) شنیدم که می فرماید: هرکسی یتیمی را سرپرستی کند تا آنکه بی نیاز شود، خداوند عزوجل با این کار بهشت را بر او واجب گرداند، همچنان که آتش دوزخ را بر خورنده مال یتیم واجب ساخته است.

و در فراز دیگر احسان به ایتام را از با فظیلت ترین نیکی ها دانسته و بر رسیدگی به ایشان تاکید می فرماید: مِن أفضل البرّ برُّ الایتام؛ از بالاترین نیکی ها رسیدگی به ایتام است.

اهمیت خدمت گذاری به یتیم را می توان از این روایت به خوبی بدست آورد:

هرکسی سه یتیم را سرپرستی کند مانند کسی است که شبش را به عبادت گذرانده است و روزش را به روزه سپری کرده است و شب و روز در راه خدا شمشیر کشد و من واو در بهشت برادریم همچنان که این دو ( انگشت نشانه و میانی خود را به هم چسبانید) در کنار یکدیگرند.

3- پرستاری کردن و عیادت از مریض

از جمله محرومیت ها، فقدان سلامتی و بیماری است. آن کس که در رنج بیماری و درد به سر می برد، همواره نیازمند دادرسی و مداواست. دین مبین اسلام برای التیام دردهای بیماران و رسیدگی و خدمت به ایشان توصیه های موکدی بیان فرموده است. حضرت عیسی  (ع) به حواریون خود می فرماید:

هر کس یک شب را تا به صبح از بیماری پرستاری نماید، از پل صراط به سرعت عبور خواهد کرد.

در باره عیادت از بیمار رسول مکرم اسلام(ص) می فرماید:

عائدُ المریض یَخوضُ فی الرحمة؛ عیادت کننده بیمار در رحمت خدا غوطه ور می شود.

همچنین فرمودند:

هرگاه مردی از برادر بیمار خود عیادت کند، در نخلستان بهشت میوه می چیند.

امام صادق (ع) نیز فرمودند:

هرکسی به عیادت بیماری برود، هفتاد هزار فرشته او را مشایعت می کنند.و برایش آمرزش می طلبند تا آن گاه که به منزل برگردد.

4- جهاد در راه خدا و پاسداری از مرزها

قرآن کریم جهاد فی سبیل الله را از مصادیق احسان ونیکوکاری می داند می فرماید:

هرکسی که در راه ما جهاد کند، هرآینه به راه های الهی هدایت می گردد و به درستی که خدا با نیکو کاران است.

همچنین در روایت آمده است:

یک شب پاسداری در راه خدا، از هزار شب که در آن شب زنده داری شود و روزهای آن روزه گرفته شود، برتر است.

5- خوش رفتاری و گشاده رویی

حسن خلق از جمله فضایلی است که علمای اخلاق بر آن تکیه می کنند و جامعه را به سمت آن دعوت می نمایند، چرا که با خوش اخلاقی و گشاده رویی، شاهد جامعه ای با نشاط و شاداب خواهیم بود و این کمترین خدمتی است که می توان به دیگران رساند.

 رسول اکرم(ص) در این باره می فرمایند:

ای مردم ! البته می دان ثروت شما به قدری نیست که دل مردم را با بخشش آن به دست آورید، با گشاده رویی و حسن خلق می توانید آنان را خشنود سازید.

6- شنیدن درد دل دیگران

صفتی از صفات حسنه پیامبر مکرم اسلام (ص) «اُذُن» بوده است. حضرت رسول آنقدر پای درد دل مردم می نشست و به حرفهای آنان گوش فرا می داد که برخی به اعتراض به حضرت لقب «اُذُن» یعنی گوش را دادند. غافل از آنکه گوش دادن درد دل مردم برای تسکین آلام و تخلیه روحی بسیار مفید و موثر خواهد بود و پس از آن در روح وروان احساس سبکی و راحتی ظهور می کند.

امروزه در دنیای روان شناسی اینروش رایج است و به عنوان دستور العمل در مشاوره های بالینی توصیه می شود.

علی (ع) در راستای تشویق به این امر چنین بیان می دارند که: منِ السُّودَد الصبر لاستماع شَکوی المَلهوف؛ از آقای و بزرگواری شخص آن است که صبر کند بر شنیدن درد دل بیچاره و شکایت دردمند.

7- انفاق علمی

تعلیم و تعلم یکی از مصادیق بارز و اولیه خدمت گذاری است. ارزش جهل زدایی و انتفاع علمی به مراتب برتر و بالاتر از فقر زدایی مادی است.

بی جهت نیست که ائمه معصومین به خدمات علمی و تعلیم و تربیت ارج می نهادند و علمای ربانی که این رسالت بزگ را به عهده می گرفتند، تایید می فرمودند.

امام علی(ع) در بیان ارزش و منزلت خدمات علمی می فرمایند:

دانش را بیاموزید که آموختن آن حسنه است و گفتگو در باره آن تسبیح خداوند است و جستجوی علم جهاد است و آموختن به دیگران صدقه می باشد.

و حضرتش در سفارشی به کمیل مبنی بر اینکه علم بهتر از ثروت ودارای دنیوی است می فرمایند چرا که مال با بخشش کم می شود ولی، و العلم یزکو علی الانفاق؛

و از این جمله معلوم می گردد که یک مصداق مهم از مصادیق انفاق، تعلیم وتعلم است.

 رسول اکرم(ص) نیز در بیانی نورانی می فرمایند:

خوشا مردی که در دین فقیه باشد(منظور تنها احکام دینی نیست بلکه دین شناسی است) اگر دیگران به او نیازمند باشند به آنان نفع رساند و اگر محتاج او نگردند نفعش به خودش می رسد و در فرازی دیگر می فرمایند:

بهترین صدقه آن است که مرد مسلمانی دانش بیاموزد و به برادر خود تعلیم دهد.

8- احترام تکریم

اساس مبانی تربیتی دین بر تکریم احترام به شخصیت انسان ها استوار است.

طبق آیات الهی ، انسان دارای گوهر پاک و کرامت ذاتی است و بر بسیاری از خلایق فضیلت برتری دارد.

ما فرزندان ادم را بسیار گرامی داشتیم و آنان را بر مرکب بر و بحر سوار کردیم و از هر غذای لذیذ و پاکیزه آنها را روزی دادیم و بر بسیاری از مخلوقات خود برتری و فضیلت بخشیدیم.

بنابراین تواضع و فروتنی در برابر انسان ها و احترام به شخصیت ایشان، از جمله خدمات رو حی و روانی به دیگران محسوب می شود و باعث و حدت و همدلی در میان ایشان می باشد.

رسول گرامی اسلام(ص) می فرماید:

کسی که برادر مسلمان خود را با خدمات محبت آمیز احترام نماید  و غم او را بزداید، تا دارای این خصلت باشد پیوسته در سایه گسترده رحمت خداوتد است.

9- ایجاد شادی و شادابی

بسیار اتفاق افتاده است که انسانی به واسطه آفرینش لحظات شاد و با نشاط و فراهم آوردن زمینه بروز هیجانات و احساسات درونی، توانسته است شخصی را از افسردگی و غم بیرون آورده و به او جان تازه ای ببخشد. روان شناسان بر این باورند که گریه و خنده دو عامل موثر و لازم برای تعادل هیجانات افراد می باشد.

بر خلاف تصور بعضی، دین عامل شادی آفرین است و ایجاد لحظات شاد و روحانی را دوست دارد و هم دیگران را بر شادی های معقول و منطقی تشویق می نماید.

به طور نمونه پیامبر اسلام(ص) در حدیثی می فرماید :

محبوب ترین اعمال نزد خدا سرور و شادمانی است که به مومنی رسانی، گرسنگی او را بزدایی یا گرفتاری او را بر طرف نمایی.

تنها انسان با نشاط است که می تواند بر فشارها و گرفتاری ها فایق آید و ناملایمات زندگی دست و پنجه نرم نماید و این حدیث در واقع ایجاد سرور وشادی را یکی از راه ها بلکه اولین گام خدمت به دیگران فرموده است.

 امام علی (ع) نیز در حدیث کوتاهی فرمودند: البشاشةُ احسان؛ لبخند و گشاده رویی نیکی کردن است.

از روایات مهم این باب حدیثی است که از امام به حق ناطق جعفر بن محمد الصادق(ع) روایت شده است که ایشان فرمودند:

هرکه مومنی را شاد کند، آن شادی را بر رسول خدا رسانده است و هر کس پیامبر را شاد کند، خدا را شاد نموده است و همچنین است کسی که به مومنی اندوهی رساند.

10- بر آوردن حاجت مومن

قبل از هر سخنی حدیثی گران سنگ از وجود مقدس امام صادق در این باره بیان شده است که در آغاز به آن اشاره می نماییم. حضرت می فرمایند در نیکی رساندن به برادران خود با یکدیگر مسابقه گذارید و اهل نیکی باشید، زیرا بهشت را دری است به نام معروف، (نیکی و حسان) کسی که در زندگی دنیا نیکی کرده است داخل آن شود؛ همانا بندهای که که در راه براوردن برادر مومن خود گام بردارد، خدای عزوجل دو فرشته بر او گمارد، یکی در طرف راست و دیگری در جانب چپ او که برایش از پروردگار امرزش خواهند برای روان شدن حاجت او دعا کنند. سپس فرمود: به خدا که چون مومن به حاجتش رسد، پیامبر از خود او مسرور تر است.

از عموم و اطلاق این روایت نتیجه می گیریم که هر گونه خدمت و همرای کردن با برادر مومن به گونه ای که احساس کند یاوری در کنار خود دارد، مشمول مفاد روایت است. امام باقر (ع) نیز در این باره فرمودند:

چه بسا مومنی توان براوردن حاجت برادرش را نداشته باشد ولی بدان همت می گمارد و دلش می خواهد آن را به انجام رساند، خدای تبارک تعالی او را به سبب همتش به بهشت وارد می سازد.

آری، کوشش در راه حاجت مومن و مسلمان به هر طریق ممکن ارزشمند است، اگر چه به سر انجام نرسد لکن او احساس می کند در مشکلاتش غریب و تنها نیست و پشتوانه بزرگ دوستان و برادران ایمانی او را یاری می کند و با این روش و پشتوانه مردمی هیچ گاه سختی و مشقت در جامعه دینی پشت انسان ها را نمی شکند و آنها را خوار و ذلیل نمی نماید.

و نیز فرمودند:

من صالح عمال البر بالا خوان و السعی فی حوائجهم؛

از جمله کارهای شایسته نیکی کردن به برادران و کوشش در برطرف ساختن نیازهای آنان است.

امام صادق(ع) فرمودند:

گام برداشتنم برای برآوردن حاجت برادر مسلمانم نزد من محبوب تر است ازاینکه هزار بنده آزاد کنم و هزار اسب زین و لجام کرده در راه خدا به جهاد گسیل دارم.

هر کسی چیزی را که مایه رنج و ناراحتی مسلمانان است، از سر راهشان بردارد، برای او یک حسنه نوشته می شود و هرکسی یک کار نیک از او قبول شود به بهشت می رود.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حسن hassan ( چهارشنبه 88/2/2 :: ساعت 4:0 عصر )

»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

نمونه سوالات مطالعات اجتماعی سال اول متوسطه کلیه رشته ها
نمونه سوالات عربی 1 سال اول متوسطه کلیه رشته ها
نمونه سوالات زبان فارسی 1 سال اول متوسطه کلیه رشته ها
نمونه سوالات ادبیات فارسی 1 سال اول متوسطه کلیه رشته ها
نمونه سوالات علوم زیستی سال اول متوسطه کلیه رشته ها
نمونه سوالات زبان انگلیسی 1 سال اول متوسطه کلیه رشته ها
نمونه سوالات شیمی 1 سال اول متوسطه کلیه رشته ها
نمونه سوالات فیزیک 1 سال اول متوسطه کلیه رشته ها
نمونه سوالات ریاضی 1 سال اول متوسطه کلیه رشته ها
نمونه سوالات دین و زندگی سال اول متوسطه کلیه رشته ها
هندبوکهای مهندسی فلزات ASM
بزرگترین منبع اطلاعاتی جانورشناسی
گنجینه کتاب
پکیج طلایی تست زنی به روش مهندسی معکوس شامل 7 سی دی و 5 جزوه دیج
کتابخانه الکترونیکی شعرای معاصر
[همه عناوین(578)][عناوین آرشیوشده]


کلیه[18] . متوسطه[17] . رشته[17] . شاهد[15] . امام[14] . پیش[13] . دانشگاهی[13] . دبیرستان[13] . ایثارگران[12] . کشوری[12] . دی[11] . خرداد[10] . نمونه[10] . انسانی[9] . سوال[8] . Pro[7] . ماه[7] . v[6] . اسفند[6] . 1[6] . جواب[6] . چگونه خدمت گذار خوبی برای جامعه باشیم ؟ دانش آموزان چه می توانن[6] . تیر[5] . اول[5] . شهید[5] . فارسی[5] . نجفی[5] . نرم افزار[5] . مجموعه[4] . مدارس[4] . گروه[4] . کشور[4] . شناسی[4] . سوالات[4] . سال[4] . خدمتگزاری به مردم در سیره و سخن ...[4] . بازی[4] . خارج[4] . تجربی[4] . تهران[4] . آداب خدمت‏رسانى[4] . اراک[3] . Speed[3] . 85[3] . Flash[3] . for[3] . جبرانی[3] . حذف[3] . خمینی[3] . ریاضی[3] . سوالخرداد[3] . شعبده[3] . علامه[3] . نمونه2[3] . قدرتمند[3] . فیزیک[2] . فیلم[2] . فایل[2] . فتوشاپ[2] . گیر[2] . مدیریت[2] . مرکزی[2] . لوازم[2] . نشانه های ابرار و خدمتگزاران[2] . نقش[2] . نگار[2] . نمونه سوالات فیزیک 1 دانلود نمونه سوالات فیزیک 1 <**ا[2] . هاریاضی[2] . هازمین[2] . هازیست[2] . ها[2] . هاعلوم[2] . و[2] . وظیفه خدمت‏رسانی از آن جا که جامعه اسلامی یک واحد به هم پیوسته[2] . ویرایش[2] . ویندوز[2] . علوم[2] . عربی[2] . روایت[2] . شوک[2] . زیست[2] . سرعت[2] . زمین[2] . دزد[2] . دهنده[2] . تی[2] . خدمت گذاری و زیادى روزى چند چیز سبب افزایش خیرات و ثواب مى‏شود،[2] . تذهیب[2] . تبدیل[2] . پاداش احسان[2] . پایه[2] . ای[2] . بهترین[2] . بهشتی[2] . اسکریپت[2] . In[2] . Converter[2] . 86[2] . 87[2] . |[2] . 79[2] . All[2] . Backup[2] . One[2] . 83[2] . Need[2] . Patch[2] . اجتماعی[2] . ادبیات[2] . اسکلت[2] . استان[2] . آموزش[2] . آبسال[2] . Stronghold[2] . Studio[2] . SWF . The . tools . Top . Ultimate . Undercover . Utilities . آتلیه . آثار تربیتى خدمت رسانى . آثار خدمتگزاری . آخرین . آداب احسان . Video . Vista . Windows . WMV . XaraD . Xilisoft . آمیز . ابزارهای . ابزاری . اپل . اتش . اتوماتیک . آسان . آماده . آمار . استفاده . استودیو . اسلیمی . ازظهر . اسپید . PES . photo . Photoshop . Pinnacle . Platinum . Player . Plus . Portable . Of . 84 . Outpost . Pack . SQL . Strike . Professional . Recorder . recovery . Response . Ripper . Safari . SBMAV . Secret . serial . serialDriver . Server . Shift . Sims . soeditor . Sound . SP . Bandwidth . Banner . BSplayer . Business . C&C . Card . cd . Cleaner . ClipFisher . CloneDVD . collection . Allok . Amayeta . AnFX . Apex . Apple . ArcGIS . Archmodels . Arial . ASF . Ashampoo . Auto . 80 . |با . 2 . 74 . 75 . 77 . Accelerator . Adobe . Adobe® . Age . Aleo . Counter . CS . DeleteOnClick . Designer . Disk . Download . DVD . Edition . Effect . Empires . Encrypt . Enterprise . Evermotion . FIFA . Final . Firewall . Intro . IV . Kids . l . Legends . LimeWire . LITE . Madness . Maker . Mass . Monitor . MOV . MySQL . FrameMaker® . Games . Generals . Genius . Glary . graphic . GTA . Handy . HDDLife . HiDownload . اشتراک . اضافی . اطلاعات . افزاری . افزایش . افسانه . امارات . انگشتی . انگیزه ها در خدمتگزاری خدمت امری است پسندیده اما آنچه ارزش آن ر . انواع . اهمیت و جایگاه خدمت رسانى خدمت رسانى یعنى سود رسانى و خیر رسانى . امام على(ع) و کارگزاران از ابعاد الهام بخش در سیره امام على(ع) . ان . انتقال . بهینه . بیسکویت . ایثارگرانزیست . بازدید . بازیهای . بالن . باند . بر آوردن حاجات مردم . برابر . بزرگان و پیام خدمت شان . بعد . بعنوان . به چه کسى نیکى کنیم . پرسش مهر 9،پرسش مهر9،خدمت رسانی،خدمتگزاری،عدالت،هدف ازخدمت،پرسش . پشتیبان . پنجم . پهنا . پی . تبلیغات . تجربه . پک . تردستی . ترین . تصاویر . تعمیرات . توپ . توسط . تجربیدبیرستان . حرفه‌ای . حضرت امام راحل(ره) و خدمتگزاری " با دلی آرام و قلبی مطمئن و رو . جذاب . جنون . ثبت . جادویی . خانگی . خدمت به مردم در پرتو مسئولیت پذیری، از منظر رهبری بنابر عقیده ا . خدمت رسانى .
 

>> بازدید امروز: 56
>> بازدید دیروز: 51
>> مجموع بازدیدها: 506965
» درباره من «

نمونه سوالات متوسطه کلیه رشته ها

.::مرجع کد آهنگ::.

.::دریافت کد موزیک::.



» پیوندهای روزانه «

زعفرون
ܓ❥استخدام, اشتغال, کسب درآمد ܓ❥
سی شاپ
فروشگاه دی شاپ
یوزرنیم پسورد nod 32
خوداشتغالی, طرح اقتصادی زودبازده, استخدامی
سوالات کارشناسی ارشد
محبوبترین ها
مهشاپ
بازی و نرم افزار موبایل [42]
جک [65]
مقاله [68]
روانشناسی [101]
مشاوره [75]
جورواجور [47]
[آرشیو(21)]

» آرشیو مطالب «
هفته اول مهر87
هفته دوم مهر87
هفته سوم مهر87
هفته چهارم مهر87
هفته اول آبان87
هفته ادوم آبان87
هفته سوم آبان87
هفته چهارم آبان 87
هفته اول آذر 87
هفته دوم آذر
هفته سوم آذر87
هفته چهارم آذر87
هفته اول دی87
هفته دوم دی87
هفته سوم دی87
هفته چهارم دی87
هفته اول بهمن 87
هفته دوم بهمن 87
هفته سوم بهمن 87
هفته چهارم بهمن 87
هفته اول اسفند87
هفته دوم اسفند87
هفته سوم اسفند87
هفته چهارم اسفند87
هفته اول فروردین88
هفته دوم فروردین88
هفته سوم فروردین88
هفته چهارم فروردین88
هفته اول اردیبهشت88
هفته دوم اردیبهشت88
هفته سوم اردیبهشت88
هفته چهارم اردیبهشت88
هفته اول خرداد 88
هفته دوم خرداد 88
هفته سوم خرداد 88
هفته چهارم خرداد 88
هفته اول تیر 87
هفته دوم تیر 87
هفته سوم تیر 87
هفته چهارم تیر 87
دانلود نرم افزار و بازی
دانلود نرم افزار و بازی
دانلود نرم افزار و بازی
دانلود نرم افزار و بازی
دانلود نرم افزار و بازی
دانلود نرم افزار و بازی
دانلود نرم افزار و بازی
دانلود نرم افزار و بازی
دانلود نرم افزار و بازی
دانلود نرم افزار و بازی
دانلود نرم افزار و بازی
دانلود نرم افزار و بازی
دانلود نرم افزار و بازی
دانلود نرم افزار و بازی
دانلود نرم افزار و بازی
دانلود نرم افزار و بازی
دانلود نرم افزار و بازی
دانلود نرم افزار و بازی
افسانه جومونگ
گزارش تصویری عاشورا
افسانه جومونگ

» لوگوی وبلاگ «


» لینک دوستان «
لحظه های آبی( سروده های فضل ا... قاسمی)
آنلاین گلچین
ای نام توبهترین سر آغاز
لنگه کفش
اسپایکا
سایت اطلاع رسانی دکتر رحمت سخنی Dr.Rahmat Sokhani
فروشگاه بیستِ بیست
سلطان شادمهرعقیلی...احسان عطارتبادکان
● بندیر ●
دیار عاشقان
تغییر مطلوب
نذر آقا
%% ***-%%-[عشاق((عکس.مطلب.شعرو...)) -%%***%%
****شهرستان بجنورد****
گل باغ آشنایی
آخرالزمان و منتظران ظهور
حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد
شعر انتظار ( مهدیانه )
عاشق آسمونی
یادداشتها و برداشتها
سارا احمدی
جهاد ادامه دارد...
پرنسس زیبایی
ما تا آخرایستاده ایم
ناز آهو
تکنولوژی با طعم دوستی
بانوی پایتخت
حقوق دانشگاه پیام نور ایلام

دوستی و دوست یابی
قصرماشین
توشه آخرت
مهر 84
کامپیوتر و لوازم جانبی و نرم افزار آموزش
دلتنگی های مـــــــــــــــن
دستگاه پاپ کورن ساز
ست سارافون ودامن شلواری نیلوف
عمو همه چی دان
مکاشفه مسیح
فتو بلاگ
راه های و فواید و تاثیر و روحیه ... خدمتگذاری
سوالات کارشناسی ارشد 91 , 92
سرود عرش
مقالات مشاوره و روانشناسی و اختلالات روانی و رفتاری
تبادل نظر
وای ندیدید شما ا!!!!!!!

اسرائیل کودک کش، اسرائیل بچه کش، اسرائیل آدم کش، اسرائیل تروریست
مجموعه مقالات رایانه MOGHALAT COMPUTER
هادرباد شناسی (روستایی در شرق شهرستان بیرجند)
چرا اینجوری؟
وبلاگ مرزداران عشق * ایران *
عاشورای سرخ،انتظارسبز
عدالت جویان نسل بیدار
خبرهای اسبفروشان
کودکان استثنایی
جدیدترین یوزر پسورد آنتی ویروس nod32- Kaspersky - Avira
یوزر آنتی ویروس و مسابقات تبیان و راسخون و قرآنی
زورخانه باباعلی
شناختی
روان شناسی کودکان استثنایی
مهدویت
نور الهی
مذهب عشق
پایگاه اطلاعاتی و کاربردی شایگان
روان شناسی و اتیسم
حب الحسین اجننی
*آوای ققنوس *
یاسوج عــــشقـــــولـــــک
تعقل و تفکر
شب مهتابی
منتظر بیداری
کتابخانه دیجیتال روانشناسی
جنبش قطره سرگشته
حـــــکــــمــــت آ بــــــــاد
کتاب الکترونیکی
کشکول
روان شناسی
آپدیت جدیدترین یوزر پسورد آنتی ویروس nod32
سرزمین انتظار
عکس متحرک و انیمیشن حیوانات گیاهان کودکان بالن گوشی پرندگان
روبان اصفهانی(اموزش رایگان قدم به قدم هنرهای دستی باعکس)
کودک هشتاد و هشت علی زارع
عوامل پیشرفت ،راه‌های پیشرفت و موانع پیشرفت چیست ؟ عکس جالب
تنها
سایه ی همیشگی من
کوهنوردی
به نام خدا
افکارسادات افغانستان
اگه احمدی نژاد 50 کیلو وزن داره 45 کیلوش جیگره
طوفان در پرانتز
عکس بازیگران ، پیامک ، دانلود بازی نرم افزار ، کد متفاوت ، مقاله
پرسش مهر 10
هوای بارانی
خدمات اینترنتی و حراج نرم افزار
نرم افزارهای تخصصی و موبایل و نرم افزارهای آموزشی تخصصی و موبایل
لوازم آرایشی و بهداشتی و ادکلن
پارس دانلود
سوپر لینکستان لیندا
هر چی که بخواهی هست
مقالات اختلالات رفتاری و روانی...
اختلالات و مشکلات جنسی
اقاقیای من
سوپر لینک خشگل دختر
میعادگاه
عکس لود
همه چی هست؟!!!!
خفن سرا
عکس و پیامک و دانلود بازی و نرم افزار
فروشگاه کتب روانشناسی، اسلامی، ایران شناسی وسیستم عامل
لوازم خانگی و اثاثیه منزل و لوازم آشپزی
یا امیر المؤمنین
کتاب، مهندسی، روانشناسی، مدیریت، اقتصاد، لغتنامه، شعر، داستان
دستبند، انگشتر، گردنبند، مدال، سرویس، گوشواره، زیورآلات
نرم افزارهای، مالی، اداری حسابداری، انبارداری،
لوازم بهداشتی آرایشی،عطر ، آدکلن ، لوازم لاغری و کرم
نرم افزار آموزشی درسی، دانشگاهی، کامپیوتر، فنی مهندسی،کودک
فروشگاه نرم افزارهای گرافیکی و سرگرمی و بازی
نرم افزارهای میکس مونتاژ و آموزشی میکس مونتاژ
پوشاک & تی شرت دخترانه پسرانه استین کوتاه و بلند & ژاکت
دانشمندی برای تمام فصول
مسیح اندیمشک
سکوت نیمه شب
کالای بیستِ بیست در فروشگاه بیست وای بیست
کوچک های بزرگ
دختر و پسر ها فراموش نکنند اینجا مرکز عکس های جدید ودانلوده
سریال افسانه جومونگ
ماهیان آکواریمی
چی داری؟ عکس ....
مشکلات زندگی جنسی آیا در زندگیتان ؟؟؟؟
پیچیدگی سکوت
متفاوت
حدیث نفس
یادداشت های یه آسمونی
هر چی دوس داری اسمشو بذار
تا ریشه هست، جوانه باید زد...
رنگارنگ
دلتنگی.تنهایی.مهربونی
لینک باکس
منتظران دل شکسته
شهید محمدهادی جاودانی (کمیل)
آخرین خبرها last news
اس ام اس عاشقانه اس ام اس سرکاری - sms love - smsi.parsiblog
روح .راه .ارامش
::::: نـو ر و ز :::::
سلام محب برمحبان حسین ع
دنیا به روایت یوسف
پشت خطی
در سایه سار وحدت
جک،عکس،نرم افزار
گرانبهاترین کالا در گرانترین فروشگاه، بهترین خرید بهترین یادگاری
فرهنگی هنری، عکس، مدل لباس، مانتو، ژاکت، سارافون دخترانه و زنانه
عدل
سوالات کنکور دکتری
شاید تو باشی...
دلمه پیچ, دستگاه دلمه پیچ Dolmer
هسته گیر آلبالو
دل خوش
قالب بستنی ساز کودک
فروش دستگاه دلمه پیچ, فروش دستگاه دولمه پیچ
روان شناسی
آموزش شنا در خانه
هایپرمارکت
گلچین اینترنتی

» صفحات اختصاصی «

» وضعیت من در یاهو «
یــــاهـو
» طراح قالب «