هفته اول خرداد 88 - نمونه سوالات متوسطه کلیه رشته ها
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 
نمونه سوالات متوسطه کلیه رشته ها
 
 
 
»» ما کجا و این حرفها!

ما کجا و این حرفها!

امام صادق علیه السلام: ...والمَعْروفُ واجِبٌ على کُلِّ أحَدٍ بِقَلْبِهِ وَ لِسانِهِ وَ یَدِهِ، فَمَنْ لَمْ یقدِر علَى اصْطِناعِ المعروفِ بِیَدِه، فَبِقَلْبِهِ، فَمَن لم یَقْدِر علَیه بِلسانِه فَلْیَنْوِهِ بِقَلْبِهِ؛ بر هر کس واجب است که با دل و دست و زبان، نیکوکارى و خدمت کند، پس هر که از دستش کارى ساخته نیست، با دل و زبانش.

هر که با زبانش هم نمى تواند خدمتى کند پس با رأى و تصمیمش.

در حدیث پیامبرصلى الله علیه وآله است: «کُلٌّ مُیَسَّرٌ لما خُلِقَ لَه»؛ هر کسى را بهر کارى ساختند. آرى گفته اند: «هر که بامَش بیش، برفش بیشتر» ولى نه این که تمام بارشها و بارِ همه مسؤولیت ها بر شانه اهل شوکت و مکنت است؛ برخى پول دارند ولى توان و تحرّک بدَنى ندارند، بعضى زور بازو دارند، یکى آبرو و اعتبار دارد، دیگرى پول ندارد و زبان پولساز دارد و... و اگر هیچ ندارد دست کم مى تواند در دل تصمیم بگیرد و نیت کند که در اسرع وقت، که توانا شد، خدمت کند و از هم اکنون دل و دعا و رأیش، همسو با خوبان و خدمتگزاران باشد.

نه سرِ پیازم و نه تهِ آن گاهى نفسِ ظاهر فریب، ما را فریب مى دهد و مانع خیر رسانى مى شود، با توجیهاتى از قبیل: من که نه سرمایه اى دارم، نه ریاستى و نه سیادتى، تا کمکى بکنم، من که نه سرِ پیازم، نه تَهِ پیاز.

ممکن است این توجیه ها پاسخى کاذب به وجدان اخلاقى و نداى فطرت انسان باشد و سبب شود تا نزد وجدان، از خودمان راضى شویم ولى در منطق عقل و دین، اینها بهانه است.

هم بندگان خدوم خداوند، همه اهلِ ثروت و مکنت نیستند و هم خدمت هزاران شکل و راه دارد. نیّت طلبه اى در قم به شدت در مضیقه مالى قرار گرفت، با خود فکر کرد شاید وظیفه من کارِ دیگرى باشد. را هى منزلِ آیةالله بهجت (مدّ ظلّه) شد تا رهنمونى بگیرد، به آقا عرض کرد: در این وضعیت آیا صلاح است، از حوزه علمیه قم بیرون و به شهرستانى بروم و مشغولِ کارى شوم؟ ایشان ضمن نصیحتها فرمودند: «فعلاً در قم بمان، سیره علما، تنگدستى و سخت گذرانى است... و از هم اکنون نیت کن که در آینده مشکلات مردم را حل کنى، حتى با قرض کردن. که همین تصمیم، در بهبود معیشت تو اثر دارد».

مضمون این سخن که نیّت خیر باعث زیاد شدن رزق و روزى انسان است.

در احادیث هم آمده است.

ریز و درشت پیامبر گرامى صلى الله علیه وآله مى فرماید: «إنّ الخیرَ کثیرٌ و قلیلٌ فاعِلُه»؛ کارهاى خیر فراوان است ولى انجام دهنده اندک است.

امام على علیه السلام: «اِفْعَلُوا الخَیْرَ و لا تُحَقِّروا مِنْهُ شیئاً فَإنّ صَغیرَهُ کبیرٌ و قلیلَهُ کثیرٌ»؛ به کارهاى خیر اقدام کنید و هیچ کار خیرى را ناچیز مشمارید؛ زیرا در حقیقت کوچکِ آن، بزرگ و اندکِ آن، بسیار است.

على علیه السلام در رکوع یک انگشترى به سائل داد ولى آنقدر در پیشگاه خدا ارجمند شد که آیتِ ولایت شد و درباره اش آیه آمد. کوچک ترین شهید کربلا «طفل شیرخوار» بیشترین تأثیرگذارى را در اثبات مظلومیت امام حسین علیه السلام دارد و یک ضربت على علیه السلام بر عمروبن عبدود در خندق، از عبادت جن و انس برتر است.

خاطره در دوران دفاع مقدس، کاروانهاى بسیار بزرگى از هدایاى مردمى به جبهه هاى نبرد سرازیر و بسیار کار ساز بود.

نوجوانان نیز گاهى ابراز علاقه مى کردند و در پشتیبانى رزمندگان مشارکت داشتند.

در سال 1362 و مصادف با عملیات رمضان، بسته هاى کوچکى از نوجوانان رسید، روزى پاکت هاى ارسالى از یک دبستان دخترانه، از شهر رى، به دست سربازان اسلام رسید، آنان همراه نامه هایى که با خط و انشاى خودشان - و با چند غلطِ انشایى و املایى - هدیه اى مثل دفترچه یا کتابچه اى هم فرستاده بودند، با خواندن آن نامه ها، اشک شوق سربازان، جارى شد.

آنجا بود که دیدیم این نامه هاى کوچک بیشترین تأثیر را در بالا بردن روحیه ها داشت و از یک قطار کمک مادى برتر بود، رزمندگان هم بلافاصله پاسخ دادند.

یکى از روزهایى که به مناسبت «یوم الله» تظاهرات برپا بود، در تهران در راهپیمایى شرکت کردم، آن روزها در همه باجه هاى تلفن شهرى، از سکه هاى دو ریالى - که برخى اوقات کمیاب بود - استفاده مى شد و باجه ها به سیستم کارت تلفن مجهز نشده بود.

نزدیک باجه تلفنى در کنار راهپیمایان پیر زنى را دیدم که سکه هاى دو ریالى را در اختیار مردم قرار مى دهد.

احوالش را پرسیدم، مى گفت: من عاجزم و نمى توانم همراه دیگران تظاهرات کنم، با خود گفتم براى مشارکت در این برنامه و خدمت به انقلاب، همین کار، که از دستم برمى آید انجام دهم و مشکل مردم را - در همین حد - حل کنم.

پی نوشت:

 اختصاص، شیخ مفید، ص 240؛ معجم المحاسن و المساوى، ج 1، ص 352، ح 31؛ بحار،16، ص118.

بحار، ج 96، ص160.

نهج البلاغة، حکمت 4

14) مائده (5): 55.

حضرت حجةالاسلام و المسلمین محسن قرائتى.

 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حسن hassan ( پنج شنبه 88/3/7 :: ساعت 4:0 عصر )

»» صداهاى آهسته و رسا

صداهاى آهسته و رسا

پیامبر خداصلى الله علیه وآله: ثلاثٌ تَخْرُقُ الحُجُبَ وَ تَنْتَهی إلَى مَا بینَ یَدی اللّهِ: صَریرُ أقلامِ العلماءِ، و وَطْىُ أقْدامِ الُمجاهِدِین، و صَوتُ مغازِلِ الُمحَصَنات؛ سه چیز است که - در مسیر قبول شدن - حجاب ها را پاره مى کند و به پیشگاه عظمت خدا مى رسد: صداى گردش قلم هاى عالمان به هنگام نوشتن، صداى قدم هاى رزمندگان آسلام در میدان جهاد و صداى چرخ نخ ریسى زنان پاکدامن. چه تعبیر زیبا و پربارى.

این سه خدمت در پیشگاه خدا قبول است، هر چند صدایى - به ظاهر - آهسته و کوتاه دارد ولى تا اوج عظمت هستى بالا مى رود.

علم، جهاد و کار اساس یک اجتماع سربلند انسانى را تشکیل مى دهد.

هر ملت و امّتى که از اینها محروم باشد خوار و ذلیل بیگانگان خواهد بود.

زیرا خداى تعالى ما را در دنیا با اراده و اختیار آفریده و ابر و باد و مه و خورشید و فلک و... را به دست ما داده است.

هر که با کوشش خود از اینها استفاده کند برنده است نظیر بهره ورى از یک ماشین، که مؤمن یا کافر مى تواند آن را روشن و از آن استفاده کند.

این جاست که اگر ما در جهل، بى همتى، بى کارى به سر بریم، بیگانگان بر ما مسلط مى شوند و ما را در اسارت خود مى گیرند. و اگر براى خدا با استفاده از این رمزهاى موفقیت، خدمت کنیم هم در دنیا سرافراز، آباد و آزادیم و در آخرت روسفید، اینک نیم نگاهى به اهمیت عالمان و رزمندگان.

علم رسول خداصلى الله علیه وآله: خداوند به حضرت ابراهیم علیه السلام وحى کرد: اى ابراهیم «و إنّی علیمٌ اُحِبُّ کُلَّ علیمٍ»؛ من دانایم و هر دانایى را دوست مى دارم. نیز مى فرماید: «هر کس مرگش فرا رسد، در حالى که براى زنده کردن اسلام دانش مى جوید ، میان وى و پیامبران در بهشت یک درجه فضیلت، بیش نباشد».همچنین هشدار مى دهد: «به زودى فتنه هایى مى آید که انسان، صبح با ایمان برمى خیزد و عصر بى ایمان مى گردد جز آنکه خدا او را با علم زنده کرده است».امام على علیه السلام مى فرماید: ساعتى نزد علما نشستن نزد خدا از هزار سال عبادت، دوست داشتنى تر است. و نگریستن به علما، نزد خدا از یک سال اعتکاف در مسجد الحرام محبوب تر است.

زیارت علما، نزد خداى متعال محبوب تر است از هفتاد طواف دور کعبه و برتر از هفتاد حج و عمره نیکو و پذیرفته شده... .

 جهاد در نهج البلاغه فضیلت هاى فراوانى براى جهاد و رزمندگان بیان مى فرماید مثل: «جهاد، درى از درهاى بهشت است که خدا براى اولیاى خاصّ خود گشوده است...» ، «جهاد براى عزّت و سرافرازى اسلام واجب است»«... را ستى آن برادرانمان که خونشان در صفین ریخت، اگر امروز زنده نیستند چه زیان دیده اند، خوشا به حالشان که نیستند تا از این لقمه هاى گلوگیر بخورند! و از این آبهاى ناگوار بنوشند! به خدا سوگند آنها خدا را ملاقات کردند و خدا اجرِ فراوانشان را داد و آنان را - بعد از خوف - در سراى أمن جاى داد...». حجله آسمانى رسول خداصلى الله علیه وآله عازم احد بود جوانى به نام حنظله از پیامبرصلى الله علیه وآله اجازه خواست یک شب دیرتر به جبهه احد برود، او مى خواست آن شب با نجمه عروسى کند، حضرت اجازه داد.

حنظله همان شب بى آنکه فرصت استحمام بیابد عازم نبرد شد.

همسرش پیشنهاد داد: کمى صبر کند و آن گاه چهار زن از همسایگان را صدا زد که شاهد ازدواجشان باشند.

زنها پرسیدند: چرا شاهد گرفتى؟ پاسخ داد: در خواب دیدم درى از آسمان باز شد، حنظله از آن در وارد آسمان گردید، دوباره آسمان به هم پیوست، فهمیدم شوهرم شهید خواهد شد.

خواستم بدانند ما ازدواج کرده ایم.

حنظله به راه افتاد، پیش از اذان صبح به پیامبرصلى الله علیه وآله پیوست، نماز را هم با تیمم خواند و با شروع نبرد، به میدان تاخت.

ناگاه ابوسفیان - فرمانده سپاه قریش - را دید.

با حمله اى جانانه اسب او را پى کرد، ابوسفیان از اسب سرنگون به زمین افتاد، فریاد مى زد و از قریش براى نجات خود یارى مى خواست و پا به فرار گذاشت، حنظله همچنان در تعقیب او بود که کفار به جنگ او آمدند و او را به شهادت رساندند.

پس از جنگ، پدرش که یاور ابوسفیان بود جنازه اش را شناخت، پدرِ نجمه هم عبدالله اُبَىّ رئیس منافقانِ شناخته شده مدینه بود که با سایر منافقان رسمى، به میدان نیامدند.

شهیدان نبرد را با حناى خون - بدون غسل - به خاک مى سپردند، پیامبر خداصلى الله علیه وآله به یاران فرمود: «فرشتگان را دیدم که حنظله را بین زمین و آسمان، با باران ابرِ سفید در ظرفى از نقره شست وشو مى کنند؛ از آن پس او را «حنظله غَسَیلُ الملائکة» نامیدند.

پی نوشت:

یکصد و پنجاه درس زندگى، ص 20، ح10؛ الشهاب فى الحکم والآداب، ص 22.

علم و حکمت در قرآن و حدیث، ج 2، ص 506، ح1386.174) همان، ص 508، ح1398.

همان، ص 5 12، ح1420.

نهج البلاغه، خ 27.

نهج البلاغه، حکمت 252.

نهج البلاغه، خ 182.180) بحار، ج 20، ص 57؛ داستانهاى بحار، ج 4، ص180، داستان 80.

 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حسن hassan ( چهارشنبه 88/3/6 :: ساعت 4:0 عصر )

»» نیکى به حیوانات

نیکى به حیوانات

امام باقرعلیه السلام: إنّ اللهَ (تبارک وتعالى) یُحِبُّ إبراءَ الکَبِدِ الحَرى، و مَن سَقى کبداً حَرى مِن بَهیمَة أو غیرِها أظلَّهُ الله یومَ لا ظِلَّ إلاّ ظلُّه؛خداى تبارک و تعالى، خنک کردن جگر سوخته را دوست دارد.

هر کس جگرِ تشنه اى را - از حیوان یا غیر حیوان - سیراب کند، خداوند در آن روزى که هیچ سایه اى جز سایه او نیست، سایه اش دهد.

از امام جعفر صادق علیه السلام روایت است: عیسى بن مریم علیهما السلام به هنگام عبور از ساحل دریا، قرص نانى از خوراک خویش را در آب انداخت.

یکى از حواریان به او عرض کرد: اى روح الله و اى کلمة الله! چرا چنین کردى با این که آن گرده نان قوت تو بود؟ عیسى علیه السلام فرمود: این کار را براى این کردم که حیوانى از حیوانات درون آب آن را بخورد.

این کار ثواب بزرگى نزد خدا دارد. لقمان به فرزندش در هنگام سفر، چنین سفارش فرمود: چون به اتراقگاه و منزل رسیدى، از ستورت پیاده شو و نخست او را علوفه بده، سپس به کارهاى خودت بپرداز. یکى در بیابان سگى تشنه یافت برون از رمق در حیاتش نیافت کُله دلو کرد آن پسندیده کیش چو حبل اندر آن بست دستار خویش به خدمت میان بست و بازو گشاد سگ ناتوان را دمى آب داد خبر داد پیغمبر از حال مرد که داور گناهان از او عفو کرد الا گر جفا کارى اندیشه کن وفا پیش گیر و کرم پیشه کن کسى با سگى نیکویى گم نکرد کجا گم شود خیر با نیکمرد کرم کن چنان کت برآید ز دست جهانبان در خیر بر کس نبست

کافى، ج 4، ص 58، ح 6.

میزان الحکمه، ص 3687، ح 12630.

همان، ح 12633.

 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حسن hassan ( سه شنبه 88/3/5 :: ساعت 4:0 عصر )

»» شرط ایمان

شرط ایمان

پیامبر خداصلى الله علیه وآله از خداى تعالى نقل مى فرماید: ما آمنَ بى مَن مات شَبعاناً و أخوه المُسلم طاوٍ؛ کسى که سیر بخوابد با آنکه برادر مسلمانش گرسنه باشد، به من ایمان نیاورده است.

توجه به سایر مسلمانان به قدرى اهمیت دارد که با ایمان انسان پیوند خورده که اگر رخت بر بندد، ایمان نیز نمى ماند، و صرف اینکه نام انسان در فهرست آمار مسلمانان و در عمل بى ایمان باشد دردى را دوا نمى کند نظیر گرگ صفتانى که در قیافه آدمند ولى به قول سعدى: تو کز محنت دیگران بى غمى نشاید که نامت نهند آدمى حضرت سجادعلیه السلام مى فرماید: «کسى که سیر بخوابد و نزدش مؤمن گرسنه اى باشد خداى عزّو جلّ گوید: «مَلائکَتى أشهِدُ کُم عَلى هذا العبد، أنّى قد أمَرتُه فَعَصانى، و أطاعَ غَیرى، وَ وَکلتُه إلى عَمَلِه، و عِزَّتى و جَلالى لا غَفَرتُ لَهُ أبداً»؛ فرشتگانم! درباره این بنده شما را شاهد و گواه مى گیرم، به راستى که به او دستور دادم و نافرمانى ام کرد و از دیگرى اطاعت کرد، و او را به خودش وانهادم [به او کمک نمى کنم ] به عزت و جلالم سوگند هیچ گاه او را نمى آمرزم. امام على علیه السلام: «مِن السّعادَةِ التوفیقُ لِصالِح الأعمال»؛ توفیق کارهاى شایسته و نیکو، از سعادت و خوشبختى است.

مصطفى منفلوطى - نویسنده مصرى - مى گوید:روزى شخص ژولیده و پریشان حالى را دیدم، دست بر شکم نهاده و از گرسنگى گریه مى کرد.

چند قدم پیش تر رفتم، فرد دیگرى را دیدم که خمیده، دست بر شکم نهاده و مى نالید. پرسیدم: چه شده است؟ دیدم از پرخورى و فشار و درد معده ناراحت است.

آرى، با نهایت تأسف کم نیستند کسانى که از مصرف زیاد مواد غذایى به گونه اى در رنجند: چربى خون، اوره، چاقى مفرط و...

دارند و در کنارشان فرزندان فقرا فقط منظره میوه ها و شیرینى ها را مى بینند و بوى غذاها را استشمام مى کنند. پیامبر خداصلى الله علیه وآله: «لَیسَ بِمؤمنٍ مَن باتَ شبعان و جارُه طاویاً» کسى که سیر بخوابد و همسایه اش گرسنه باشد مؤمن نیست.

عتاب استاد سید جواد عاملى، فقیه معروف - صاحب کتاب مفتاح الکرامه - شب مشغول صرف شام بود که صداى در را شنید. و قتى که فهمید پیشخدمت استادش سید مهدى بحرالعلوم، دم در است با عجله به طرف او دوید.

پیشخدمت گفت: حضرت استاد، شما را الآن احضار کرده است، شام جلو ایشان حاضر است اما دست به سفره نخواهد برد تا شما بروید.

جاى معطلى نبود.

سید جواد بدون فوت وقت و با شتاب تمام به خانه سید بحرالعلوم رفت، تا چشم استاد به سید جواد افتاد، با خشم و تغیّر بى سابقه اى گفت: سید جواد! از خدا نمى ترسى، از خدا شرم ندارى؟! سید جواد غرق حیرت شد که چه شده و چه حادثه اى رخ داده، تا کنون سابقه نداشته این چنین مورد عتاب قرار بگیرد، هر چه به مغز خود فشار آورد تا علت را بفهمد ممکن نشد، ناچار پرسید: ممکن است حضرت استاد بفرمایند تقصیر این جانب چه بوده است؟ هفت شبانه روز است همسایه ات و عائله اش گندم و برنج گیرشان نیامده، در این مدت، از بقال سر کوچه خرماى زاهدى نسیه کرده و با آن به سر برده اند.

امروز که رفته تا باز خرما بگیرد، قبل از آنکه اظهار کند، بقال گفته نسیه شما زیاد شده است.

او هم بعد از شنیدن این جمله خجالت کشیده تقاضاى نسیه کند، دست خالى به خانه برگشته است. و امشب خودش و عائله اش بى شام مانده اند.

- به خدا قسم، من از این جریان بى خبر بودم، اگر مى دانستم به احوالش رسیدگى مى کردم.

- همه داد و فریادهاى من براى این است که تو چرا از احوال همسایه ات بى خبرى؟ چرا هفت شبانه روز، آنها به این وضع بگذرانند و تو نفهمى؟ اگر با خبر بودى و اقدام نمى کردى که تو اصلاً مسلمان نبودى، یهودى بودى. گفتم: مى فرمایید چه کنم؟ فرمود: پیشخدمت من، این سینى بزرگ غذا را بر مى دارد، همراه هم تا دم در منزل آن مرد بروید؟ دم در پیشخدمت برگردد و تو در بزن و از او خواهش کن که امشب باهم شام صرف کنید.

این پول را هم بگیر و زیر فرش یا بوریاى خانه اش بگذار، و از اینکه درباره او که همسایه توست کوتاهى کرده اى معذرت بخواه، مجمعه را همانجا بگذار و برگرد.

من اینجا نشسته ام و شام نخواهم خورد تا تو برگردى و خبر آن مرد مؤمن را برایم بیاورى.

پیشخدمت سینى بزرگ غذا را که انواع غذاهاى مطبوع در آن بود برداشت، و همراه سید جواد روانه شد.

دم در پیشخدمت برگشت و سید جواد پس از کسب اجازه وارد شد.

صاحبخانه پس از استماع معذرت خواهى سید جواد و خواهش او دست به سفره برد.

لقمه اى خورد و غذا را مطبوع یافت.

حس کرد که این غذا دست پخت عرب نیست، فوراً دست کشید و گفت: این غذا دست پخت عرب نیست، بنابراین از خانه شما نیامده، تا نگویى این غذا از کجاست من دست دراز نخواهم کرد.

آن مرد خوب حدس زده بود.

غذا در خانه بحر العلوم ترتیب داده شده بود.

آنها ایرانى الاصل و اهل بروجرد بودند و غذا، غذاى عرب نبود، سید جواد هر چه اصرار کرد که تو غذا بخور، چه کار دارى که این غذا در خانه کى ترتیب داده شده، آن مرد قبول نکرد و گفت: تا نگویى دست دراز نخواهم کرد.

سید جواد چاره اى ندید، ماجرا را از اوّل تا آخر نقل کرد.

آن مرد بعد از شنیدن ماجرا غذا را تناول کرد؛ اما، سخت در شگفت مانده بود.

مى گفت: من راز خودم را به احدى نگفتم، از نزدیک ترین همسایگانم پنهان داشته ام، نمى دانم سید از کجا مطلع شده است! سرّ خداکه عارف سالک به کس نگفت در حیرتم که باده فروش از کجا شنید؟!حافظ این داستان با تفصیل بیشتر در کتاب کلمه طیبه محدّث نورى قدس سره و از قول ملا زین العابدین سلماسى - که یکى از یاران نزدیک سید بحر العلوم قدس سره است - نقل شده است.

پی نوشت:

وسائل الشیعه، ج 24، ص 327، ح 30674.

وسائل الشیعه، ج 24، ص 326، ح 30673.

غرر الحکم، ج 6، ص 19، ح 9296.

مکارم الاخلاق، ص 157، باب 44، ح 2.

25) داستان راستان، ج 2، ص 50.

26) رجوع شود به کلمه طیبه، ص 287؛ فوائد الرضویه، ص 89 و نیز وحید بهبهانى، ص 217؛ الکنى و الالقاب، ج 2، ص 69-70؛ سیماى فرزانگان، ص 353.

 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حسن hassan ( دوشنبه 88/3/4 :: ساعت 4:0 عصر )

»» سپاس

سپاس

امام سجادعلیه السلام: أشکَرکُم للّه أشکَرُکُم للناس؛ سپاسگزارترین شما از خدا کسى است که از مردم بیشتر سپاسگزارى کند. آفریدگار تمام هستى، پروردگار تعالى است و همه نعمت ها از او سرچشمه مى گیرند ولى ما مردم نعمت ها را دو دسته تقسیم کرده ایم: الف) نعمت هاى عمومى و بى واسطه را همه از تفضلات و رحمت هاى او مى دانیم، نعمتهایى مثل: ابر و باد و مه و خورشید و فلک همه در کارند تا تو نانى به کف آرى به غفلت نخورى همه از بهر تو سر گشته و فرمانبردار شرط انصاف نباشد که تو فرمان نبرى سعدى ب) نعمت هایى که به واسطه دیگر انسانها به ما مى رسد و به همین جهت، معمولاً عمومى نیست.

در این جا - بیشتر افراد کم معرفت - صاحب نعمت را تنها همین افراد به حساب مى آورند، و گاه به زبان مى آورند که «اگر فلان رئیس، مدیر، سرمایه دار، فامیل و...

نبود که دستم را بگیرد، نابود شده بودم». با اینکه هیچ تفاوتى بین این دو بخش نیست و همه نعمت ها از خداست.

مردم، تنها واسطه فیض الهى و اسباب و وسیله اند و دست غیب الهى و خواست خداوندى، پشت پرده همه رخدادهاست.

منتها دیده اى خواهد سبب سوراخ کن تا سبب را بر کند از بیخ وبن و نظر درست چنین است: «بر سر هر سفره بنشستم خدا رزاق بود». «إنّ الله هو الرزّاق ذُوالقُوّة المَتین» بنابراین، در تشکر از مردم مى گوییم: خدا را شکر که به وسیله فلانى، این نعمت را به من داد یا آن مشکل مرا حل کرد.

همچنان که خداوند به وسیله درختان به ما میوه و با بارش برف و باران و چاه و چشمه به ما آب مى دهد. و لى اکنون سخن ما در تشکر از بندگان خداست.

پاس خدمت سپاسگزارى از هر خدمتگزار یک وظیفه اسلامى و باعث تشویق و شور و شوق او و زیاد شدن نعمت هاست.

خدا آن قدر بزرگوار است که مى خواهد از بندگان خویش هم سپاسگزارى شود.

امام رضاعلیه السلام مى فرماید: «به راستى که خداى (عزّ و جلّ) دستور داده است به...

سپاسگزارى از خود و از پدر و مادر، «فَمَن لَم یَشکُر والِدَیهِ لَم یَشکُرِ الله»؛ پس کسى که از پدر و مادر خود سپاسگزارى نکند شکر خدا را به جا نیاورده است.

نیز مى فرماید: «مَن لَم یَشکُر المُنعِم مِن المخلوقین لَم یشکُر الله (عزّو جلّ)» هر که از مردم نعمت رسان سپاسگزارى نکند از خداى (عزّوجلّ) سپاسگزارى نکرده است.

حق شناسى امام سجادعلیه السلام در بیان حقّ حقداران مى فرماید: «...

اما حقّ کسى که به تو نیکى مى کند، این است که از او تشکر و نیکیش را یاد آورى و از وى به خوبى یاد کنى و میان خود و خداى عزوجل برایش خالصانه دعا کنى، اگر چنین کنى، بى گمان، پنهانى و آشکارا از او تشکر کرده باشى، وانگهى اگر روزى توانستى نیکى او را جبران کنى، جبران کن». نمک شناسى، فطرىِ انسان بلکه سایر موجودات است و هر دین و ملتى، آن را لازم مى شمارد، حتى اگر کودکى را نوازش کردى، برایت لبخند مى زند، اگر به سگى لقمه اى دادى تا زنده است شما را مى شناسد و هر گاه ببیند دمى جنباند.

از این رو، مى توان گفت: شخص نمک نشناس از درجه انسانیت ساقط شده و از حیوانات پست تر است.

امام على علیه السلام مى فرماید:«کسى که نعمتى دریافت داشته است وظیفه دارد نیکى کننده را به خوبى پاداش دهد.

اگر این توان را نداشت، باید به خوبى تشکر کند و اگر زبانش از این کار هم قاصر بود وظیفه دارد که ارزش آن نیکى را بشناسد و خوبى کننده را دوست داشته باشد و چنانچه از این کار هم کوتاهى کرد، اصلاً لیاقت نیکى ندارد». تشکر، سیره امامان علیهم السلام است آنان هم از خدا با دعا تشکر مى کرده اند و هم از بندگان.

امام حسین علیه السلام معمولاً با یارانش با تکریم و تشکر سخن مى گفت. امام جوادعلیه السلام حتى با نامه، از شخصیت شایسته تشکر مى کند. و شخص شکرگزار، شخصیت و شرافت و شعور خویش را در آینه سپاسگزارى جلوه گر مى سازد.

قدر دانى از عالم ربانى یکى از شخصیت هاى مورد توجه امام جوادعلیه السلام على بن مهزیار اهوازى است.

حسن پسر شمون مى گوید: «نامه اى را که امام جوادعلیه السلام با دست خطّ خود به على بن مهزیار نوشته بود خواندم، چنین بود: به نام خداوند بخشنده مهربان «اى على بن مهزیار! خداوند بهترین پاداش را به تو عنایت کند! منزلت را در بهشت قرار دهد، تو را در دنیا و آخرت خوار نکند و با ما محشور گرداند! اى على! تو را در خیر خواهى، مسلمانى، فرمان بردارى از خداوند، احترام به دیگران، انجام وظایف دینى، آزمایش کردم، و تو را پسندیدم.

اگر بگویم مانند تو را ندیده ام حتماً راست گفته ام.

خداوند جایگاه تو را در بهشت برین قرار دهد.

اى على! در سرما و گرما.

در شب و روز، خدمت تو براى ما مخفى نیست.

از خداوند مسألت دارم روز رستاخیز تو را آن چنان مشمول رحمت خود قرار دهد که مورد غبطه دیگران باشى! خداوند دعا را مستجاب مى کند».

پی نوشت:

اصول کافى، ج 2، ص 99، ح 30.

ذاریات (51): 58.

میزان الحکمه، ج 6، ص 2832، ح 9639.

همان، ح 9638.

میزان الحکمه، ج 6، ص 2831، ح 9633.

امالى طوسى، ص 501، ح 1097.

بحار، ج 50، ص 105؛

 داستان هاى بحارالانوار، ج 4، ص 134.

 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حسن hassan ( یکشنبه 88/3/3 :: ساعت 4:0 عصر )

»» رحمت الهى

رحمت الهى

على بن جعفر گوید: حضرت ابوالحسن مى فرماید: من أتاه أخوه المُؤمِن فی حاجةٍ فإنّما هی رحمةٌ من الله تبارک و تعالى ساقها إلیه...

هر که برادر مومنش براى حل مشکلى نزدش بیاید تنها و تنها رحمتى است از ناحیه خدا که به سویش روانه کرده است.

اسماعیل بن عمار صیرفى به امام صادق علیه السلام عرض مى کند: فدایت شوم، آیا مؤمن رحمت به حساب مى آید براى مؤمن؟ حضرت فرمود: آرى، پرسید: چگونه؟ حضرت فرمود: هر مؤمنى که برادر نیازمندش براى رفع مشکلى نزدش بیاید، او تنها رحمتى است از جانب خدا که به سویش سوق داده و برایش سبب سازى کرده است.

پس اگر حاجتش را روا کند به خوبى از رحمت استقبال کرده است. و اگر - با اینکه توانایى حل مشکل را دارد - او را برگرداند، رحمتى از خداى (عزّوجلّ) را از خود رد کرده است.

همان رحمتى که خداى (عزّوجلّ) به سویش کشانده و درِ خانه اش رسانده بود. و خداى (عزّوجلّ) این رحمت را ذخیره کند تا روز قیامت براى آن کسى که حاجت او رد شدده است تا درباره مالکیت آن تصمیم بگیرد.

اگر خواهد آن را به خود برگرداند و اگر خواهد به دیگرى رساند.

چون روز قیامت او در رحمت خدا تصمیم گیرنده باشد - زیرا اختیارش به دست او سپرده شده است.

اى اسماعیل، به نظر تو آن را به که برمى گرداند؟ گفتم: گمان ندارم آن را از خویش برگرداند.

فرمود: گمان مدار بلکه یقین بدار که آن رحمت را هرگز از خود برنگرداند.(79) فضل و رحمت فضل و رحمت الهى از یک نگاه، دو گونه است: الف) رحمت فراگیر و همگانى؛ مثل توفیق بهره ورى از علم، صنعت، طبیعت، که طبق این آیه شریفه، به همه مى دهد: «کلاًّ نمدّ هؤلاءِ و هؤلاءِ مِن عطاءِ ربّک و ماکان عطاءُ ربّک محظوراً»؛(80) هر یک از این دو گروه را از اعطاى پروردگارت، بهره و کمک مى دهیم، و عطاى پروردگارت هرگز از کسى منع نشده است.

ب) رحمتِ پاداشى، که ویژه افراد خوب یا اقدامى خداپسندانه است نظیر برکت هایى که حتى در همین زندگى دنیایى رخ مى نماید و برخاسته از خدمت به خانواده، صله رحم و خدمت رسانى است.

در اصطلاح عرفا، این بخش رحمت خاصّه نامیده مى شود، و در قرآن نیز تأیید شده است.

مثل «ذلکَ فضلُ الله یؤتیهِ مَن یشاء»؛ آن فضل خداست که به هر که بخواهد مى دهد.

امام على علیه السلام: «من قطعَ معهودَ إحسانِه قَطَعَ الله موجودَ إمکانِه»؛ هر که رشته احسان خود را قطع کند، خداوند توفیق و توان کنونى او را بگیرد. بسیارى از مردم تنها اسباب ظاهرى را مى بینند و از توفیقات الهى و سبب سازى هاى پشت پرده در موفقیت ها و یا از چوب بى صداى خدا، در شکست ها غلفت مى ورزند. و سرّ پیشرفت بعضى دوستان یا همکلاسى هاى خود را درست بررسى نمى کنند، وقتى مى بینند بعضى از همردیفان به جاهایى رسیده اند تنها پاى عوامل ظاهرى و مادى را به میان مى آورند نه توفیقات معنوى را. و انگهى از آن جا که انسان خود خواه است آن عوامل ظاهرى را هم به درستى بررسى نمى کند و نمى گوید: من تنبلى کردم و دوستم زحمت کشید.

فوراً قضاوت مى کند که ما نخواستیم، پارتى بازى، دزدى، حرامخوارى و...

کنیم در صورتى که گذشته از اسباب ظاهرى، پشت پرده نیز خبرهایى است چنان که قرآن کریم مى فرماید: «لَهُ مَقالیدُ السمواتِ و الأرض یَبسُطُ الرِزقَ لِمن یَشاءُ و یَقدِر»؛کلیدهاى آسمانها و زمین به دست او است؛ روزى را براى هر کس که بخواهد گشاده یا فروبسته مى دارد.

رسیدگى به مشکلات بیچارگان یکى از مغناطیس هاى جلب رحمت الهى است. امام باقرعلیه السلام مى فرماید: گاهى برادرى براى حاجتى نزد مؤمن مى آید که نمى تواند حاجتش را روا کند ولى دل مى بندد و تصمیم مى گیرد که آن را انجام دهد، خداى تبارک و تعالى او را به سبب همین تصمیم، وارد بهشت مى کند.

کافى، ج 2، ص 169، ح 13.

کافى، ج 2، ص 167، ح 5، و ج 3، ص 295.

اسراء (17): 20.

مائده (5): 54 و رک: بقره (2): 90، 105؛ 142؛ 212؛ 213؛ 247؛ 251؛ 261؛ 269؛ 272؛ 284؛ و... .

میزان الحکمه، ج 3، ص 1210، ح 31، 4؛ غررالحکم، ح 8130.

شورى (42): 12.

اصول کافى، ترجمه مصطفوى، ج 36، ص 281، ح 14. باب «قضاء حاجة المؤمن».

 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حسن hassan ( شنبه 88/3/2 :: ساعت 4:0 عصر )

»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

نمونه سوالات مطالعات اجتماعی سال اول متوسطه کلیه رشته ها
نمونه سوالات عربی 1 سال اول متوسطه کلیه رشته ها
نمونه سوالات زبان فارسی 1 سال اول متوسطه کلیه رشته ها
نمونه سوالات ادبیات فارسی 1 سال اول متوسطه کلیه رشته ها
نمونه سوالات علوم زیستی سال اول متوسطه کلیه رشته ها
نمونه سوالات زبان انگلیسی 1 سال اول متوسطه کلیه رشته ها
نمونه سوالات شیمی 1 سال اول متوسطه کلیه رشته ها
نمونه سوالات فیزیک 1 سال اول متوسطه کلیه رشته ها
نمونه سوالات ریاضی 1 سال اول متوسطه کلیه رشته ها
نمونه سوالات دین و زندگی سال اول متوسطه کلیه رشته ها
هندبوکهای مهندسی فلزات ASM
بزرگترین منبع اطلاعاتی جانورشناسی
گنجینه کتاب
پکیج طلایی تست زنی به روش مهندسی معکوس شامل 7 سی دی و 5 جزوه دیج
کتابخانه الکترونیکی شعرای معاصر
[همه عناوین(578)][عناوین آرشیوشده]


کلیه[18] . متوسطه[17] . رشته[17] . شاهد[15] . امام[14] . پیش[13] . دانشگاهی[13] . دبیرستان[13] . ایثارگران[12] . کشوری[12] . دی[11] . خرداد[10] . نمونه[10] . انسانی[9] . سوال[8] . Pro[7] . ماه[7] . v[6] . اسفند[6] . 1[6] . جواب[6] . چگونه خدمت گذار خوبی برای جامعه باشیم ؟ دانش آموزان چه می توانن[6] . تیر[5] . اول[5] . شهید[5] . فارسی[5] . نجفی[5] . نرم افزار[5] . مجموعه[4] . مدارس[4] . گروه[4] . کشور[4] . شناسی[4] . سوالات[4] . سال[4] . خدمتگزاری به مردم در سیره و سخن ...[4] . بازی[4] . خارج[4] . تجربی[4] . تهران[4] . آداب خدمت‏رسانى[4] . اراک[3] . Speed[3] . 85[3] . Flash[3] . for[3] . جبرانی[3] . حذف[3] . خمینی[3] . ریاضی[3] . سوالخرداد[3] . شعبده[3] . علامه[3] . نمونه2[3] . قدرتمند[3] . فیزیک[2] . فیلم[2] . فایل[2] . فتوشاپ[2] . گیر[2] . مدیریت[2] . مرکزی[2] . لوازم[2] . نشانه های ابرار و خدمتگزاران[2] . نقش[2] . نگار[2] . نمونه سوالات فیزیک 1 دانلود نمونه سوالات فیزیک 1 <**ا[2] . هاریاضی[2] . هازمین[2] . هازیست[2] . ها[2] . هاعلوم[2] . و[2] . وظیفه خدمت‏رسانی از آن جا که جامعه اسلامی یک واحد به هم پیوسته[2] . ویرایش[2] . ویندوز[2] . علوم[2] . عربی[2] . روایت[2] . شوک[2] . زیست[2] . سرعت[2] . زمین[2] . دزد[2] . دهنده[2] . تی[2] . خدمت گذاری و زیادى روزى چند چیز سبب افزایش خیرات و ثواب مى‏شود،[2] . تذهیب[2] . تبدیل[2] . پاداش احسان[2] . پایه[2] . ای[2] . بهترین[2] . بهشتی[2] . اسکریپت[2] . In[2] . Converter[2] . 86[2] . 87[2] . |[2] . 79[2] . All[2] . Backup[2] . One[2] . 83[2] . Need[2] . Patch[2] . اجتماعی[2] . ادبیات[2] . اسکلت[2] . استان[2] . آموزش[2] . آبسال[2] . Stronghold[2] . Studio[2] . SWF . The . tools . Top . Ultimate . Undercover . Utilities . آتلیه . آثار تربیتى خدمت رسانى . آثار خدمتگزاری . آخرین . آداب احسان . Video . Vista . Windows . WMV . XaraD . Xilisoft . آمیز . ابزارهای . ابزاری . اپل . اتش . اتوماتیک . آسان . آماده . آمار . استفاده . استودیو . اسلیمی . ازظهر . اسپید . PES . photo . Photoshop . Pinnacle . Platinum . Player . Plus . Portable . Of . 84 . Outpost . Pack . SQL . Strike . Professional . Recorder . recovery . Response . Ripper . Safari . SBMAV . Secret . serial . serialDriver . Server . Shift . Sims . soeditor . Sound . SP . Bandwidth . Banner . BSplayer . Business . C&C . Card . cd . Cleaner . ClipFisher . CloneDVD . collection . Allok . Amayeta . AnFX . Apex . Apple . ArcGIS . Archmodels . Arial . ASF . Ashampoo . Auto . 80 . |با . 2 . 74 . 75 . 77 . Accelerator . Adobe . Adobe® . Age . Aleo . Counter . CS . DeleteOnClick . Designer . Disk . Download . DVD . Edition . Effect . Empires . Encrypt . Enterprise . Evermotion . FIFA . Final . Firewall . Intro . IV . Kids . l . Legends . LimeWire . LITE . Madness . Maker . Mass . Monitor . MOV . MySQL . FrameMaker® . Games . Generals . Genius . Glary . graphic . GTA . Handy . HDDLife . HiDownload . اشتراک . اضافی . اطلاعات . افزاری . افزایش . افسانه . امارات . انگشتی . انگیزه ها در خدمتگزاری خدمت امری است پسندیده اما آنچه ارزش آن ر . انواع . اهمیت و جایگاه خدمت رسانى خدمت رسانى یعنى سود رسانى و خیر رسانى . امام على(ع) و کارگزاران از ابعاد الهام بخش در سیره امام على(ع) . ان . انتقال . بهینه . بیسکویت . ایثارگرانزیست . بازدید . بازیهای . بالن . باند . بر آوردن حاجات مردم . برابر . بزرگان و پیام خدمت شان . بعد . بعنوان . به چه کسى نیکى کنیم . پرسش مهر 9،پرسش مهر9،خدمت رسانی،خدمتگزاری،عدالت،هدف ازخدمت،پرسش . پشتیبان . پنجم . پهنا . پی . تبلیغات . تجربه . پک . تردستی . ترین . تصاویر . تعمیرات . توپ . توسط . تجربیدبیرستان . حرفه‌ای . حضرت امام راحل(ره) و خدمتگزاری " با دلی آرام و قلبی مطمئن و رو . جذاب . جنون . ثبت . جادویی . خانگی . خدمت به مردم در پرتو مسئولیت پذیری، از منظر رهبری بنابر عقیده ا . خدمت رسانى .
 

>> بازدید امروز: 57
>> بازدید دیروز: 51
>> مجموع بازدیدها: 506966
» درباره من «

نمونه سوالات متوسطه کلیه رشته ها

.::مرجع کد آهنگ::.

.::دریافت کد موزیک::.



» پیوندهای روزانه «

زعفرون
ܓ❥استخدام, اشتغال, کسب درآمد ܓ❥
سی شاپ
فروشگاه دی شاپ
یوزرنیم پسورد nod 32
خوداشتغالی, طرح اقتصادی زودبازده, استخدامی
سوالات کارشناسی ارشد
محبوبترین ها
مهشاپ
بازی و نرم افزار موبایل [42]
جک [65]
مقاله [68]
روانشناسی [101]
مشاوره [75]
جورواجور [47]
[آرشیو(21)]

» آرشیو مطالب «
هفته اول مهر87
هفته دوم مهر87
هفته سوم مهر87
هفته چهارم مهر87
هفته اول آبان87
هفته ادوم آبان87
هفته سوم آبان87
هفته چهارم آبان 87
هفته اول آذر 87
هفته دوم آذر
هفته سوم آذر87
هفته چهارم آذر87
هفته اول دی87
هفته دوم دی87
هفته سوم دی87
هفته چهارم دی87
هفته اول بهمن 87
هفته دوم بهمن 87
هفته سوم بهمن 87
هفته چهارم بهمن 87
هفته اول اسفند87
هفته دوم اسفند87
هفته سوم اسفند87
هفته چهارم اسفند87
هفته اول فروردین88
هفته دوم فروردین88
هفته سوم فروردین88
هفته چهارم فروردین88
هفته اول اردیبهشت88
هفته دوم اردیبهشت88
هفته سوم اردیبهشت88
هفته چهارم اردیبهشت88
هفته اول خرداد 88
هفته دوم خرداد 88
هفته سوم خرداد 88
هفته چهارم خرداد 88
هفته اول تیر 87
هفته دوم تیر 87
هفته سوم تیر 87
هفته چهارم تیر 87
دانلود نرم افزار و بازی
دانلود نرم افزار و بازی
دانلود نرم افزار و بازی
دانلود نرم افزار و بازی
دانلود نرم افزار و بازی
دانلود نرم افزار و بازی
دانلود نرم افزار و بازی
دانلود نرم افزار و بازی
دانلود نرم افزار و بازی
دانلود نرم افزار و بازی
دانلود نرم افزار و بازی
دانلود نرم افزار و بازی
دانلود نرم افزار و بازی
دانلود نرم افزار و بازی
دانلود نرم افزار و بازی
دانلود نرم افزار و بازی
دانلود نرم افزار و بازی
دانلود نرم افزار و بازی
افسانه جومونگ
گزارش تصویری عاشورا
افسانه جومونگ

» لوگوی وبلاگ «


» لینک دوستان «
لحظه های آبی( سروده های فضل ا... قاسمی)
آنلاین گلچین
ای نام توبهترین سر آغاز
لنگه کفش
اسپایکا
سایت اطلاع رسانی دکتر رحمت سخنی Dr.Rahmat Sokhani
فروشگاه بیستِ بیست
سلطان شادمهرعقیلی...احسان عطارتبادکان
● بندیر ●
دیار عاشقان
تغییر مطلوب
نذر آقا
%% ***-%%-[عشاق((عکس.مطلب.شعرو...)) -%%***%%
****شهرستان بجنورد****
گل باغ آشنایی
آخرالزمان و منتظران ظهور
حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد
شعر انتظار ( مهدیانه )
عاشق آسمونی
یادداشتها و برداشتها
سارا احمدی
جهاد ادامه دارد...
پرنسس زیبایی
ما تا آخرایستاده ایم
ناز آهو
تکنولوژی با طعم دوستی
بانوی پایتخت
حقوق دانشگاه پیام نور ایلام

دوستی و دوست یابی
قصرماشین
توشه آخرت
مهر 84
کامپیوتر و لوازم جانبی و نرم افزار آموزش
دلتنگی های مـــــــــــــــن
دستگاه پاپ کورن ساز
ست سارافون ودامن شلواری نیلوف
عمو همه چی دان
مکاشفه مسیح
فتو بلاگ
راه های و فواید و تاثیر و روحیه ... خدمتگذاری
سوالات کارشناسی ارشد 91 , 92
سرود عرش
مقالات مشاوره و روانشناسی و اختلالات روانی و رفتاری
تبادل نظر
وای ندیدید شما ا!!!!!!!

اسرائیل کودک کش، اسرائیل بچه کش، اسرائیل آدم کش، اسرائیل تروریست
مجموعه مقالات رایانه MOGHALAT COMPUTER
هادرباد شناسی (روستایی در شرق شهرستان بیرجند)
چرا اینجوری؟
وبلاگ مرزداران عشق * ایران *
عاشورای سرخ،انتظارسبز
عدالت جویان نسل بیدار
خبرهای اسبفروشان
کودکان استثنایی
جدیدترین یوزر پسورد آنتی ویروس nod32- Kaspersky - Avira
یوزر آنتی ویروس و مسابقات تبیان و راسخون و قرآنی
زورخانه باباعلی
شناختی
روان شناسی کودکان استثنایی
مهدویت
نور الهی
مذهب عشق
پایگاه اطلاعاتی و کاربردی شایگان
روان شناسی و اتیسم
حب الحسین اجننی
*آوای ققنوس *
یاسوج عــــشقـــــولـــــک
تعقل و تفکر
شب مهتابی
منتظر بیداری
کتابخانه دیجیتال روانشناسی
جنبش قطره سرگشته
حـــــکــــمــــت آ بــــــــاد
کتاب الکترونیکی
کشکول
روان شناسی
آپدیت جدیدترین یوزر پسورد آنتی ویروس nod32
سرزمین انتظار
عکس متحرک و انیمیشن حیوانات گیاهان کودکان بالن گوشی پرندگان
روبان اصفهانی(اموزش رایگان قدم به قدم هنرهای دستی باعکس)
کودک هشتاد و هشت علی زارع
عوامل پیشرفت ،راه‌های پیشرفت و موانع پیشرفت چیست ؟ عکس جالب
تنها
سایه ی همیشگی من
کوهنوردی
به نام خدا
افکارسادات افغانستان
اگه احمدی نژاد 50 کیلو وزن داره 45 کیلوش جیگره
طوفان در پرانتز
عکس بازیگران ، پیامک ، دانلود بازی نرم افزار ، کد متفاوت ، مقاله
پرسش مهر 10
هوای بارانی
خدمات اینترنتی و حراج نرم افزار
نرم افزارهای تخصصی و موبایل و نرم افزارهای آموزشی تخصصی و موبایل
لوازم آرایشی و بهداشتی و ادکلن
پارس دانلود
سوپر لینکستان لیندا
هر چی که بخواهی هست
مقالات اختلالات رفتاری و روانی...
اختلالات و مشکلات جنسی
اقاقیای من
سوپر لینک خشگل دختر
میعادگاه
عکس لود
همه چی هست؟!!!!
خفن سرا
عکس و پیامک و دانلود بازی و نرم افزار
فروشگاه کتب روانشناسی، اسلامی، ایران شناسی وسیستم عامل
لوازم خانگی و اثاثیه منزل و لوازم آشپزی
یا امیر المؤمنین
کتاب، مهندسی، روانشناسی، مدیریت، اقتصاد، لغتنامه، شعر، داستان
دستبند، انگشتر، گردنبند، مدال، سرویس، گوشواره، زیورآلات
نرم افزارهای، مالی، اداری حسابداری، انبارداری،
لوازم بهداشتی آرایشی،عطر ، آدکلن ، لوازم لاغری و کرم
نرم افزار آموزشی درسی، دانشگاهی، کامپیوتر، فنی مهندسی،کودک
فروشگاه نرم افزارهای گرافیکی و سرگرمی و بازی
نرم افزارهای میکس مونتاژ و آموزشی میکس مونتاژ
پوشاک & تی شرت دخترانه پسرانه استین کوتاه و بلند & ژاکت
دانشمندی برای تمام فصول
مسیح اندیمشک
سکوت نیمه شب
کالای بیستِ بیست در فروشگاه بیست وای بیست
کوچک های بزرگ
دختر و پسر ها فراموش نکنند اینجا مرکز عکس های جدید ودانلوده
سریال افسانه جومونگ
ماهیان آکواریمی
چی داری؟ عکس ....
مشکلات زندگی جنسی آیا در زندگیتان ؟؟؟؟
پیچیدگی سکوت
متفاوت
حدیث نفس
یادداشت های یه آسمونی
هر چی دوس داری اسمشو بذار
تا ریشه هست، جوانه باید زد...
رنگارنگ
دلتنگی.تنهایی.مهربونی
لینک باکس
منتظران دل شکسته
شهید محمدهادی جاودانی (کمیل)
آخرین خبرها last news
اس ام اس عاشقانه اس ام اس سرکاری - sms love - smsi.parsiblog
روح .راه .ارامش
::::: نـو ر و ز :::::
سلام محب برمحبان حسین ع
دنیا به روایت یوسف
پشت خطی
در سایه سار وحدت
جک،عکس،نرم افزار
گرانبهاترین کالا در گرانترین فروشگاه، بهترین خرید بهترین یادگاری
فرهنگی هنری، عکس، مدل لباس، مانتو، ژاکت، سارافون دخترانه و زنانه
عدل
سوالات کنکور دکتری
شاید تو باشی...
دلمه پیچ, دستگاه دلمه پیچ Dolmer
هسته گیر آلبالو
دل خوش
قالب بستنی ساز کودک
فروش دستگاه دلمه پیچ, فروش دستگاه دولمه پیچ
روان شناسی
آموزش شنا در خانه
هایپرمارکت
گلچین اینترنتی

» صفحات اختصاصی «

» وضعیت من در یاهو «
یــــاهـو
» طراح قالب «