هفته دوم خرداد 88 - نمونه سوالات متوسطه کلیه رشته ها
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 
نمونه سوالات متوسطه کلیه رشته ها
 
 
 
»» هر که بامش بیش برفش بیشتر

هر که بامش بیش برفش بیشتر

امام على علیه السلام: مِن حقّ الرَّاِعى أن یَختار لِرَعیّته ما یختارهُ لِنَفسِه؛ فرمانروا وظیفه دارد براى زیر دستان خود آن چیزى را برگزیند که براى خود بر مى گزیند.

همکارى و همیارى وظیفه اى عمومى است ولى کسانى که از کارگزاران، عالمان، رجال قوم، و... که از ثروت، قدرت، نفوذ، عزت و آبرو، محبوبیت، سیادت و ریاستى برخوردارند وظیفه سنگین ترى دارند.

امام على علیه السلام مى فرماید «مِن شِیَم الکِرام بَذلُ النّدى»؛ بذل جود و کرم از خوى بزرگواران است.

آن حضرت به مالک اشتر سفارش مى فرماید: «اى مالک! در برابر خدا و در برابر مردم، انسانى با انصاف باش و نزدیک ترین کسان و محبوب ترین دوستانت را به انصاف داشتن وادار نما؛ زیرا اگر انصاف را نسبت به همه رعایت نکنى، به بندگان خدا ظلم کرده و هر کس به بندگان خدا ظلم کند، خدا خود طرف حساب او خواهد بود». حضرت عیسى علیه السلام روزى حضرت عیسى به حواریّون (اصحاب و یاران نزدیکش) فرمود: من با شما کارى دارم خواهش مى کنم همکارى کنید. عرض کردند: کارت را انجام بده، ما آماده مساعدت هستیم.

حضرت برخاست، و پاهاى آنان را شست، آنان عرض کردند: یا روح الله ما سزاوار تریم به این کار.

حضرت عیسى فرمود: «إنّ أحَقَّ النّاسِ بالخِدمَة العالم...»؛ لایق ترین مردم براى ارائه خدمت «عالِم» است.

من این گونه براى شما تواضع کردم تا پس از من شما نسبت به مردم، این گونه تواضع کنید... .

امام خمینى قدس سره مى گوید: «تا حیات دارم خدمتگزار هستم، خدمتگزار ملّتهاى اسلامى، خدمتگزار ملت بزرگ ایران، خدمتگزار دانشگاهیان و روحانیون، خدمتگزار همه قشرهاى کشور و همه قشرهاى کشور اسلام و همه مستضعفین».سرلشکر شهید عباس بابایى همسر شهید بابایى گوید: شبى بارانى که مشغول غذا پختن بودم، زنگ در به صدا در آمد.

دخترم در را باز کرد و مرا صدا زد: مادر، خانمى با شما کار دارد.

رفتم و زنى را دیدم که سر تا پا زیر باران، خیس و گریان. تا مرا دید، سلام کرد و گفت: ببخشید جناب سرهنگ تشریف دارند؟ به او گفتم: او هنوز نیامده است، سپس از او خواستم به داخل منزل بیاید.

تعارف کرد ولى با اصرار من، به خانه آمد، در گوشه اتاق نشست.

چادرش خیس شده بود، پرسیدم، چه اتفاقى افتاده است؟ گویا او منتظر چنین سؤالى بود؛ رو به من با صداى بغض آلود و لرزانى گفت: «شوهرم مرا کتک زده»، آن گاه بغضش ترکید و با صداى بلند به گریه افتاد.

در همین لحظه زنگ در به صدا در آمد، بچه ها در را باز کردند.

عباس که آب از سر و صورتش مى ریخت.

«یا الله» گویان وارد شد و سلام کرد زن تا عباس را دید از جا برخاست.

عباس پس از احوالپرسى به اتاقش رفت تا لباسهاى خیس شده اش را عوض کند.

رفتم و ماجراى آن زن میهمان را به او گفتم.

او زیر لب چیزى گفت و وارد اطاق شد، رو به زن کرد و گفت: چه اتفاقى افتاده است؟ زن گریه کنان گفت: جناب سرهنگ! زندگیم در حال از هم پاشیدن است.

عباس گفت: چرا؟ زن در حالى که اشکهایش را با گوشه چادرش پاک مى کرد، گفت: چند وقت است که شوهرم لج کرده و بى جهت بهانه مى گیرد و اذیت مى کند، من تا به حال همه کارهاى او را تحمل کرده ام و چیزى نگفته ام تا اینکه امروز دیگر صبرم تمام شد و در روى او ایستادم.

او عصبانى شد و به شدت مرا کتک زد.

بعد هم از خانه بیرونم کرد.

من هم سرگردان بودم.

در این هواى سرد نمى دانستم چه کنم و به کجا بروم.

آمدم اینجا.

آقا شما را به خدا نگذارید مرا از بچه هایم جدا کند.

بعد هم گریه امانش نداد.

عباس به گوشه اى از اتاق خیره ماند صحبتهاى زن که تمام شد.

دستى بر سر کشید و گفت: ناراحت نباش خواهرم.

ان شاءالله مشکل شما حل مى شود.

بعد از شام مى رویم منزل شما، قول مى دهم که ان شاءالله مسأله حل شود.

(البته این اولین بار نبود که براى رفع مشکلات خانوادگى و غیر آن به منزل ما پناه مى آوردند.) سپس به منزل آنان رفتیم و با توضیحات و سخنان عباس و شنیدن سخنان آن زن و مرد، آنان را به صلح و صفا و آشتى دعوت کردیم و ضرر اختلافات را روى بچه ها متذکر شدیم و با قبول آن دو، برگشتیم.

چند روز بعد، آن زن و مرد را دیدیم که دست فرزندانشان را گرفته و به جایى مى رفتند.

عباس دستى بر سر کشید.

لبخندى زد و زیر لب گفت: خدایا تو را شکر!

پی نوشت:

 غرر الحکم، ج 6، ص 25، ح 9335.

غرر الحکم، ج 6، ص 24، ح 9329.

نهضت خدمت رسانى، ص188؛ نهج البلاغه، نامه 53.

کافى، ج 1، ص 37، ح 6.

مجله حوزه، ش 41، آذر ماه سال1369.

229) پرواز تا بى نهایت، ص 92-93 و133، با اندکى اختصار.

 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حسن hassan ( جمعه 88/3/15 :: ساعت 4:0 عصر )

»» مفهوم خدمت گزاری و مصادیق آن

مفهوم خدمت گزاری و مصادیق آن

خدمت در معنای مواظبت، پرستاری، بهره، عملی برای دیگران انجام داد ، و خادم به معنای خدمت گزار و خدمتگر ومستخدم و خدمت رسان ، در اصطلاح، خدمت هرگونه کار خیر و سود رسانی و کمک کردن مالی و معنوی و فرهنگی به دیگران را شامل می‌شود؛ باید در انجام هرگونه کار خیر و کمک‌رسانی به دیگران شتاب کرد و با رقیبان خویش مسابقه گذاشت که فردا دیر است؛ روایت زیبایی از علی(ع) نقل شده است که مفهوم خدمت‌ گزاری را شفاف می‌سازد، روایت این است: «شبی مالی رانزد حضرتش آوردند، دستور داد آن را تقسیم کنند؛ گفتند: یا امیرالمؤمنین! الآن شب است فردا تقسیم خواهیم کرد، فرمود: آیا باور دارید که فردا زنده‌اید؟ فرمود: تأخیر نکنید، مگر اینکه آن را قسمت نمایید، شمعی آوردند و آن مال را تقسیم کردند.» . پس باید در کار خیر و خدمت به دیگران شتاب کرد که فرصت از دست رفتنی است؛ شتاب در کسب قدرت و مقام امری زشت و ناپسند تلقی شده است اما در خیرات و باقیات صالحات مورد تأکید و سفارش قرآن کریم است.

مصادیق خدمت‌گزاری

خدمت در اصطلاح قرآن و حدیث معنای عام و گسترده‌ای دارد و همه‌ی امور خیریه، کارهای نیک فرهنگی و معنوی و اقتصادی را شامل می‌شود. جالب توجه است که قرآن در سوره‌ی بقره از یهودیانی که در تغییر قبله سر و صدا کرده بودند و گفتند: چرا مسلمانان در نماز از بیت‌المقدس به سوی خانه کعبه تغییر دادند، می‌فرمایند: تفاوت و اختلاف در امر قبله مسئله‌ی تازه‌ای نیست که این همه سر و صدا داشته باشد، در هر زمان قبله با توجه به مصالح آن زمان تعیین می‌گردد . سپس اضافه می‌کند که به جای تلف کردن وقت بر سر نزاعهای بی‌حاصل، در نیکیها و خوبیها و خیرات سبقت بگیرند زیرا نجات واقعی انسان، در ایمان به خدا و عمل صالح و خدمت به دیگران است. آنگاه مصادیق نیکی در همین سوره و دیگر آیات به شرح زیر برمی‌شمارد: ایمان به خدا و روز قیامت، ایمان به ملایکه و کتاب آسمانی و انبیای الهی؛ انفاق مال به نزدیکان و نیازمندان؛ آزادی بردگان، اقامه نماز، ادای زکات، رسیدگی به محرومان و بیماران، وفا به عهد و پیمان، استقامت و پایداری در مقابله با مشکلات.  احسان به والدین ، تعاون اجتماعی ، قرض‌الحسنه ، باقیات صالحات ، ایثار و گذشت ، اطعام به مسکینان و یتیمان و اسیران ، نجات محرومان از بند ستم4، عفو و گذشت ، سخنان پاک و پاکیزه گفتن  و برخورد خوب با دیگران ، پوشاندن برهنگان  و امر به معروف و نهی از منکر  و...

در روایات نیز مصادیق خدمت‌ خدمت‌گزاری بشرح ذیل آمده است:

1). اهتمام به امور مسلمین. (من اصبح و لا یهتم بامور المسلمین فلیس منهم 

2.  برآوردن حاجت شخص مؤمن. (من قضی لاخیه المؤمن حاجه کان کمن عبدالله دهرا 

اطعام به دیگران. (خیرکم من اطعم الطعام و افشی السلام و صلی والناس نیام 

ابوالمندکر افسار شتر پیامبر(ص) را گرفت و عرض کرد یا رسول‌الله کدام اعمال برتر است؟ پیامبر(ص) فرمود: بهترین شما کسی است که دیگران را اطعام کند و سلام را روشن ادا نماید و کلام پاکیزه بگوید. 

3.  کمک به مظلوم. (اذا رأیت مظلوا فاعنه علی الظالم

4 . برخورد خوب با برادر مؤمن (تبسم الرجل فی وجه اخیه المؤمن حسنه

5.  برطرف کردن ناراحتی مؤمن. (من فرج عن مؤمن، فرج الله عن قلبه یوم القیامه

6 . استقرار عدالت. (من عدل فی‌البلاد نشر الله علیه الرحمه

7 . اصلاح و سازش میان مردم. (طوبی للمصلحین بین الناس اولئک هم المقربون یوم القیامه

 8.  ادای قرض و رفع گرفتاری مؤمن (احب الاعمال الی الله من اطعم من جوع اودفع عنه مغرما او کشف عنه کربا 

9 . خدمت کردن به خانواده (خدمتک زوجتک صدقه

10.  کشته شدن در راه خدا (فوق کل ذی بر بر حتی یقتل الرجال فی سبیل‌الله، فلیس فوقه بر 

11.  و خدمت در روایات معنای عام و وسیعی دارد و همه‌ی خوبی‌ها را در برمی‌گیرد.

. بنابراین، در مفهوم‌شناسی خدمت می‌توانیم جمله‌ی راغب اصفهانی لغت شناس پرآوازه‌ی قرآن کریم را تکرار کنیم؛ که در مصداق معروف فرمود: هر عملی که عقل و دین آن را تأیید کند معروف است . پس خدمت را می‌توان عملی دانست که برای آن مبنایی در عقل و دین یافت شود. همین معنا مورد توجه رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی است که کارگزاران نظام باید در انجام آن بپا خیزند و از هم سبقت بگیرند که کوتاهی از آن جرم و بازخواست الهی را به دنبال می‌آورد.

منبع : پایگاه اطلاع رسانی فرهنگ ایثار   http://farhangeisar.com



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حسن hassan ( جمعه 88/3/15 :: ساعت 4:0 عصر )

»» چگونه خدمت گذار خوبی برای جامعه باشیم ؟

چگونه خدمت گذار خوبی برای جامعه باشیم ؟

دانش آموزان چه می توانند بکنند؟

چگونه می توانند با تلاششان به کشورمان خدمت کنیم ؟

خدمتگزاری , مفهوم وسیع و گسترده ای دارد.این واژه , تمام فعالیتهای مثبت و مفیدانسانها رادر زمینه های :اجتماعی ,اقتصادی , سیاسی , فرهنگی و معنوی شامل می شود.این نکته را یادآور می شویم که : [خدمتگزاری] غیراز[ انجام وظیفه] است . برای روشنی و وضـوح معـنای خدمتـگزاری , لازم اسـت , مـرز ایـن دو مشـخص شود.

کسی که مسؤولیتی بر دوش دارد, چه در بعد معنوی و چه در بعد مادی , و درازای کار, مزد دریافت می کند, خدمتگزار نیست گر چه نتیجه تلاش او در راسـتای خدمت به خلق قرار می گیرد. خدمتگزار, واژه ای است که با چگونگی عمل و نیت فرد ارتباط دارد.

کسی که مسؤولیتی بر دوش دارد, چه در بعد معنوی و چه در بعد مادی , و درازای کار, مزد دریافت می کند, خدمتگزار نیست گر چه نتیجه تلاش او در راسـتای خدمت به خلق قرار می گیرد. خدمتگزار, واژه ای است که با چگونگی عمل و نیت فرد ارتباط دارد.

البته اگر شخصی در انجام وظیفه اش کوتاهی نکرد و آن را به بهترین وجه انجام داد و علاوه , هم و غم خویش را در رفع نارسائیهای زندگی مردم قرار داد تابع یکسری مقررات خشک و دست و پاگیراداری نبود, نام خدمتگزار, بر او زیبنده و شایسته خواهد بود بنابراین , هر خدمتگزار مالا به جامعه خدمت می کند ولی هر خدمتی خدمتگزاری نیست .

معلمی که علاوه برانجام دقیق وظایف , برای رشد و شکوفایی شاگردان , دل می سوزاند,عالمی که علاوه بر تبیین احکام دین , درامور خیر و مسائل زندگی مردم پیشگام است و با مبارزات و فداکاریهایش ,از لذتهای زندگی چشم می پوشد, متمکنی که علاوه برانجان وظایف شرعی , بااموال و دارائیش بانی مراکز سودمند می گردد و به نیازمندان امداد می رساند و بالاخره آن رزمند بسیجی که از ناموس وارزشهای دینی , عاشقانه به دفاع بر می خیزد, همه ,از نمونه های بارز خدمتگزاری بیشمارند. بدینسان می یابیم که در مفهوم خدمتگزاری , گذشت , فداکاری ,ایثار, تحمل سختی و ناگواری و احساس هبستگی به همنوعان نهفته است .

انسان اجتماعی است و در جمع , استعداش شکوفا می گردد انسانها, همانند سنگهایی نیستنداز یکدیگر بی خبر و با هم بی ارتباط بلکه مانند حلقات یک زنجیره اند که حیات و قوامشان در گرو پیوستگی و وابستگی است . به همین جهت , در فرهنگ بشری , همواره , به این مساله توجه گردیده و به تعبیرهای گوناگون , جامعه انسانی به این سو فراخوانده شده است .اندیشه وران و مصلحان , با بیان و قلم , مردم را به تعاطف , تعاضد, همدلی و خدمت رسانی دعوت کرده و آن را از مقومات جامعه واجتماع برشمرده اند.ادیان الهی , که براساس ارزشهای فطری و واقعی استوارند, به این امر عنایت کرده و نقش اساسی را درایجاد و تقویت این روحیه داشته اند و پیامبران و آورندگان پیام الهی , در راس خدمتگزاران جوامع بشری بوده اند. در فرهنگ و معارف اسلامی , به این صفت و عمل شایسته سفارش فراوان شده است . دراین دین بزرگ ,ارزشمندترین مردم , سودمندترین آنان است :

 خیرالناس انفعهم للناس

با توجه به وصعت و گستردگی معنای خدمتگزاری , می توان آن را به دو بخش عمده تقسیم کرد:

1- خدمتهای مادی .

-2 خدمتهای معنوی .

تاسیس مدارس و موسسات , مراکزامداد تلاشهایی از قبیل : امدادرسانی , ساختن مدرسه , دانشگاه , مسجد, پاک , ورزشگاه و...از مقوله خدمات مادی است .

خدماتی مانند: تعلیم ,ارشاد, پاسداری از عقیده واخلاق مردم , تبلیغ دینی , ستیز با متجاوزان , کوشش در راه استقلال و عزت و بالاخره فداکاری و فدا شدن در راه ایمان و عقیده از جمله خدمتهای معنوی شمرده می شوند.

اینک که مقصود مااز به کار بردن واژه خدمتگزاری , دراین مقاله , بیان شد ,اشارتی خواهیم داشت به ارزش واهمیت خدمتگزاری و برخی از جوله های آن .

 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حسن hassan ( چهارشنبه 88/3/13 :: ساعت 4:0 عصر )

»» نمک شناسى

نمک شناسى

قال رسول الله صلى الله علیه وآله: ید الله تعالى فوقَ رُؤوسِ المُکفّرینَ تُرَفرِفُ بالرّحمة؛ دست خداى تعالى بر فراز سر افرادى که خوبى هایشان نادیده گرفته مى شود رحمت مى گستراند.

قدردانى مددجویان، مایه دلگرمى و تشویق نیکوکاران است ولى اگر از منظرى عالى تر بنگریم، جز خدا و رضا و الطاف او چیزى نمى بینیم و به على و فاطمه و فرزندان و کنیزشان اقتدا مى کنیم که سه روز ایثار کردند و به عشق خدا خوراک خود را به مسکین و یتیم و اسیر دادند. «إنّما نُطعِمُکم لِوجه الله لا نُریدُ مِنکُم جزاءً و لا شکوراً...»؛ ما شما را به خاطر خدا اطعام مى کنیم، و هیچ پاداش و سپاسى از شما نمى خواهیم... .

خداوند هم در یازده آیه بعد به شرح نعمت هایى مى پردازد که به آنان عنایت مى کند و مى فرماید: «و کانَ سَعیُکُم مَشکوراً» این پاداش شماست و سعى و تلاش شما مورد قدردانى است.

اگر انسان دل به خدا دهد، از اقبال و ادبار مردم چشم فرو مى بندد.

یکى از بزرگان مى گفت: امام خمینى (قدس سره) در سالهاى اوّل انقلاب، به آیة الله شهید بهشتى و برخى یارانش مى فرمود: این انبوه جمعیت که در اطراف ما، اظهار وفادارى و فدارکارى مى کنند اگر به بدگویى و فحّاشى بپردازند تا وقتى به وظیفه الهى خود به عمل مى کنم، برایم هیچ تفاوتى ندارد. یک بام و دو هوا یک سکه دو رو دارد و گاهى این دو گونه حکم با دو نسبت، درست از آب در مى آید؛ مثلاً قرائت دعاها در نماز جماعت، براى پیشنماز مستحب است و ثواب نماز را بیشتر مى کند. و همین بلند خواندن، براى سایرین مکروه است و ثواب را کم مى کند.

احترام یک رزمنده فداکار بر ملت لازم است و باعث ثواب، ولى خود رزمنده نباید آروز و انتظار احترام داشته باشد و این توقع براى او زشت و ریاکارى است.

حرمت عالم و یا هر فرد ایثار گر و فداکار، بر دیگران ارزشمند و موجب ثواب است ولى همین توقع از این افراد، ناپسند است.

در باب خدمت رسانى نیز همین گونه است. و ظیفه ملت است که قدردان فرد خیّر و خدوم باشند ولى اگر او خداشناس است، انتظار تشکرش بى معنا بلکه همراه با ریاست.

چشمداشت مدح و ثنا طبق برخى تفسیرها، این آیه درباره منافقان است: «هر گز کسانى را که به آنچه کرده اند شادمانى مى کنند، و دوست دارند براى آنچه نکرده اند، ستوده شوند، رسته از عذاب مپندار بلکه عذاب دردناکى در پیش دارند». امام على علیه السلام: «اگر به کسى خوبى کنى در واقع - با این کار - خودت را گرامى داشته اى و به خودت آبرو داده اى». «فلا تَطلُب من غیرِکَ شُکرَ ما صنعتَ إلى نَفسِک»، پس به سبب آن خوبى که به خودت کرده اى از دیگران تشکر مخواه. تشکر خدا از نیکوکاران ما که از خدا و پیامبران و امامان (علیهم الصلاة و السلام) بالاتر نیستیم، بیشتر مردم نسبت به خدا و پیامبران و امامان، نمک نشناسى کردند.

قرآن کریم مى فرماید: «...

اعمَلو آل داود شُکراً و قلیلٌ مِن عِبادِىَ الشَکور»؛...

اى خاندان داود: شکرگزار باشید و اندکى از بندگان من شکرگزارند.

«و لقد مکّنَّکُم فى الأرض وجعلناکُم فیها مَعایش قلیلاً ما تشکرون»(و قطعاً به شما در زمین تمکّن و قدرت دادیم و براى شما در آن، وسایل معیشت نهادیم، امّا چه اندک سپاس مى گزارید. ذیل سه آیه دیگر، این مضمون آمده است: «ولى بیشتر مردم ناسپاسند»؛ «و لکنّ أکثر الناس لا یَشکُرون». امام على علیه السلام مى فرماید: «کَانَ رسولُ الله مکفّراً لا یُشکَر مَعروفُه...»؛ رسول خداصلى الله علیه وآله مورد ناسپاسى بود و از کارهاى خوب و خدماتش قدرشناسى نمى شد...

ما اهل بیت نیز همین گونه ایم، احسان ها و خوبى هایمان نادیده گرفته مى شود.

بهترین مؤمنان نیز مورد ناسپاسى هستند و از خوبى هاى آنان قدر دانى نمى شود.

امام على علیه السلام: «مبادا نا سپاسى دیگران، تو را از خدمت رسانى دلسرد گرداند؛ زیرا بسا کسى که از آن نیکى ها هیچ بهره اى نمى برد - خداوند تعالى - از تو قدر دانى مى کند و از سپاس این سپاسگزار به بیش از آن چیزى مى رسى که فرد ناسپاس فرو گذاشته است و خداوند نیکوکاران را دوست دارد. تو نیکى مى کن و در دجله انداز که ایزد در بیابانت دهد باز از پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله روایت است: أفضلُ الناسِ عندَ الله منزلةً و أقرَ بهُم مِن اللَّهِ وسیلةً المُحسِنُ یُکَفَّرُ إحسانُه. ارجمندترین و مقرب ترین مردمان نزد خداوند، شخص نیکوکارى است که از احسان او قدردانى نمى شود.

ترک نکردن حق به خاطر باطل در بیابان گر به شوق کعبه خواهى زد قدم سرزنشها گر کند خوار مغیلان غم مخور زراره صحابه مورد اعتماد امام باقرعلیه السلام مى گوید: حضرت امام محمد باقر براى تشییع جنازه مردى از قریش رفت، من هم در خدمت امام بودم.

زنى با صداى بلند گریست.

عطا (قاضى القضات وقت) که در تشییع جنازه حاضر بود، خطاب به زن کرد و گفت: ساکت باش و گرنه برمى گردیم.

آن زن ساکت نشد و عطا برگشت، رفت و جنازه را تشییع نکرد.

من عرض کردم: یابن رسول الله! عطا برگشت.

حضرت فرمود: ما به دنبال جنازه مى رویم و با دیگران کارى نداریم.

هر گاه ببینیم کار باطلى با حق آمیخته است، حق را به خاطر باطل ترک کنیم، حق مسلمان را ادا نکرده ایم.

(یعنى اگر چه گریه زن با صداى بلند کار باطلى بود و تشییع جنازه یک امر حق است، نباید به خاطر گریه زن، تشییع جنازه را ترک کرد).

سپس امام بر جنازه نماز خواند، صاحب عزا پیش آمد تشکر کرد و گفت: خداوند شما را رحمت کند شما نمى توانید پیاده راه بروید برگردید! حضرت برنگشت. عرض کردم: آقا! صاحب عزا به شما اجازه برگشتن داد ضمناً من هم مطلبى دارم، مى خواهم از آن بپرسم.

فرمود: ما با اجازه او نیامده بودیم که با اجازه او برگردیم.

این ثوابى است که در جست وجوى آن بودیم، انسان هر اندازه از پى جنازه برود پاداش بیشتر مى گیرد. بدین وسیله امام به وظیفه خود عمل نمود و حق را به خاطر باطل ترک نکرد.

پی نوشت:

انسان (76): 9.

انسان (76): 22.

آل عمران (3):188.

غرر الحکم، ح 3542.

سبأ (34):13.

اعراف (7):10.

غافر (40): 61؛ یونس (10): 60؛ اعراف (7):17.

نهج البلاغه، حکمت204.246) میزان الحکمه، ج، ص2332، ح 9644.

بحار، ج 46، ص 300؛ داستانهاى بحار، ج 4، ص 92-93.

امالى طوسى، ج 2، ص 94؛ چهل حدیث شکوفه هاى سخن، ص127، ح15.

 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حسن hassan ( سه شنبه 88/3/12 :: ساعت 4:0 عصر )

»» نعمت خدا

نعمت خدا

امام حسین علیه السلام: ...و اعلموا أنَّ حَوائجَ الناسِ اِلَیکُم مِنْ نِعمِ اللّهِ عَلَیکُم فلا تَمَلُّوا النِّعَمَ فَتَتحوَّل إلَى غیرکم...؛ و بدانید که نیازمندى هاى مردم به شما، یکى از نعمتهایى است که خدا بر شما ارزانى داشته است.

پس با نعمتها بدرفتارى نکنید که در نتیجه به دیگران داده شود.

این روایت بخشى از سخنرانى امام حسین علیه السلام است و جمله آخر به چند صورت نقل شده است مثل، «فَتُحَوَّلُ نَقِماً»؛ اگر نعمت را ضایع کردید به بلا تبدیل مى شود.

شکر نعمت، نعمتت افزون کند کفر نعمت از کفت بیرون کند شبیه این حدیث از امام على علیه السلام چنین نقل شده است: اى جابر، قوام دین و دنیا بر چهار پایه است: عالمى که دانش خویش را به کار گیرد، جاهلى که از آموختن روى برنتابد، بخشنده اى که از نیکى دریغ نکند، فقیرى که آخرت خویش به دنیا نفروشد.

پس هر گاه عالم دانش خود را تباه کند، نادان از آموختن سرباز زند و چون توانگر بخل ورزد، تهى دست آخرت خویش به دنیا بفروشد.

یا جابر، مَنْ کَثُرَت نِعَمُ اللّه عَلَیه کَثُرت حَوائِجُ النّاس إلَیهِ، فَمَن قامَ لِلّهِ فیها بِما یَجِبُ عَرَّضَها للدّوامِ و البَقاءِ، و مَن لَمْ یَقُم فیها بِما یَجِبُ عَرَّضَها لِلزّوالِ والفناءِ»؛ اى جابر، هر که از نعمت هاى خدا بیشتر بهره یابد نیازهاى مردم نیز بیشتر نزدش آید؛ پس هر که در پاسخ آن نیازها به وظایفى که بر عهده دارد، براى خدا عمل کند، زمینه ماندگارى و تداوم نعمت ها را فراهم ساخته است و هر که به وظیفه اش در این زمینه عمل نکند نعمت ها را در معرض نیستى و نابودى قرارداده است. چند نکته 1. برخى مراجعات مردم را مزاحمت تلقى مى کنند، از این رو فرار از دست مراجعه کنندگان، یا سرگردانى و سر کار گذاشتن و وعده سر خرمن دادن را هنر و سیاست خود به حساب مى آورند.

2. از روایت استفاده مى شود که نعمت خدادادى هزاران شکل است، و همان گونه که پول و ثروت، نعمت است، مقام، منصب، اعتبار، آبرو، شهرت و هر چه حلاّل مشکلات باشد نعمت خدادادى است و شکر آن، خدمت رسانى، و بى توجهى به نیازمندان، کفران نعمت است.

3. جاى حسابرسى و ثواب و عقاب آخرت است و این دنیا، دار کار و عمل است. و لى برخى گناهان مثل کفران نعمت، آنقدر زشت است که حتى در این جهان هم تأثیر شوم بر زندگى دارد. و در این باره فرقى بین مسلمان و کافر نیست، نظیر ظلم که حکومت را نابود و عدالت که حکومت رامستدام مى کند.

امام على علیه السلام مى فرماید: «سببُ زوالِ النِّعَمِ الکُفرانُ»؛ کفران نعمت علت نابودى نعمت است.

این سخنان، شرح و تفسیر آیات شریفه قرآن است. مکافات قوم سبأ قوم سبأ، ملتى با قدرت و تمدن درخشان در سرزمین حاصلخیز یمن بودند، براى کشاورزى گسترده خود سدهایى ساخته و از آب فراوان و انواع نعمت ها بهره وافر داشتند؛ ولى براثر غرور و سرکشى در برابر فرمان خدا و کفران نعمت، به مجازات سختى رسیدند و سرزمین آبادشان به بیابانى خشک و سوزان تبدیل شد.

سُدیر مى گوید: در محضر امام صادق علیه السلام بودم، شخصى از امام علیه السلام منظور از این آیه را پرسید: «... و ظَلَموا أنفُسَهم فَجعلناهم أحادیثَ و مزَّقناهُم کُلَّ ممزَّقٍ...»؛ ولى این قوم ناسپاس گفتند: پروردگارا میان سفرهاى ما دورى بیفکن (تا بینوایان نتوانند پا به پاى ثروتمند و مساوى با آنان سفر کنند و به این طریق) آنها به خود ستم کردند، پس آنان را (نابود و صرفاً درحد) افسانه ها و داستانها کردیم و سخت پراکنده شان ساختیم، هر آینه در سرگذشت آنها براى هر شکیبایى سپاسگذارى، نشانه ها و عبرتهاست. امام صادق علیه السلام در پاسخ فرمود: منظور از این آیه مردمى از قوم سبأ بودند که آبادى هاى به هم پیوسته و در چشم رس همدیگر داشتند، آبادى هایى که داراى نهرهاى جارى و اموال بسیار و آشکار بود، ولى در برابر نعمت هاى خدا، به جاى شکرگزارى، ناسپاسى کردند و عافیت خدا دادى را براى خود دگرگون کردند: «إنَّ اللهّ لا یُغَیِّر ما بِقَوْمٍ حَتّى یُغَیِّروا ما بِأنْفُسِهم»؛ به راستى که خداوند حال و روز هیچ ملتى را تغییر نمى دهد، تا آنان خودشان، حال خود را تغییر دهند. آن گاه خداوند - با شکستن سدها - سیل عرم را به سوى آنان فرستاد، به طورى که همه آبادى هایشان غرق در آب شد و ثروتشان نابود گشت و باغهاى پر درخت و پر میوه آنها به دو باغ بى ارزش بامیوه هاى تلخ و درختان بى مصرف «شوره گز» و اندکى از درخت سدر، تبدیل گشت «ذلک جَزَیناهُم بِما کَفَروا و هل نجازى إلّا الکفور»؛ آن کیفر به سزاى آنکه کافر شدند و ناسپاسى کردند به آنان دادیم، و آیا جز ناسپاس را کیفر مى دهیم؟

پی نوشت:

 بحارالانوار، ج 75، ص 127، ح 11.

نهج البلاغه، حکمت 373.

غررالحکم، ح 5517.

رجوع شود به: انبیاء (21): 11؛ نمل (27): 40؛ ابراهیم (14): 7؛ بقره (2): 152.

سبأ (34): 19.

رعد (13): 11.

سبأ(34): 17.

داستان هاى اصول کافى، ص 488-489، داستان 402؛ اصول کافى، ج 2، ص 274، باب الذنوب، ح 23.

 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حسن hassan ( دوشنبه 88/3/11 :: ساعت 4:0 عصر )

»» نشانه هاى بهشتیان

نشانه هاى بهشتیان

امام صادق علیه السلام: اهل بهشت چهار علامت دارند: «وَجْهٌ مُنْبَسِطٌ، و لِسانٌ فَصِیحٌ، و قَلْبٌ رحیمٌ، و یَدٌ مُعْطِیَةٌ»؛ روى گشاده، زبان گویا و صریح، دل مهربان و دست دهنده. سوسیالیست ها، توجهى به فرد فردِ جامعه ندارند و مدعى هستند براى پیشرفت جامعه و دولت تلاش مى کنند.

لیبرال هاى غربى ادعا دارند باید خواسته هاى فردى و هوا و هوسهاى حیوانى شخصى خود را تأمین کنیم و به اجتماع کارى نداشته باشیم. و لى بهترین مکتب آن است که فرد را در دل اجتماع ببیند و جامعه را سالم و پرورش دهنده افراد ارزنده؛ زیرا اجتماع سالم سرچشمه همه برکات معنوى و مادى است.

چهار نشانه بهشتیان، همگى باعث استحکام پیوندهاى اجتماعى و پاشیدن بذر عواطف انسانى در سرزمین اجتماع است. الف) چهره باز و خندان اولین صحنه روبه روشدن چهره ها اگر با خوشرویى باشد نقش اساسى در تعامل، کارسازى و انس و الفت دارد و اگر با ترشرویى باشد سنگ زیر بناى جدال و دشمنى است. اگر حنظل خورى از دست خوشروى به از شیرینى از دست ترشروى پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله به بستگان خویش سفارش فرمود: پول شما وافى نیست که از همه پذیرایى کنید، پس دست کم با چهره باز و خوشرویى با آنان برخورد کنید..

امام باقرعلیه السلام مى فرماید: مردى از پیامبر خداعلیه السلام موعظه و سفارش خواست.

پیامبر خداعلیه السلام فرمود: «...

ألقِ أخاکَ بِوَجهٍ مُنْبَسِطٍ»؛ با چهره گشاده با برادرت دیدار کن.

ب) زبان گویا حق گرفتنى است نه دادنى، و تا زبان فصیح نباشد نمى توان از خود دفاع کرد و اگر نتوان از خود دفاع کرد در دل عقده و منجر به دشمنى مى گردد.

نعمت زبان براى حق گویى و حق طلبى امر به معروف، ترویج دین و...

به ما داده شده است نه براى فحاشى، آزار، دروغ و تهمت و سایر گناهان.

اسلام مى گوید: نه ظالم باش نه ظلم پذیر، بلکه طبق سخن امام على علیه السلام: «دشمن ظالم و یاور مظلوم باشید». دو چیز طَیْره عقل است: دم فروبستن به وقت گفتن و گفتن به وقت خاموشى ج) دل مهربان دل، موتور حرکت است و سایر اندام ما به فرمان او درحرکتند.

اگر مهربان باشد، در جاده خوبى و اگر سنگدل باشد به راه بدى مى کشاند.

حضرت صادق علیه السلام «منزلت قلب نسبت به پیکر به سان مقام رهبر، نسبت به مردم است».پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله: «قلب فرمانرواست و لشکریانى دارد.

هرگاه پادشاه شایسته و صالح باشد سپاهیانش صالح شوند و هرگاه به فساد گراید، سپاهیانش نیز به تباهى و فساد افتند». شرط اصلى درایجاد روحیّه خدمت رسانى، اصلاح «دل» است.

از این رو حضرت على علیه السلام به فرزندش وصیّت مى فرماید: «أحی قَلْبَکَ بالموعظة.... و نَوِرّه بالحکمة»؛ دلت را با موعظه زنده بدار و آن را با حکمت نورانى کن. طبق روایات، بسیارى از برنامه هاى خودسازى باعث پاکى دل، حیات قلب و مهربانى است مثل: قرائت قرآن، پند و اندرز، تفکر در اسرار خلقت، همنشینى با علما، معاشرت با افراد با فضیلت، خواندن احادیث و علوم الهى، دیدار اهل خیر و خداشناس، تقوا، دعا و ذکر، اطعام به مسکین، نوازش یتیم، گریه از خوف خدا و راز و نیاز، پوشش و لباس ساده، روزه و گرسنگى، کنترل زبان.

قلب پر مهر مالک اشتر سپهبد سپاه امیرمؤمنان از بازار کوفه مى گذشت ولى به صورتى ناشناس و با لباسى ساده، با پیراهنى از کرباس و عمامه اى بر سر، مغازه دارى به قصد اهانت، چیز آلوده اى را به طرف او پرتاب کرد.

مالک واکنشى نشان نداد و گذشت.

قدرى دور شده بود که یکى از دوستانِ آن بازارى بى ادب که مالک اشتر را مى شناخت به او گفت: این شخصى را که به او اهانت کردى شناختى؟ مرد پاسخ داد: نه مگر که بود؟ دوست بازارى: او مالک اشتر از یاران معروف و مهم امیرمؤمنان است.

همین که بازارى فهمید آن شخص، فرمانده سپاه على علیه السلام است، از ترس و وحشت، لرزه براندامش افتاد، و براى معذرت خواهى در پى او دوید، از دور او را دید که به مسجد رفت و به نماز ایستاد.

صبر کرد، نمازش که پایان یافت خود را به پاى مالک انداخت و مرتب پاى او را مى بوسید و عذر خواهى مى کرد.

مالک پرسید: چرا چنین مى کنى.

بازارى گفت: از اهانتى که به شما کردم پوزش مى طلبم، امیدوارم مرا ببخشایى.

مالک گفت: نترس، به خدا سوگند به مسجد نیامدم جز اینکه از خدا برایت آمرزش بخواهم و برایت دعا کنم تا به راه راست هدایت شوى.

پی نوشت:

یکصد و پنجاه درس زندگى، ص 37، ح 27.

اصول کافى، ج 4، ص161.

همان، ص162، ح 3.

نهج البلاغه، نامه 47.

میزان الحکمه، ح16907 و169

میزان الحکمه، ح16907 و169

نهج البلاغه، نامه 31.

ر. ک: میزان الحکمه، ص 3407 - 34 15، ح17029- 17079.

بحارالانوار، ج 42، ص157، ح 25؛ تنبیه الخواطر، ج، ص 2.190) خصال صدوق، ج، ص 2

 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حسن hassan ( یکشنبه 88/3/10 :: ساعت 4:0 عصر )

»» منّت و ذلّت

منّت و ذلّت

امام سجادعلیه السلام در دعایى مى گوید: اللهمّ صَلّ عَلَى محمدٍ و آل محمّدٍ... و أجْرِ لِلنّاسِ علَى یَدَىَّ الخَیر و لا تَمْحَقْهُ بَالمَنَّ؛ پروردگارا، بر محمد و آلش درود فرست و به دست من خیر و خوبى به مردم برسان و با منّت گذاریم برسرشان، آن را نابود مساز. خدمت رسانى، توفیقى است که به هر کس ندهندش، و لیاقتش را باید از خداوند گرفت.

مکرر دیده ایم آیةالله جوادى در قنوت نماز از خدا چنین مى طلبد: «یا مُسبِّب الأسبابِ هَیِئ لَنا أسبابَ الخیرات»؛ اى خداى سبب ساز، اسباب و زمینه هاى امور خیر را براى ما مهیا ساز. در روایات آمده است: «المِسکینُ رَسُولُ اللّهِ» شخص مسکین فرستاده خداست به سوى شما آمده تا مقدارى از بار گناه و گرفتارى شما را، از دوشتان بردارد.

از فرصت استفاده کن.

این دیدگاه که کارخیر، یک موفقیت معنوى است به انسان نشاط و ذوق و شوق خدمتگزارى مى دهد و آن را بهانه اى پُر بها براى رفتن به بهشت مى داند. چه خدمتى کار خیر هزاران چهره دارد، اگر هرکسى بخشى از هنر، مهارت، حرفه و تخصص خویش را براى خدا در راه رفاه دیگران قرار دهد بسیارى از مشکلات حل مى شود.

چه اشکالى دارد که پزشک، ساعت یا روزى را براى درمان رایگان، فرهنگى براى آموزش و تقویت مواد درسى جوانان و...

قرار دهد و چه بهتر که مراکزى مثل مساجد را پایگاه خدمت رسانى قرار دهیم، کارى که مسیحیان قرنهاست انجام مى دهند. و بدینسان سنگرهاى اسلام را پرشور و حال، نگه داریم. منت یارى رسانى (مثلاً انفاق) دو سو دارد: بخشنده و گیرنده. و با دو شکل مى تواند انجام شود که هر کدام نتیجه اى جداگانه دارد.

اگر بخشنده براى خدا دهد عبادت، انفاق و ایثار است و نتیجه اش تقرب به خدا. و اگر منت گذارد و به رخ کشد، ریاست و نتیجه اش خودپرستى و دورى از خدا.

مدد جویان و دریافت کنندگان خدمات، معمولاً در وضع دلخراش تهیدستى و همچنین نگرانى روحى و احساس بیچارگى به سر مى برند.

انفاق و احسان براى درمان این دردهاست.

حال اگر کمک رسانى همراه با منت باشد، هم مشکل روحى آنان دشوارتر مى شود؛ زیرا تحقیر مى شوند، و دیگر عزت و شرافت و شخصیت آنان - که از نظر اسلام بسیار با احترام است - لگد کوب مى شود.

در این صورت نه تنها چشم آنان سرمه نشده که کور شده اند. و بدینسان منت، آتشى است در خرمن نفاق و هم در شخصیت فرد نیازمند.

کبابِ بى ثواب شخصى در عصر امام صادق علیه السلام همراه قافله به حج مشرف شد.

اتفاقاً ثروتمند و دست و دل باز بود و در هر منزل و توقف گاهى، گوسفندى مى کشت و به همراهان کباب مى داد.

پس از پایان اعمال حج براى زیارت، به مدینه منوره و محضر امام صادق علیه السلام شرفیاب شد. تا چشم امام علیه السلام به او افتاد با ناراحتى فرمودند: چرامؤمنان را خوار مى کنى؟ او هر چه فکر و بررسى کرد، در زندگى خویش موردى را که مؤمنى را ذلیل کرده باشد، پیدا نکرد. و از امام توضیح خواست. حضرت فرمود: در راه مکه در هر منزلى که قافله اتراق مى کرد براى همراهان، یک گوسفند مى کشتى.

عرض کرد: منظورم خدمت بود.

حضرت فرمود: شما توجه نکردى که سایر همراهان قدرت ندارند در هر منزلى گوسفندى ذبح کنند و نمى توانند سر سفره غذا نخورند.

از این رو خجالت مى کشیدند. در چند روایت سفارش شده است: «در مسافرتى که دیگرى هزینه شما را مى پردازد شرکت نکنید زیرا خوار مى شوید».

 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حسن hassan ( شنبه 88/3/9 :: ساعت 4:0 عصر )

   1   2      >
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

نمونه سوالات مطالعات اجتماعی سال اول متوسطه کلیه رشته ها
نمونه سوالات عربی 1 سال اول متوسطه کلیه رشته ها
نمونه سوالات زبان فارسی 1 سال اول متوسطه کلیه رشته ها
نمونه سوالات ادبیات فارسی 1 سال اول متوسطه کلیه رشته ها
نمونه سوالات علوم زیستی سال اول متوسطه کلیه رشته ها
نمونه سوالات زبان انگلیسی 1 سال اول متوسطه کلیه رشته ها
نمونه سوالات شیمی 1 سال اول متوسطه کلیه رشته ها
نمونه سوالات فیزیک 1 سال اول متوسطه کلیه رشته ها
نمونه سوالات ریاضی 1 سال اول متوسطه کلیه رشته ها
نمونه سوالات دین و زندگی سال اول متوسطه کلیه رشته ها
هندبوکهای مهندسی فلزات ASM
بزرگترین منبع اطلاعاتی جانورشناسی
گنجینه کتاب
پکیج طلایی تست زنی به روش مهندسی معکوس شامل 7 سی دی و 5 جزوه دیج
کتابخانه الکترونیکی شعرای معاصر
[همه عناوین(578)][عناوین آرشیوشده]


کلیه[18] . متوسطه[17] . رشته[17] . شاهد[15] . امام[14] . پیش[13] . دانشگاهی[13] . دبیرستان[13] . ایثارگران[12] . کشوری[12] . دی[11] . خرداد[10] . نمونه[10] . انسانی[9] . سوال[8] . Pro[7] . ماه[7] . v[6] . اسفند[6] . 1[6] . جواب[6] . چگونه خدمت گذار خوبی برای جامعه باشیم ؟ دانش آموزان چه می توانن[6] . تیر[5] . اول[5] . شهید[5] . فارسی[5] . نجفی[5] . نرم افزار[5] . مجموعه[4] . مدارس[4] . گروه[4] . کشور[4] . شناسی[4] . سوالات[4] . سال[4] . خدمتگزاری به مردم در سیره و سخن ...[4] . بازی[4] . خارج[4] . تجربی[4] . تهران[4] . آداب خدمت‏رسانى[4] . اراک[3] . Speed[3] . 85[3] . Flash[3] . for[3] . جبرانی[3] . حذف[3] . خمینی[3] . ریاضی[3] . سوالخرداد[3] . شعبده[3] . علامه[3] . نمونه2[3] . قدرتمند[3] . فیزیک[2] . فیلم[2] . فایل[2] . فتوشاپ[2] . گیر[2] . مدیریت[2] . مرکزی[2] . لوازم[2] . نشانه های ابرار و خدمتگزاران[2] . نقش[2] . نگار[2] . نمونه سوالات فیزیک 1 دانلود نمونه سوالات فیزیک 1 <**ا[2] . هاریاضی[2] . هازمین[2] . هازیست[2] . ها[2] . هاعلوم[2] . و[2] . وظیفه خدمت‏رسانی از آن جا که جامعه اسلامی یک واحد به هم پیوسته[2] . ویرایش[2] . ویندوز[2] . علوم[2] . عربی[2] . روایت[2] . شوک[2] . زیست[2] . سرعت[2] . زمین[2] . دزد[2] . دهنده[2] . تی[2] . خدمت گذاری و زیادى روزى چند چیز سبب افزایش خیرات و ثواب مى‏شود،[2] . تذهیب[2] . تبدیل[2] . پاداش احسان[2] . پایه[2] . ای[2] . بهترین[2] . بهشتی[2] . اسکریپت[2] . In[2] . Converter[2] . 86[2] . 87[2] . |[2] . 79[2] . All[2] . Backup[2] . One[2] . 83[2] . Need[2] . Patch[2] . اجتماعی[2] . ادبیات[2] . اسکلت[2] . استان[2] . آموزش[2] . آبسال[2] . Stronghold[2] . Studio[2] . SWF . The . tools . Top . Ultimate . Undercover . Utilities . آتلیه . آثار تربیتى خدمت رسانى . آثار خدمتگزاری . آخرین . آداب احسان . Video . Vista . Windows . WMV . XaraD . Xilisoft . آمیز . ابزارهای . ابزاری . اپل . اتش . اتوماتیک . آسان . آماده . آمار . استفاده . استودیو . اسلیمی . ازظهر . اسپید . PES . photo . Photoshop . Pinnacle . Platinum . Player . Plus . Portable . Of . 84 . Outpost . Pack . SQL . Strike . Professional . Recorder . recovery . Response . Ripper . Safari . SBMAV . Secret . serial . serialDriver . Server . Shift . Sims . soeditor . Sound . SP . Bandwidth . Banner . BSplayer . Business . C&C . Card . cd . Cleaner . ClipFisher . CloneDVD . collection . Allok . Amayeta . AnFX . Apex . Apple . ArcGIS . Archmodels . Arial . ASF . Ashampoo . Auto . 80 . |با . 2 . 74 . 75 . 77 . Accelerator . Adobe . Adobe® . Age . Aleo . Counter . CS . DeleteOnClick . Designer . Disk . Download . DVD . Edition . Effect . Empires . Encrypt . Enterprise . Evermotion . FIFA . Final . Firewall . Intro . IV . Kids . l . Legends . LimeWire . LITE . Madness . Maker . Mass . Monitor . MOV . MySQL . FrameMaker® . Games . Generals . Genius . Glary . graphic . GTA . Handy . HDDLife . HiDownload . اشتراک . اضافی . اطلاعات . افزاری . افزایش . افسانه . امارات . انگشتی . انگیزه ها در خدمتگزاری خدمت امری است پسندیده اما آنچه ارزش آن ر . انواع . اهمیت و جایگاه خدمت رسانى خدمت رسانى یعنى سود رسانى و خیر رسانى . امام على(ع) و کارگزاران از ابعاد الهام بخش در سیره امام على(ع) . ان . انتقال . بهینه . بیسکویت . ایثارگرانزیست . بازدید . بازیهای . بالن . باند . بر آوردن حاجات مردم . برابر . بزرگان و پیام خدمت شان . بعد . بعنوان . به چه کسى نیکى کنیم . پرسش مهر 9،پرسش مهر9،خدمت رسانی،خدمتگزاری،عدالت،هدف ازخدمت،پرسش . پشتیبان . پنجم . پهنا . پی . تبلیغات . تجربه . پک . تردستی . ترین . تصاویر . تعمیرات . توپ . توسط . تجربیدبیرستان . حرفه‌ای . حضرت امام راحل(ره) و خدمتگزاری " با دلی آرام و قلبی مطمئن و رو . جذاب . جنون . ثبت . جادویی . خانگی . خدمت به مردم در پرتو مسئولیت پذیری، از منظر رهبری بنابر عقیده ا . خدمت رسانى .
 

>> بازدید امروز: 57
>> بازدید دیروز: 51
>> مجموع بازدیدها: 506966
» درباره من «

نمونه سوالات متوسطه کلیه رشته ها

.::مرجع کد آهنگ::.

.::دریافت کد موزیک::.



» پیوندهای روزانه «

زعفرون
ܓ❥استخدام, اشتغال, کسب درآمد ܓ❥
سی شاپ
فروشگاه دی شاپ
یوزرنیم پسورد nod 32
خوداشتغالی, طرح اقتصادی زودبازده, استخدامی
سوالات کارشناسی ارشد
محبوبترین ها
مهشاپ
بازی و نرم افزار موبایل [42]
جک [65]
مقاله [68]
روانشناسی [101]
مشاوره [75]
جورواجور [47]
[آرشیو(21)]

» آرشیو مطالب «
هفته اول مهر87
هفته دوم مهر87
هفته سوم مهر87
هفته چهارم مهر87
هفته اول آبان87
هفته ادوم آبان87
هفته سوم آبان87
هفته چهارم آبان 87
هفته اول آذر 87
هفته دوم آذر
هفته سوم آذر87
هفته چهارم آذر87
هفته اول دی87
هفته دوم دی87
هفته سوم دی87
هفته چهارم دی87
هفته اول بهمن 87
هفته دوم بهمن 87
هفته سوم بهمن 87
هفته چهارم بهمن 87
هفته اول اسفند87
هفته دوم اسفند87
هفته سوم اسفند87
هفته چهارم اسفند87
هفته اول فروردین88
هفته دوم فروردین88
هفته سوم فروردین88
هفته چهارم فروردین88
هفته اول اردیبهشت88
هفته دوم اردیبهشت88
هفته سوم اردیبهشت88
هفته چهارم اردیبهشت88
هفته اول خرداد 88
هفته دوم خرداد 88
هفته سوم خرداد 88
هفته چهارم خرداد 88
هفته اول تیر 87
هفته دوم تیر 87
هفته سوم تیر 87
هفته چهارم تیر 87
دانلود نرم افزار و بازی
دانلود نرم افزار و بازی
دانلود نرم افزار و بازی
دانلود نرم افزار و بازی
دانلود نرم افزار و بازی
دانلود نرم افزار و بازی
دانلود نرم افزار و بازی
دانلود نرم افزار و بازی
دانلود نرم افزار و بازی
دانلود نرم افزار و بازی
دانلود نرم افزار و بازی
دانلود نرم افزار و بازی
دانلود نرم افزار و بازی
دانلود نرم افزار و بازی
دانلود نرم افزار و بازی
دانلود نرم افزار و بازی
دانلود نرم افزار و بازی
دانلود نرم افزار و بازی
افسانه جومونگ
گزارش تصویری عاشورا
افسانه جومونگ

» لوگوی وبلاگ «


» لینک دوستان «
لحظه های آبی( سروده های فضل ا... قاسمی)
آنلاین گلچین
ای نام توبهترین سر آغاز
لنگه کفش
اسپایکا
سایت اطلاع رسانی دکتر رحمت سخنی Dr.Rahmat Sokhani
فروشگاه بیستِ بیست
سلطان شادمهرعقیلی...احسان عطارتبادکان
● بندیر ●
دیار عاشقان
تغییر مطلوب
نذر آقا
%% ***-%%-[عشاق((عکس.مطلب.شعرو...)) -%%***%%
****شهرستان بجنورد****
گل باغ آشنایی
آخرالزمان و منتظران ظهور
حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد
شعر انتظار ( مهدیانه )
عاشق آسمونی
یادداشتها و برداشتها
سارا احمدی
جهاد ادامه دارد...
پرنسس زیبایی
ما تا آخرایستاده ایم
ناز آهو
تکنولوژی با طعم دوستی
بانوی پایتخت
حقوق دانشگاه پیام نور ایلام

دوستی و دوست یابی
قصرماشین
توشه آخرت
مهر 84
کامپیوتر و لوازم جانبی و نرم افزار آموزش
دلتنگی های مـــــــــــــــن
دستگاه پاپ کورن ساز
ست سارافون ودامن شلواری نیلوف
عمو همه چی دان
مکاشفه مسیح
فتو بلاگ
راه های و فواید و تاثیر و روحیه ... خدمتگذاری
سوالات کارشناسی ارشد 91 , 92
سرود عرش
مقالات مشاوره و روانشناسی و اختلالات روانی و رفتاری
تبادل نظر
وای ندیدید شما ا!!!!!!!

اسرائیل کودک کش، اسرائیل بچه کش، اسرائیل آدم کش، اسرائیل تروریست
مجموعه مقالات رایانه MOGHALAT COMPUTER
هادرباد شناسی (روستایی در شرق شهرستان بیرجند)
چرا اینجوری؟
وبلاگ مرزداران عشق * ایران *
عاشورای سرخ،انتظارسبز
عدالت جویان نسل بیدار
خبرهای اسبفروشان
کودکان استثنایی
جدیدترین یوزر پسورد آنتی ویروس nod32- Kaspersky - Avira
یوزر آنتی ویروس و مسابقات تبیان و راسخون و قرآنی
زورخانه باباعلی
شناختی
روان شناسی کودکان استثنایی
مهدویت
نور الهی
مذهب عشق
پایگاه اطلاعاتی و کاربردی شایگان
روان شناسی و اتیسم
حب الحسین اجننی
*آوای ققنوس *
یاسوج عــــشقـــــولـــــک
تعقل و تفکر
شب مهتابی
منتظر بیداری
کتابخانه دیجیتال روانشناسی
جنبش قطره سرگشته
حـــــکــــمــــت آ بــــــــاد
کتاب الکترونیکی
کشکول
روان شناسی
آپدیت جدیدترین یوزر پسورد آنتی ویروس nod32
سرزمین انتظار
عکس متحرک و انیمیشن حیوانات گیاهان کودکان بالن گوشی پرندگان
روبان اصفهانی(اموزش رایگان قدم به قدم هنرهای دستی باعکس)
کودک هشتاد و هشت علی زارع
عوامل پیشرفت ،راه‌های پیشرفت و موانع پیشرفت چیست ؟ عکس جالب
تنها
سایه ی همیشگی من
کوهنوردی
به نام خدا
افکارسادات افغانستان
اگه احمدی نژاد 50 کیلو وزن داره 45 کیلوش جیگره
طوفان در پرانتز
عکس بازیگران ، پیامک ، دانلود بازی نرم افزار ، کد متفاوت ، مقاله
پرسش مهر 10
هوای بارانی
خدمات اینترنتی و حراج نرم افزار
نرم افزارهای تخصصی و موبایل و نرم افزارهای آموزشی تخصصی و موبایل
لوازم آرایشی و بهداشتی و ادکلن
پارس دانلود
سوپر لینکستان لیندا
هر چی که بخواهی هست
مقالات اختلالات رفتاری و روانی...
اختلالات و مشکلات جنسی
اقاقیای من
سوپر لینک خشگل دختر
میعادگاه
عکس لود
همه چی هست؟!!!!
خفن سرا
عکس و پیامک و دانلود بازی و نرم افزار
فروشگاه کتب روانشناسی، اسلامی، ایران شناسی وسیستم عامل
لوازم خانگی و اثاثیه منزل و لوازم آشپزی
یا امیر المؤمنین
کتاب، مهندسی، روانشناسی، مدیریت، اقتصاد، لغتنامه، شعر، داستان
دستبند، انگشتر، گردنبند، مدال، سرویس، گوشواره، زیورآلات
نرم افزارهای، مالی، اداری حسابداری، انبارداری،
لوازم بهداشتی آرایشی،عطر ، آدکلن ، لوازم لاغری و کرم
نرم افزار آموزشی درسی، دانشگاهی، کامپیوتر، فنی مهندسی،کودک
فروشگاه نرم افزارهای گرافیکی و سرگرمی و بازی
نرم افزارهای میکس مونتاژ و آموزشی میکس مونتاژ
پوشاک & تی شرت دخترانه پسرانه استین کوتاه و بلند & ژاکت
دانشمندی برای تمام فصول
مسیح اندیمشک
سکوت نیمه شب
کالای بیستِ بیست در فروشگاه بیست وای بیست
کوچک های بزرگ
دختر و پسر ها فراموش نکنند اینجا مرکز عکس های جدید ودانلوده
سریال افسانه جومونگ
ماهیان آکواریمی
چی داری؟ عکس ....
مشکلات زندگی جنسی آیا در زندگیتان ؟؟؟؟
پیچیدگی سکوت
متفاوت
حدیث نفس
یادداشت های یه آسمونی
هر چی دوس داری اسمشو بذار
تا ریشه هست، جوانه باید زد...
رنگارنگ
دلتنگی.تنهایی.مهربونی
لینک باکس
منتظران دل شکسته
شهید محمدهادی جاودانی (کمیل)
آخرین خبرها last news
اس ام اس عاشقانه اس ام اس سرکاری - sms love - smsi.parsiblog
روح .راه .ارامش
::::: نـو ر و ز :::::
سلام محب برمحبان حسین ع
دنیا به روایت یوسف
پشت خطی
در سایه سار وحدت
جک،عکس،نرم افزار
گرانبهاترین کالا در گرانترین فروشگاه، بهترین خرید بهترین یادگاری
فرهنگی هنری، عکس، مدل لباس، مانتو، ژاکت، سارافون دخترانه و زنانه
عدل
سوالات کنکور دکتری
شاید تو باشی...
دلمه پیچ, دستگاه دلمه پیچ Dolmer
هسته گیر آلبالو
دل خوش
قالب بستنی ساز کودک
فروش دستگاه دلمه پیچ, فروش دستگاه دولمه پیچ
روان شناسی
آموزش شنا در خانه
هایپرمارکت
گلچین اینترنتی

» صفحات اختصاصی «

» وضعیت من در یاهو «
یــــاهـو
» طراح قالب «