هفته سوم اردیبهشت88 - نمونه سوالات متوسطه کلیه رشته ها
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 
نمونه سوالات متوسطه کلیه رشته ها
 
 
 
»» ثمرات خدمت

ثمرات خدمت

پیامبر خداصلى الله علیه وآله: ... و عَلَیکَ بِصَنائع الخیر فَأنّها تدفَعُ مصارِعَ السّوء؛ و پیوسته به انجام خوبى و خدمت متعهد باش؛ زیرا انجام خیرات پیشگیرى مى کند از مردن بد. درباره میوه هایى که در همین دنیا مى توان از درخت خدمت وخیرات چید، روایات و حکایات زیادى در دست است و کتابهایى به نام هاى آثار الاعمال و منافع الافعال، ثواب الأعمال، جزاء الأعمال و...

نوشته شده است؛ نمونه اى از سخنان گهربار معصومان علیهم السلام در این باره نقل مى شود: 1.امام على «اِرحَم تُرحَم»؛ با دیگران مهربانى کن تا خدا به تو رحم کند. 2.رسول خداصلى الله علیه وآله: «اللَّهُ فى عَونِ العَبدِ ما کانَ فى عَونِ اَخیه»؛تا وقتى انسان در مسیر مدد و یارى برادر دینى خود باشد خداوند یار و مددکارش خواهد بود. 3.امام صادق علیه السلام: «مَن قَضى لأخیهِ المُؤمنِ حاجَةً قَضَى اللهُ لَه حوائِجَ کثیرةً»؛هر که یک حاجت برادر دینى خود را برآورد، خداوند بسیارى از حاجت ها و خواسته هاى او را برآورده خواهد کرد. 4.امام هادى علیه السلام «خیرٌ مِن الخیرِ فاعِلُه»؛ بهتر از هر کار خیرى، عامل آن خیر است.

(زیرا وجودش سر چشمه و مشوّق کار خیر، و مددرسان بیچارگان است.

5 . امام باقرعلیه السلام: «البِرّ والصَدقَةُ یَنفِیانِ الفقر و یزیدانِ فى العمرِ و یَدفَعانِ عن سبعینَ میتةً السوء»؛نیکى و صدقه، فقر را نابود، عمر را طولانى و از هفتاد نوع مرگ بد پیشگیرى مى کند. 6.امام صادق علیه السلام: «البِرُّ و حُسنُ الجِوارِ زیادَةٌ فى الرِزقِ و عمارَةٌ فى الدنیا»؛ نیکى و خوشرفتارى با همسایگان، سبب زیادتى رزق و آبادانى دنیاست.

7.امام على علیه السلام: «صاحبُ المعروفِ لایَعثُرُ، و إذا عثرَ وَجَد مُتّکاءً»؛ اهل احسان، نمى لغزد و اگر هم بلغزد تکیه گاهى مى یابد. خدمت به بزرگان و کریمان، بهترین آرزو ربیعه پسر کعب مى گوید: روزى پیغمبر خداصلى الله علیه وآله به من فرمود: ربیعه! هفت سال مرا خدمت کردى، آیا از من پاداش نمى خواهى؟ من عرض کردم: یا رسول الله! مهلت دهید تا فکرى در این باره بکنم. فرداى آن روز محضر رسول خداصلى الله علیه وآله رفتم، فرمود: ربیعه حاجتت را بخواه! عرض کردم: از خدا بخواه مرا همراه شما داخل بهشت نماید. فرمود: این درخواست را چه کسى به تو آموخت؟ عرض کردم: هیچ کس به من یاد نداد، لکن من فکر کردم اگر مال دنیا بخواهم که نابود شدنى است و اگر عمر طولانى و فرزندان بخواهم سرانجام آن مرگ است.

در این وقت پیغمبرصلى الله علیه وآله ساعتى سر به زیر افکند، سپس فرمود: این کار را انجام مى دهم، ولى تو هم مرا با سجده هاى زیاد کمک کن و بیشتر نماز بخوان.  همدلى بیا تا مونس هم، یار هم، غمخوار هم باشیم انیس جان غم فرسوده بیمار هم باشیم شب آید شمع هم گردیم و بهر یکدگر سوزیم شود چون روز، دست و پاى هم در کار هم باشیم دواى هم، شفاى هم، براى هم، فداى هم دل هم، جان هم، جانان هم، دلدار هم باشیم بهم یکتن شویم و یکدل و یکرنگ و یک پیشه سرى در کار هم آریم و دوش بار هم باشیم جدائى را نباشد زهره اى تا در میان آید بهم آریم سر، برگرد هم پرگار هم باشیم حیات یکدگر باشیم و بهر یکدگر میریم گهى خندان زهم گه خسته و افکار هم باشیم شویم از نغمه سازى عندلیب غم سراى هم به رنگ و بوى یکدیگر شده، گلزار هم باشیم به جمعیت پناه آریم از باد پریشانى اگر غفلت کند آهنگ ما، هشیار هم باشیم براى دیده بانى خواب را بر خویشتن بندیم ز بهر پاسبانى دیده بیدار هم باشیم جمال یکدگر گردیم و عیب یکدگر پوشیم قبا و جبّه و پیراهن و دستار هم باشیم غم هم، شادى هم، دین هم، دنیاى هم گردیم بلاى یکدیگر را چاره و ناچار هم باشیم بلا گردان هم گردیده، گرد یکدگر گردیم شده قربان هم از جان و منت دار هم باشیم یکى گردیم در گفتار و در کردار و در رفتار زبان و دست و پا، یک کرده خدمتکار هم باشیم نمى بینم به جز تو همدمى اى فیض در عالم بیا دمساز هم، گنجینه اسرار هم باشیم

پی نوشت:

بحار، ج 74، ص

 الشهاب فى الحکم و الآداب، ص 57.

قرب الاسناد، ص 56.

شکوفه هاى سخن، ص 130. 1

مکارم الاخلاق، ص 445.

آثار الاعمال، ج 3، 20.

غرر الحکم، ج 4، ص 201،

بحار، ج 69، ص 40

بحار، ج 74، ص 286،

 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حسن hassan ( دوشنبه 88/2/21 :: ساعت 4:0 عصر )

»» بى حد و مرز

بى حد و مرز

امام على علیه السلام: فی کلّ شى ءٍ یُذمُّ السَرَفُ، إلاّ فى صَنائِع المَعروفِ و المُبالَغَة فى الطاعَة؛ اسراف در هر چیزى مذموم و نکوهیده است جز در انجام نیکى ها و مبالغه در طاعت خدا. خدمت رسانى هیچ حد و مرزى نمى شناسد، از صفر آغاز مى شود ولى پایانى ندارد.

اگر پزشکان بى مرز، مى خواهند مرزهاى جغرافیایى را به عنوان مانع راه خدمت رسانى از سر راه خود بردارند، ولى کارشان منحصر است به محدوده حوادث پیش بینى نشده خیلى مهم نظیر زلزله هاى پر تلفات. همچنین طاعت خدا، اندازه اى ندارد؛ زیرا درجات رشد و تکامل معنوى براى انسان پایان پذیر نیست.

گفتنى است کسى که در راه طاعت خدا گام بر مى دارد خواهى نخواهى در راه خدمت به خلق است و مثل حضرت عیسى علیه السلام هر جا باشد منشأ خیر و برکت است.

کمال سعادت امام جعفر صادق علیه السلام مى فرماید: «...

من خدمت رسانى و نیکوکارى را مانند نامش نیکو و زیبا یافتم، هیچ چیز برتر از نیکوکارى نیست مگر پاداش آن (که خدا به نیکوکار مى دهد).

چنان نیست که هر که دوست داشته باشد به مردم خوبى کند، موفق بشود و انجام دهد و چنین نیست که هر کسى رغبت به آن داشته باشد، توان انجام آن را بیابد. و نه هر که قدرت بر نیکوکارى دارد، فرصت و توفیق آن را نیز به دست آورد، بلکه هر گاه رغبت و توانایى و فرصت و توفیق همه باهم فراهم شود، آن گاه است که خوشبختى و کمال سعادت حاصل شود هم براى آنکه طالب نیکوکارى است و هم براى بهره مند». در حدیث است: تو را وصیت مى کنم که در کار خیر برایت حد و مرزى در فراوانى نباشد. پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله به قدرى براى مردم دلسوزى داشت که از طرف پروردگار خطاب هایى بدین مضمون آمد: این اندازه از شما انتظار نیست، بنگرید به تفسیر آیاتى چون: «فَلَعلَّکَ باخِعٌ نَفسَک على آثارِهِم، إن لَم یُؤمِنوا بِهذا الحَدیثِ أسفاً»؛ شاید، اگر به این سخن ایمان نیاورند، تو جان خود را از اندوه، در پیگیرى کارشان تباه کنى. یا «اى پیامبر، ما قرآن را بر تو نازل نکردیم تا به رنج و زحمت افتى».نیز «فَلا تَذَهب نفسُکَ عَلَیهِم حَسَراتٍ...»». پس مبادا به سببِ حسرتهاى گوناگون بر آنان، جانت از کف برود. بى دست، دست نکشید رُشید هجرى، دلاور و یاور شهید على علیه السلام است، دخترش مى گوید: پدرم مى گفت: امیر مؤمنان علیه السلام به من مى فرمود: اى رشید چگونه صبر و تحمل خواهى کرد آن گاه که پسر زن بدکاره تو را دستگیر کرده و دستها، پاها و زبان تو را ببرد؟ عرض کردم: عاقبت به خیر خواهم شد؟ فرمود: آرى! تو در دنیا و آخرت با من هستى.

دختر رشید گوید: چند روز بیشتر نگذشته بود که مأمور ابن زیاد از پى پدرم آمد و پدرم را برد.

ابن زیاد او را مجبور کرد از امیر مؤمنان علیه السلام بیزارى و تبرى جوید.

پدرم نپذیرفت. سپس پرسید: على به تو خبر داده است که چگونه مى میرى؟ پدر گفت: دوستم امیرمؤمنان فرموده است: توبه من دستور برائت از على مى دهى و من نمى پذیرم و تو دست ها، پاها و زبان مرا مى برى.

ابن زیاد گفت: به خدا سوگند دروغ او را آشکار خواهم کرد (یعنى چنین نمى کشم).

دستور داد دستان و پاهاى او را بریدند ولى زبانش را رها کردند.

او را به طرف منزل مى آوردند که پرسیدم: پدر جان از قطع دست و پا خیلى رنج مى کشى؟ گفت نه، دخترم، کمى احساس درد مى کنم.

بیرون قصر ابن زیاد مردم دورش را گرفته بودند.

گفت: نوشت افزار آورید تا از حوادث آینده و رویدادهایى که تا قیامت رخ مى دهد و از سرورم امیر مؤمنان شنیده ام شما را آگاه کنم. آن گاه بخشى از حوادث آینده را بیان کرد. به ابن زیاد خبر رسید که رشید به افشاگرى پرداخته است. جلاّدان را فرستاد تا زبان او را نیز بریدند و در همان شب به رحمت الهى پیوست.

پی نوشت:

غرر الحکم، ج 4، ص 411،

معانى الأخبار، ص 212، ح 1: «وجعَلَنى مُبارَکاً أینَما کنتُ».

مکارم الاخلاق، ص 136؛ امالى طوسى، ج 2، ص 94؛

کافى، ج 4، ص 26، ح 3.

الحیاة، ج 1، ص 356.

کهف (18): 6.

طه (20): 2.

فاطر (35): 8.

داستانهاى بحار الانوار، ج 4، ص 178-179؛

بحار، ج 42، ص 122، و ج 75، ص 433.

 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حسن hassan ( یکشنبه 88/2/20 :: ساعت 4:0 عصر )

»» بهانه بهشت

بهانه بهشت

پیامبر خداصلى الله علیه وآله: دَخَلَ عبدٌ الجَنَّة بِغُصنٍ مِن شَوْکٍ کانَ علَى طَریقِ المسلمینَ فَأماطَهُ عَنْهُ؛ بنده اى به سبب برداشتن شاخه خارى از سر راه مسلمانان به بهشت رفت.

مرحوم آیةالله شهید بهشتى مى فرمود: «بهشت را به بها مى دهند نه به بهانه». این سخنى حکیمانه، و معنایش چنین است: نابرده رنج، گنج میسر نمى شود مزد آن گرفت، جان برادر که کار کرد ولى چه کسى بهاى بهشت را مشخص مى کند؟ با چه معیارى ارزیابى و در چه بازارى قیمت گذارى مى شود و...؟ عبادت هاى فردى و خدمت رسانى هاى اجتماعى، در درجه اوّل براى خودسازى و پرورش روح ماست، و این پاداش و ثواب ها نظیر جایزه هایى است که براى تشویق داده مى شود.

دعا و نماز و راز و نیاز براى پیوند و ارتباط جان ما با سرچشمه هستى و درمانبخش همه دردها، زکات و صدقات و خدمات، براى پرورش روحیه از خودگذشتگى، فداکارى و...

در راه خدا و از آن جا که معرفت بیشتر مردم در سطح بالا نیست و نمى توانند مثل حضرت على علیه السلام باشند و از آن رو خدا را که شایسته و لایق عبادت است، دلشان به نعمت بهشت خوش است و یا از ترس عذاب، اطاعت مى کنند، و گرنه، خدا نقص و کمبود، و نیازى ندارد و معنى «سبحان الله» همین است، یعنى خدا، از هر نقص و عیبى پاک و منزه است.

گر جمله کائنات کافر گردند بر دامن کبریاش ننشیند گرد در قرآن کریم نیز دو تابلو از دو جریان فکرى در چشم انداز راه بشر قرار دارد. و واکنش مردم در برابر خدمت رسانى و دستگیرى دو گونه است: الف) خودپرستان چون به ایشان گفته شود که از آنچه خدا روزیتان کرده است انفاق کنید، کسانى که کافر شدند به آنان که ایمان آورده اند گویند: «أنُطْعِم مَن لَو یشاءُ اللّهُ أَطْعَمَهُ...»؛

آیا اطعام کنیم کسى را که اگر خدا مى خواست او را اطعام مى کرد؟! شما جز در گمراهى آشکار نیستید.

این گروه عذر و بهانه مى آورند که مثلاً: خدا خودش بدهد، ما خودمان نیازمندتریم، فقرا کور شوند کار کنند و... .

پاسخ این فکر به چند صورت در قرآن آمده است.

مثلاً: «و قال موسى إنْ تکْفُروا أنتم و مَن فى الأرض جمیعاً فإنّ اللّه لَغَنىٌّ حَمیدٌ»؛(57) موسى گفت: «اگر شما و هر که در روى زمین است، همگى کافر شوید، بى گمان خدا بى نیازِ ستوده صفات است. این افراد به سان دانش آموز یا بیمارى هستند که تصور مى کند انجامِ تکلیف هاى درسى یا عمل طبق نسخه پزشک، چیزى بر دانش آموزگار یا پزشک مى افزاید.

یا به سود معلم و پزشک است.

البته آموزگار و پزشک دلسوز، دوست دارد که دانش آموز رشد کند و بیمار بهبود یابد ولى اگر لجبازى و خودسرى و نافرمانى کرد به خودش ضرر زده است نه به آنان.

در این باره امام على علیه السلام مى فرماید: «خداى سبحان، آن گاه که خَلق را آفرید، هم از طاعتشان بى نیاز بود و هم از عصیانشان مصون؛ چرا که نه گناه گناهکاران، به او زیانى رساند و نه طاعتِ فرمانبران به او سودى رساند». ب) خداپرستان منطق خداپرستانِ خود ساخته آن است که با مال و جان در راه خدا فداکارى مى کنند و اهلِ گذشت و نثار و ایثارند. جان چه باشد که نثارِ قدم دوست کنم این متاعى است که هر بى سروپایى دارد امام على علیه السلام در معرفى برخى فرشتگان مى فرماید: آنان با همه مقام و منزلتى که نزد تو دارند و با این که همه دلخواهشان منحصر در تواست و با وجودِ کثرت طاعتشان و اندک بودن غفلتشان از امر تو، اگر حقیقتِ آنچه از تو را که بر آنان مخفى است بدانند، بى گمان اعمال خود را ناچیز شمارند و خویشتن را سرزنش کنند و پى برند که تو را چنان که شایسته است عبادت نکرده اند و آن سان که سزاوارِ فرمانبرىِ تواست فرمان نبرده اند. نیست در لوحِ دلم جز الفِ قامتِ یار چه کنم حرفِ دگر یاد نداد استادم از پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله روایت است: «در معراج فرشتگانى را دیدم که از آغاز آفرینش پیوسته به رکوع یا سجده و عبادت و فلان دعا و ذکر بودند و باز مى گفتند: «ما عَبَدناک حقَّ عبادتِک»؛ آن گونه که شایسته پرستش تو است نتوانستیم عبادت کنیم. امام کاظم علیه السلام: بسیار بگویید: «اللّهم لا تَجْعَلنى مِن المُعارِینَ و لا تُخْرِجنی مِنَ التَقْصیر...» ؛ خدایا مرا از کسانى که ایمان عاریه اى دارند قرار مده و از این دایره که همواره خودم را مقصر بدانم، بیرون مبر.

بهشت با اشارتى از امام باقرعلیه السلام روایت شده است: عابدى هشتاد سال در دیرى، خدا را پرستش مى کرد، روزى از دیر بیرون را تماشا مى کرد.

زنى را دید و دل از دست داد و باب مراوده را گشود، زن نیز پاسخ مثبت داد و عابد آلوده شد و در آستانه مرگ قرار گرفت و زبانش بند آمد.

سائلى از کنارش مى گذشت، او با انگشتى اشاره کرد که قرص نانى زیر لباس دارم، بردار، و گدا نان را برداشت.

با یک عمل زنا، هشتاد سال عبادتش هیچ شد ولى با قرص نانى خدا او را بهشتى کرد.

پی نوشت:

خصال صدوق، ص 32، ح 111؛

میزان الحکمه، ص 3694، ح 12676.

یس (36): 47.

57) ابراهیم (14): 8.

نهج البلاغه، خطبه 184.59) ر. ک: بقره (2): 154، 190، 215، 218، 246، 262؛ آل عمران (3): 13، 146، 157، 169؛ نساء (4): 74، 76، 95؛ المائده (5): 54؛ انفال (8): 72؛ توبه (9): 20، 111 و... .

نهج البلاغة، خطبه 109.

اصول کافى، ج 2، ص 73، ح 4؛ میزان الحکمه، ص 3428، ح 11708.

مستدرک الوسائل، ج 7، ص 170، ح 79448؛ نوادر على بن اسباط، ص 128.

 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حسن hassan ( شنبه 88/2/19 :: ساعت 4:0 عصر )

»» در سایه سار مهر الهى

در سایه سار مهر الهى

قال رسول الله صلى الله علیه وآله: الخَلقُ عِیالُ الله فَأحبُّ الخَلقِ إلى الله مَن نَفَعَ عِیالَ الله و أدخلَ على أهلِ بَیتٍ سُروراً؛ آفریدگان، عیال خدا هستند پس محبوب ترین مردم نزد خدا کسى است که به عیال خدا سودى رساند و خانواده اى را شادمان سازد. به جهان خرم از آنم که جهان خرم از اوست عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست امام على علیه السلام در دستور العمل مالک اشتر مى نویسد: «اى مالک! به همان گونه که پدر و مادرى مهربان به فرزندانشان توجه مى کنند و به وضع آنان رسیدگى مى کنند، نسبت به چگونگى گذران زندگى ایشان رسیدگى کن و با تأکید به تو مى گویم که چیزى را با آن، مردم را تقویت کرده اى در نظرت بزرگ نیاید. حتى پیامبر خداصلى الله علیه وآله خویش را به سان پدرى فداکار براى امت مى دانست.

در روایتى از زبان آن بزرگوار چنین آمده است: «إنّما أنا لَکُم مِثلُ الوالِد»؛ گفت پیغمر شما را اى مهان چون پدرى هستم شفیق و مهربان قرآن در وصف آن حضرت مى فرماید: «پیامبرى بر شما آمد که...

مشکلات شما بر او گران تمام مى شود، بر هدایت و خوشبختى شما حریص است.

به مؤمنان بسیار مهربان و دلسوز است». هر آن دلى که به خدمت خمید چون ابرو گشاد از نظرش صد هزار چشم جلال روحانى ایثارگر حضرت حجة الاسلام محسن قرائتى فرمودند: یکى از روحانیون فداکار حوزه علمیه قم، در سالهاى قبل از پیروزى انقلاب اسلامى براى تبلیغ و ارشاد به یکى از روستاهاى کشور رفتند.

آنجا آب آشامیدنى مناسب نداشت و ساکنان ده براى تهیه آب بسیار در زحمت بودند و بودجه اى هم براى تأمین آب لوله کشى نداشتند. آن مبلّغ ایثار گر در مراجعت به قم، منزل مسکونى خویش را مى فروشد و با پولش لوله کشى آن محل را تأمین مى کند و خود در یک خانه اجاره اى سکنا مى گزیند. و تا وقتى که این روحانى از این جهان رخت بربست و به رحمت ایزدى پیوست مستأجر بود.

پس از وى فرزندان یتیمش نیز همین وضع را داشتند. آقاى قرائتى افزود: هنگامى که این داستان را، ضمن درسهایم در تلویزیون مطرح کردم شخصى خیر اندیش و فداکار در تماس تلفنى با من گفت: حاضرم قیمت یک منزل مناسب را به فرزندان ایشان تقدیم کنم. و سپس آن مبلغ را آورد و من تحویل آنها دادم. «لِمِثلِ هذا فَلیَعمَلِ العامِلون». مرحوم درچه اى (ره) مرحوم استاد جلال الدین همائى درباره استادش آسید مهدى درچه اى، برادر آیة الله سید محمد باقر درچه اى مى گوید: این مرد در علم و تقوا و امانت و صداقت نسخه برادر بود...

از جلوه هاى تقوا و زهد آن بزرگ یکى آن که در اوائل ایام قحطى سال 1335 تا سال 1337 ق که مصادف بود با جنگ بین المللى اوّل، ده بیست من آرد در خانه داشت، و عائله سنگینى هم داشت.

به محض این که آثار گرانى نمودار شد مرحوم آسید مهدى آن ده بیست من آرد را فروخت. و چون به او گفتند لازم بود که شما احتیاط مى کردید و حتى مقدار دیگرى هم مى خریدید، جواب داد ترسیدم شبهه احتکار داشته باشد.

خدا بزرگ است. آورده اند: هنگامى که حضرت یونس، تازه از شکم ماهى به ساحل رسید، عریان و گرسنه بود و از برگ بوته کدو براى پوشش استفاده کرد.

پس از چند ساعتى، برگها افسرده و پژمرده شدند و در آستانه خشکیدن قرار گرفتند، یونس علیه السلام از پژمردگى برگها ناراحت شد.

از سوى خدا خطاب آمد که تو از پژمردگى برگ و درخت ناراحت شدى، با آنکه خودت نیافریده بودى. و لى انتظار داشتى با یک نفرینت، من بندگانم را پژمرده، بلکه نابود کنم؟ با اینکه خودم آنها را آفریده ام و به آنان علاقه دارم.

کافى، ج 2، ص 146، ح 6.

نهج البلاغه، از ترجمه نامه 53.

مسند احمد حنبل، ج 2، ص 247.

سیماى فرزانگان، ص 364؛ و آیه صافات (37): 61.

همائى نامه، ص 21.

 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حسن hassan ( جمعه 88/2/18 :: ساعت 4:0 عصر )

»» باب معروف

باب معروف

پیامبر خداصلى الله علیه وآله: إنّ لِلجنّةِ باباً یُقالُ لَه: «بابُ المَعروفِ» لا یَدخُلُه إلاّ أهلُ المَعروف؛ بهشت درى به نام «باب المعروف» دارد که جز نیکوکاران و خدمت رسانان از آن در داخل بهشت نمى شوند. قرآن کریم خبر مى دهدکه متقین سرانجام و بازگشتى نیکو دارند. «جنّاتُ عَدنٍ مُفَتّحةً لَهُم الأبواب»؛ بهشت هاى پاینده که درهاى آن برایشان گشاده باشد. درباره درهاى بهشت و صفات کسانى که از هر درى وارد مى شوند روایت هاى جالبى هست ؛ مثلاً درباره «جهاد» در نهج البلاغه آمده است: «فَتَحَهُ الله لِخاصّه أولیائه» ؛ خدا آن را براى اولیاى ویژه اش باز کرده است.

پیامبرصلى الله علیه وآله: از باب «ریّان» جز روزه داران کسى وارد نمى شوند. و یکى از آن درها «معروف» یعنى نیکوکارى است، و معیارش هر کار خیرى است که عقل و شرع، خوبى آن را به رسمیّت بشناسد. پیامبر خداصلى الله علیه وآله مى فرماید: «اهل معروف در این جهان، در آخرت نیز اهل معروفند».حضرت صادق علیه السلام مى فرماید: یاران رسول خداصلى الله علیه وآله عرض کردند: یا رسول الله پدر و مادرمان به قربانت، نیکوکاران، در دنیا به جهت خدمت و کارهاى خوبشان شناخته شده اند، ولى در آخرت چگونه شناخته مى شوند؟ در پاسخ فرمود: آن هنگام که خداى تبارک و تعالى بهشتیان را وارد بهشت کند به نسیمى خوشبو و معطر و پاکیزه دستور مى دهد که به اهل معروف بِوَزد، پس از آن هیچ فردى از آنان نیست که از کنار جمعیت زیادى از اهل بهشت بگذرد مگر همه آنان بویش را بیابند و بگویند: این شخص اهل نیکوکارى است. روز فرار روز قیامت روزى است که انسان از برادر خود فرار مى کند.همان برادرى که با جان برابر بود و همه جا به یاد او بود، از پدر و مادرش مى گریزد ،همان پدر و مادرى که به آنان عشق مى ورزید.

از زن و فرزندش فرارى است، همان همسرى که شدیداً به او محبت داشت و فرزندانى که میوه قلب و نور چشمان او محسوب مى شد. و این نشان مى دهد هول و هراس محشر آنقدر زیاد است که انسان را از همه علاقه ها و پیوندها جدا مى کند و هر کسى به قدر کافى به خود مشغول است. همچنین روز قیامت، هر کسى احساس مى کند فریب خورده و ضرر کرده است، «یومُ التَغابُن» و یا روز حسرت است، حسرت از دست رفتن سرمایه ها و تهیدستى از توشه آخرت «یومُ الحَسرت» و... .

در آن وانفساى آخرت، «اهل معروف» افرادى ویژه و داراى بوى خوشند و آنجا نیز به بذل و بخشش مى پردازند.

از پیامبر گرامى صلى الله علیه وآله و از امام صادق علیه السلام روایت است: «نیکوکاران دنیا در آخرت نیز اهل نیکوکارى و معروفند، گناهانشان آمرزیده و حسناتشان زیاد است، از این رو، از حسنات خود به گنهکاران مى بخشند.

زیرا خداى (عزّوجلّ) به آنان مى فرماید: «از باب تفضل، گناهانتان را آمرزیدم چون در دنیا اهل «معروف» بودید و حسنات شما موجود و محفوظ است به هر که مى خواهید ببخشید تا با این کار در جهان آخرت نیز اهل «معروف» بشوید...». نیز از پیامبر خداصلى الله علیه وآله روایت است: خداوند مى فرماید: توفیق نیکوکارى و معروف هدیه اى است از ناحیه من به بنده مؤمنم.

پس اگر پذیرا شود (و انجام دهد) با رحمت و نعمت دهى من است. و اگر آن را پس زد و برگرداند به سبب گناه و بى لیاقتى، خودش را محروم کرده است و محرومیتش از طرف من نیست. با مادر بچه ها مفسران قرآن کریم ذیل آیه شریفه «مَن ذاالّذى یُقرِضُ الله قَرضاً حسناً...»؛ یعنى کیست که به (بندگان) خدا وام نیکو دهد تا خدا آن را برایش چند برابر بیفزاید...

از پیامبرصلى الله علیه وآله چنین روایت کرده اند: هر که صدقه اى بدهد، در بهشت دو برابر آن را به دست آورد. عمرو فرزند دحداح که به ابو دَحداحِ انصارى معروف است از پیامبر پرسید: یا رسول الله، من دو باغ دارم، یعنى اگر یکى را بدهم، در بهشت دو باغ نظیر آن را خواهم داشت؟ حضرت: آرى پرسید: آیا همسرم «امّ دحداح» نیز مى تواند با من در باغ بهشتى باشد؟ حضرت فرمود: آرى.

گفت: آیا دخترم دحداحه چى؟ حضرت: او هم با شماست.

آن گاه بهترین باغهایشان را در راه خدا به پیامبرصلى الله علیه وآله داد، آن گاه آیه شریفه نازل شد و صدقه اش را یک میلیون برابر افزایش داد و همان یک مورد از مضمون آیه این بخش از آیه است «أضعافاً کثیرة». وى با پیامبرصلى الله علیه وآله خداحافظى و به طرف منزل حرکت کرد.

دید زن و بچه اش در همان باغند که هدیه کرده است.

نخواست وارد باغى شود که آن را بخشیده است، از این رو، دم در باغ ایستاد و به زن و بچه اش ندا داد: من این باغم را صدقه دادم و در برابرش دو باغ در بهشت خریدارى کردم که امّ دحداح و دخترمان هم در آن باشند.

زنش گفت: مبارک بادا، خدا در آنچه فروختى و آنچه خریدى برکت دهد.

مادر و فرزند از باغ بیرون شدند و آن را تقدیم پیامبرصلى الله علیه وآله کردند آن گاه پیامبرصلى الله علیه وآله فرمود: در بهشت چه نخلهایى براى ابودحداح فراهم است نخلهایى پر بار و با شاخه هاى آویزان.

پی نوشت:

رک: میزان الحکمه، ج 2، ص 807، ح 2595 به بعد.

کافى، ج 4، ص 29، ح 3.

کافى، 4، ص 29، ح 1؛ معجم المحاسن و المساوى، ج 1، ص 344، ح 6.

رک: عبس (80): 34-37.

المحاسن و المساوى، ج 1، ص 352-353، 347؛ أمالى طوسى، ج 1، ص 3

 فقه الرضاعلیه السلام، ص 373؛ بحار، ج 71، ص 4

اختصاص، ص 340.131) محاسن، ج 1، ص 358، ح 48؛ امالى مفید، ص 259، مجلس 31.

بقره (2): 245.133) بقره (2): 245.

مجمع البیان، ص ج 1، ص 349، ذیل آیه 245 سوره بقره؛ مستدرک الوسائل، ج 7، ص 262، ح 8196؛ در سایر منابع مثل تفسیر ابوالفتوح رازى، ج 1، ص 418، این حدیث با تفصیل بیشترى نقل شده است.

 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حسن hassan ( پنج شنبه 88/2/17 :: ساعت 4:0 عصر )

»» اِطعام

اِطعام

امام صادق علیه السلام: پیامبر خداصلى الله علیه وآله فرمود: خَیرُکُم مَن أطعَمَ الطعام، و اَفشَى السّلام، و صلّى و الناسُ نیام؛ بهترین شما کسى است که به دیگران غذا بخوراند، واضح و بلند سلام کند و نماز شب بخواند آن گاه که مردم در خوابند. چند روایت به همین مضمون هست که روابط ما را جهت مى دهد.

در ارتباط با خداوند، تهجد و شب زنده دارى و در ارتباط با مردم به هنگام دیدار، خوش رویى و خوب سلام گفتن و خوراک دادن. امام على علیه السلام چنین مى کرد و مى فرمود: ما اهل بیتى هستیم که اطعام مى کنیم و... .

نیز امام صادق علیه السلام سه نکته بالا را از امور نجات بخش برشمرده اند. در چند روایت از امام باقرعلیه السلام آمده: «إنّ اللَّهَ یُحِبّ اطعامَ الطعام، و إراقةَ الدماء»؛ به راستى خداوند دوست مى دارد طعام دادن و ذبح حیوانات را براى تهیه غذا. چند روایت، آثار اطعام را، افزایش سریع رزق و مایه مغفرت، دانسته است. چند نکته 1.برخى شیوه هاى رایج امروزى خالى از نقاط ضعف نیست؛ مثلاً: الف) گاه در شهرهاى بزرگ و مناطق ثروتمند - به ویژه به مناسبت هایى مثل عزادارى ها، بیش از اندازه غذا تهیه و اسراف مى شود. ب) در ماه مبارک رمضان، برخى نهادها فقط فقرا را به سالن هاى غذاخورى میهمان مى کنند، سبب سرافکندگى و خجلت فقرا و خانواده هاى آنان است. ج) برخى اصرار دارند فقط در مسجد و محله خودشان که اکثراً نیازمند نیستند اطعام کنند - که خالى از شائبه ریا و اطعام اغنیا، نیست. 2.پیشنهاد مى شود: الف) خوراکى هاى اساسى و فاسد نشدنى مثل برنج، حبوبات و...

محترمانه و مخفیانه به نیازمندان داده شود. ب) گوشت و خوراک، تهیه و به مراکز نیازمند مثل سازمان هاى مربوط به ایتام و سالمندان داده شود.

ج) شام و نهار تهیه شود و به تناسب عیدها، یا ایام عزادارى امامان علیهم السلام که در روستاها و محله هایى از شهرها که فقیرنشین هستند، در مساجد و تکایا بین عموم توزیع شود. پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله یکى از برترین کارها را سیر کردن شکم هاى گرسنه، قلمداد کرده است. امام سجادعلیه السلام: «مَن أطعم مُؤمِناً مِن جوعٍ أطعَمَهُ الله مِن ثِمارِ الجَنّة»؛ هر کس مؤمن گرسنه اى را غذا دهد خداوند او را از میوه هاى بهشتى برخوردار سازد.

چو انسان را نباشد فضل و احسان چه فرق از آدمى تا نقش دیوار به دست آوردن دنیا هنر نیست یکى را گر توانى دل به دست آر امامان معصوم علیهما السلام علاوه بر توصیه به اطعام، خود عملاً چنین مى کردند و در سیره همه آن بزرگواران نمونه هایى از این عمل ارزشمند را مى توان یافت، چنان که امام حسین علیه السلام با ملاطفت و مهربانى مستمندانى چند را به خانه شان دعوت و از آنان پذیرایى شایسته اى کرده و با آنان همسفره شدند. مردى از یاران امام صادق علیه السلام خدمت وى رسیده و عرض کرد: فدایت شوم، شنیده ام شما د ر مورد نخلستان «عین زیاد» به گونه اى خاص عمل مى کنید.

دوست دارم جریان را از خودتان بشنوم.

امام فرمودند: «هنگامى که خرماها مى رسد، من دستور مى دهم که دیوارهاى نخلستان را به اندازه رفت و آمد خراب کنند. تا مردم بتوانند به راحتى وارد شوند و از خرما بخورند، و مى گویم ده سکو بسازند، که روى هر یک ده نفر بنشیند و از خرماها بخورند و هر ده نفرى که خوردند و رفتند، ده نفر دیگر بیایند. و براى هرنفر یک مدّ (750 گرم) رطب بگذارند. و مى گویم براى همه همسایگان آنجا از پیر و جوان و بیمار و زن و...

هر کس که نمى تواند بیاید و خرما بخورد، براى هر کدام یک مدّ خرما ببرند و چون زمان جمع آورى محصول تمام شد.

به همه کارگزاران و وکیلان و اشخاص که کمک کرده اند مزد کاملى از همان خرماها مى دهم و باقى مانده را به مدینه آورده و در مدینه نیز براى خانواده ها و مستحقان دو بار یا سه بار، کمتر، یا بیشتر خرما مى فرستم در نتیجه براى خود و خرج خانواده ام در سال چهار صد دینار مى ماند با اینکه قبل از جمع آورى چهار هزار دینار است.

پی نوشت:

وسائل الشیعه، ج16، ص 330، ح 3.

وسائل الشیعه ، ح 4.

وسائل الشیعه ، ح 5.

وسائل الشیعه ، ص 331، ح 6 و 7.203)

 کافى، ج 4، ص 51، ح10 و11.

سفینة البحار، ج 1، ص196.205)

 کافى، ج 2، ص201، ح 5.

رک: اعیان الشیعه، ج، ص 580.

نهضت خدمات رسانى، ص136؛

 وسائل، ج 6، ص140، ح 2، باب18.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حسن hassan ( چهارشنبه 88/2/16 :: ساعت 4:0 عصر )

»» ایتام آل محمدصلى الله علیه وآله

ایتام آل محمدصلى الله علیه وآله

پیامبر خداصلى الله علیه وآله: کُن لِلیَتیم کَالأبِ الرّحیمِ، و اعلَم أنّکَ تَزرَعُ کَذلِک تَحصُلُ؛ براى یتیم چون پدر مهربان باش، بدان که هر چه کشت کنى همان مى دروى.

یتیم دو گونه است: الف) آن که دست حمایت و هدایت پدر یا مادر بر سرش نیست؛ ب) آن که دستش از دامن امامش کوتاه است. و هر دو از یک نظر در معرض آسیبند.

غارتگران مالى بیشتر از قسم اوّل سود مى برند و قدرت طلبان سیاسى و مهاجمان فرهنگى در پى به دام انداختن قسم دومند.

در روایات از شیعیانى که در محضر امام علیه السلام نیستند و به دام شیّادان و شیاطین انسى، اسیر مى شوند و از آن پس داوطلبانه کمر به خدمت بیگانگان مى بندند، به «ایتام آل محمدصلى الله علیه وآله» تعبیر شده است.

از سویى در روایاتى پیامبرصلى الله علیه وآله و على علیه السلام دو پدر این امت، معرفى شده اند.

خدمت فرهنگى و فکرى به کسانى که جانشان در تیررس ترکش هاى شبیخون فرهنگى است بسیار پر ارزش تر از خدمات مالى - رفاهى و تأمین اجتماعى است.متأسفانه، دشمنان با نفوذ در حاکمیت هاى کشور اسلامى از رسانه ها و امکانات خودشان، به تهاجم علیه فرهنگ اسلام پرداخته اند.

براى بیان اهمیت این موضوع چند حدیث نقل مى کنیم. امام حسین علیه السلام مى فرماید: «هر کس یتیمى از ما را که به سبب در خفا و استتار بودن ما، به ما دسترسى ندارد سرپرستى کند و از علوم ما که نصیب او شده در اختیار او بگذارد و او را راهنمایى و هدایت کند، خداوند (عزّوجلّ) فرماید: اى بنده کریم و غمخوار، من به کرم و بخشندگى از تو سزاوارترم.

اى فرشتگان من، به تعداد هر حرفى که به او آموخته است.

هزار هزار قصر در بهشت ها برایش بسازید و از دیگر نعمت هایى که در خور این قصرها است.

به آنها اضافه کنید». پیامبر خداصلى الله علیه وآله مى فرماید: «علماى شیعه ما در قیامت محشور مى شوند و به اندازه فراوانى علوم آنها و کوشش ایشان در ارشاد بندگان خدا، خلعت هاى کرامت بر آنان پوشانده مى شود، تا جایى که بر هر یک از آنان هزار هزار خلعت نور پوشانده مى شود.

آن گاه منادى پروردگار (عزّوجلّ) ما ندا مى دهد: اى سرپرستان ایتام آل محمد.

اى کسانى که این یتیمان بریده شده از پدرانشان، (یعنى همان، امامانشان)، را جان ونشاطشان بخشیدید.

اینک بر آنان خلعت بپوشانید.

همان گونه که در دنیا بر آنان خلعت علوم پوشانیدید». تقویت فرهنگى جبهه ایمان دو زن، که یکى مؤمن و دیگرى از دشمنان اسلام بود، در مطلبى دینى با هم اختلاف نظر داشتند.

براى حل اختلاف، محضر حضرت فاطمه علیها السلام رسیدند و موضوع را طرح کردند.

چون حق با زن مؤمن بود، حضرت فاطمه گفتارش علیها السلام را با دلیل و برهان تایید کرد و بدین وسیله زن مؤمن بر زن دشمن پیروز گشت و از این پیروزى خوشحال شد. حضرت فاطمه علیها السلام به زن مؤمن فرمود: «فرشتگان خدا بیشتر از تو شادمان گشتند و غم و اندوه شیطان و پیروانش نیز بیشتر از غم واندوه زن دشمن مى باشد». امام حسن عسکرى علیه السلام مى فرماید: بدین جهت خداوند به فرشتگان فرمود: «در عوضِ خدمتى که فاطمه به این زن مؤمن کرد، بهشت و نعمت هاى بهشتى اش را هزار هزار برابر آنچه قبلاً تعیین شده بود قرار دهید و همین روش را درباره هر دانشمندى که با علمش مؤمنى را تقویت کند - که بر معاندى پیروز گردد - مراعات کنید و ثوابش را هزار هزار برابر قرار دهید!».

بحار، ج 77، ص171؛ میزان الحکمه، ص 7161، ح 22789.209) بحار الانوار، ج 2، ص 4، ح 5.

تفسیر منسوب به امام حسن عسکرى علیه السلام، ص 34، ح 216؛ میزان الحکمه، ج14، ص 7165، ح 22895.211) بحار، ج 2، ص 8.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حسن hassan ( سه شنبه 88/2/15 :: ساعت 4:0 عصر )

»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

نمونه سوالات مطالعات اجتماعی سال اول متوسطه کلیه رشته ها
نمونه سوالات عربی 1 سال اول متوسطه کلیه رشته ها
نمونه سوالات زبان فارسی 1 سال اول متوسطه کلیه رشته ها
نمونه سوالات ادبیات فارسی 1 سال اول متوسطه کلیه رشته ها
نمونه سوالات علوم زیستی سال اول متوسطه کلیه رشته ها
نمونه سوالات زبان انگلیسی 1 سال اول متوسطه کلیه رشته ها
نمونه سوالات شیمی 1 سال اول متوسطه کلیه رشته ها
نمونه سوالات فیزیک 1 سال اول متوسطه کلیه رشته ها
نمونه سوالات ریاضی 1 سال اول متوسطه کلیه رشته ها
نمونه سوالات دین و زندگی سال اول متوسطه کلیه رشته ها
هندبوکهای مهندسی فلزات ASM
بزرگترین منبع اطلاعاتی جانورشناسی
گنجینه کتاب
پکیج طلایی تست زنی به روش مهندسی معکوس شامل 7 سی دی و 5 جزوه دیج
کتابخانه الکترونیکی شعرای معاصر
[همه عناوین(578)][عناوین آرشیوشده]


کلیه[18] . متوسطه[17] . رشته[17] . شاهد[15] . امام[14] . پیش[13] . دانشگاهی[13] . دبیرستان[13] . ایثارگران[12] . کشوری[12] . دی[11] . خرداد[10] . نمونه[10] . انسانی[9] . سوال[8] . Pro[7] . ماه[7] . v[6] . اسفند[6] . 1[6] . جواب[6] . چگونه خدمت گذار خوبی برای جامعه باشیم ؟ دانش آموزان چه می توانن[6] . تیر[5] . اول[5] . شهید[5] . فارسی[5] . نجفی[5] . نرم افزار[5] . مجموعه[4] . مدارس[4] . گروه[4] . کشور[4] . شناسی[4] . سوالات[4] . سال[4] . خدمتگزاری به مردم در سیره و سخن ...[4] . بازی[4] . خارج[4] . تجربی[4] . تهران[4] . آداب خدمت‏رسانى[4] . اراک[3] . Speed[3] . 85[3] . Flash[3] . for[3] . جبرانی[3] . حذف[3] . خمینی[3] . ریاضی[3] . سوالخرداد[3] . شعبده[3] . علامه[3] . نمونه2[3] . قدرتمند[3] . فیزیک[2] . فیلم[2] . فایل[2] . فتوشاپ[2] . گیر[2] . مدیریت[2] . مرکزی[2] . لوازم[2] . نشانه های ابرار و خدمتگزاران[2] . نقش[2] . نگار[2] . نمونه سوالات فیزیک 1 دانلود نمونه سوالات فیزیک 1 <**ا[2] . هاریاضی[2] . هازمین[2] . هازیست[2] . ها[2] . هاعلوم[2] . و[2] . وظیفه خدمت‏رسانی از آن جا که جامعه اسلامی یک واحد به هم پیوسته[2] . ویرایش[2] . ویندوز[2] . علوم[2] . عربی[2] . روایت[2] . شوک[2] . زیست[2] . سرعت[2] . زمین[2] . دزد[2] . دهنده[2] . تی[2] . خدمت گذاری و زیادى روزى چند چیز سبب افزایش خیرات و ثواب مى‏شود،[2] . تذهیب[2] . تبدیل[2] . پاداش احسان[2] . پایه[2] . ای[2] . بهترین[2] . بهشتی[2] . اسکریپت[2] . In[2] . Converter[2] . 86[2] . 87[2] . |[2] . 79[2] . All[2] . Backup[2] . One[2] . 83[2] . Need[2] . Patch[2] . اجتماعی[2] . ادبیات[2] . اسکلت[2] . استان[2] . آموزش[2] . آبسال[2] . Stronghold[2] . Studio[2] . SWF . The . tools . Top . Ultimate . Undercover . Utilities . آتلیه . آثار تربیتى خدمت رسانى . آثار خدمتگزاری . آخرین . آداب احسان . Video . Vista . Windows . WMV . XaraD . Xilisoft . آمیز . ابزارهای . ابزاری . اپل . اتش . اتوماتیک . آسان . آماده . آمار . استفاده . استودیو . اسلیمی . ازظهر . اسپید . PES . photo . Photoshop . Pinnacle . Platinum . Player . Plus . Portable . Of . 84 . Outpost . Pack . SQL . Strike . Professional . Recorder . recovery . Response . Ripper . Safari . SBMAV . Secret . serial . serialDriver . Server . Shift . Sims . soeditor . Sound . SP . Bandwidth . Banner . BSplayer . Business . C&C . Card . cd . Cleaner . ClipFisher . CloneDVD . collection . Allok . Amayeta . AnFX . Apex . Apple . ArcGIS . Archmodels . Arial . ASF . Ashampoo . Auto . 80 . |با . 2 . 74 . 75 . 77 . Accelerator . Adobe . Adobe® . Age . Aleo . Counter . CS . DeleteOnClick . Designer . Disk . Download . DVD . Edition . Effect . Empires . Encrypt . Enterprise . Evermotion . FIFA . Final . Firewall . Intro . IV . Kids . l . Legends . LimeWire . LITE . Madness . Maker . Mass . Monitor . MOV . MySQL . FrameMaker® . Games . Generals . Genius . Glary . graphic . GTA . Handy . HDDLife . HiDownload . اشتراک . اضافی . اطلاعات . افزاری . افزایش . افسانه . امارات . انگشتی . انگیزه ها در خدمتگزاری خدمت امری است پسندیده اما آنچه ارزش آن ر . انواع . اهمیت و جایگاه خدمت رسانى خدمت رسانى یعنى سود رسانى و خیر رسانى . امام على(ع) و کارگزاران از ابعاد الهام بخش در سیره امام على(ع) . ان . انتقال . بهینه . بیسکویت . ایثارگرانزیست . بازدید . بازیهای . بالن . باند . بر آوردن حاجات مردم . برابر . بزرگان و پیام خدمت شان . بعد . بعنوان . به چه کسى نیکى کنیم . پرسش مهر 9،پرسش مهر9،خدمت رسانی،خدمتگزاری،عدالت،هدف ازخدمت،پرسش . پشتیبان . پنجم . پهنا . پی . تبلیغات . تجربه . پک . تردستی . ترین . تصاویر . تعمیرات . توپ . توسط . تجربیدبیرستان . حرفه‌ای . حضرت امام راحل(ره) و خدمتگزاری " با دلی آرام و قلبی مطمئن و رو . جذاب . جنون . ثبت . جادویی . خانگی . خدمت به مردم در پرتو مسئولیت پذیری، از منظر رهبری بنابر عقیده ا . خدمت رسانى .
 

>> بازدید امروز: 69
>> بازدید دیروز: 103
>> مجموع بازدیدها: 507304
» درباره من «

نمونه سوالات متوسطه کلیه رشته ها

.::مرجع کد آهنگ::.

.::دریافت کد موزیک::.



» پیوندهای روزانه «

زعفرون
ܓ❥استخدام, اشتغال, کسب درآمد ܓ❥
سی شاپ
فروشگاه دی شاپ
یوزرنیم پسورد nod 32
خوداشتغالی, طرح اقتصادی زودبازده, استخدامی
سوالات کارشناسی ارشد
محبوبترین ها
مهشاپ
بازی و نرم افزار موبایل [42]
جک [65]
مقاله [68]
روانشناسی [101]
مشاوره [75]
جورواجور [47]
[آرشیو(21)]

» آرشیو مطالب «
هفته اول مهر87
هفته دوم مهر87
هفته سوم مهر87
هفته چهارم مهر87
هفته اول آبان87
هفته ادوم آبان87
هفته سوم آبان87
هفته چهارم آبان 87
هفته اول آذر 87
هفته دوم آذر
هفته سوم آذر87
هفته چهارم آذر87
هفته اول دی87
هفته دوم دی87
هفته سوم دی87
هفته چهارم دی87
هفته اول بهمن 87
هفته دوم بهمن 87
هفته سوم بهمن 87
هفته چهارم بهمن 87
هفته اول اسفند87
هفته دوم اسفند87
هفته سوم اسفند87
هفته چهارم اسفند87
هفته اول فروردین88
هفته دوم فروردین88
هفته سوم فروردین88
هفته چهارم فروردین88
هفته اول اردیبهشت88
هفته دوم اردیبهشت88
هفته سوم اردیبهشت88
هفته چهارم اردیبهشت88
هفته اول خرداد 88
هفته دوم خرداد 88
هفته سوم خرداد 88
هفته چهارم خرداد 88
هفته اول تیر 87
هفته دوم تیر 87
هفته سوم تیر 87
هفته چهارم تیر 87
دانلود نرم افزار و بازی
دانلود نرم افزار و بازی
دانلود نرم افزار و بازی
دانلود نرم افزار و بازی
دانلود نرم افزار و بازی
دانلود نرم افزار و بازی
دانلود نرم افزار و بازی
دانلود نرم افزار و بازی
دانلود نرم افزار و بازی
دانلود نرم افزار و بازی
دانلود نرم افزار و بازی
دانلود نرم افزار و بازی
دانلود نرم افزار و بازی
دانلود نرم افزار و بازی
دانلود نرم افزار و بازی
دانلود نرم افزار و بازی
دانلود نرم افزار و بازی
دانلود نرم افزار و بازی
افسانه جومونگ
گزارش تصویری عاشورا
افسانه جومونگ

» لوگوی وبلاگ «


» لینک دوستان «
لحظه های آبی( سروده های فضل ا... قاسمی)
آنلاین گلچین
ای نام توبهترین سر آغاز
لنگه کفش
اسپایکا
سایت اطلاع رسانی دکتر رحمت سخنی Dr.Rahmat Sokhani
فروشگاه بیستِ بیست
سلطان شادمهرعقیلی...احسان عطارتبادکان
● بندیر ●
دیار عاشقان
تغییر مطلوب
نذر آقا
%% ***-%%-[عشاق((عکس.مطلب.شعرو...)) -%%***%%
****شهرستان بجنورد****
گل باغ آشنایی
آخرالزمان و منتظران ظهور
حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد
شعر انتظار ( مهدیانه )
عاشق آسمونی
یادداشتها و برداشتها
سارا احمدی
جهاد ادامه دارد...
پرنسس زیبایی
ما تا آخرایستاده ایم
ناز آهو
تکنولوژی با طعم دوستی
بانوی پایتخت
حقوق دانشگاه پیام نور ایلام

دوستی و دوست یابی
قصرماشین
توشه آخرت
مهر 84
کامپیوتر و لوازم جانبی و نرم افزار آموزش
دلتنگی های مـــــــــــــــن
دستگاه پاپ کورن ساز
ست سارافون ودامن شلواری نیلوف
عمو همه چی دان
مکاشفه مسیح
فتو بلاگ
راه های و فواید و تاثیر و روحیه ... خدمتگذاری
سوالات کارشناسی ارشد 91 , 92
سرود عرش
مقالات مشاوره و روانشناسی و اختلالات روانی و رفتاری
تبادل نظر
وای ندیدید شما ا!!!!!!!

اسرائیل کودک کش، اسرائیل بچه کش، اسرائیل آدم کش، اسرائیل تروریست
مجموعه مقالات رایانه MOGHALAT COMPUTER
هادرباد شناسی (روستایی در شرق شهرستان بیرجند)
چرا اینجوری؟
وبلاگ مرزداران عشق * ایران *
عاشورای سرخ،انتظارسبز
عدالت جویان نسل بیدار
خبرهای اسبفروشان
کودکان استثنایی
جدیدترین یوزر پسورد آنتی ویروس nod32- Kaspersky - Avira
یوزر آنتی ویروس و مسابقات تبیان و راسخون و قرآنی
زورخانه باباعلی
شناختی
روان شناسی کودکان استثنایی
مهدویت
نور الهی
مذهب عشق
پایگاه اطلاعاتی و کاربردی شایگان
روان شناسی و اتیسم
حب الحسین اجننی
*آوای ققنوس *
یاسوج عــــشقـــــولـــــک
تعقل و تفکر
شب مهتابی
منتظر بیداری
کتابخانه دیجیتال روانشناسی
جنبش قطره سرگشته
حـــــکــــمــــت آ بــــــــاد
کتاب الکترونیکی
کشکول
روان شناسی
آپدیت جدیدترین یوزر پسورد آنتی ویروس nod32
سرزمین انتظار
عکس متحرک و انیمیشن حیوانات گیاهان کودکان بالن گوشی پرندگان
روبان اصفهانی(اموزش رایگان قدم به قدم هنرهای دستی باعکس)
کودک هشتاد و هشت علی زارع
عوامل پیشرفت ،راه‌های پیشرفت و موانع پیشرفت چیست ؟ عکس جالب
تنها
سایه ی همیشگی من
کوهنوردی
به نام خدا
افکارسادات افغانستان
اگه احمدی نژاد 50 کیلو وزن داره 45 کیلوش جیگره
طوفان در پرانتز
عکس بازیگران ، پیامک ، دانلود بازی نرم افزار ، کد متفاوت ، مقاله
پرسش مهر 10
هوای بارانی
خدمات اینترنتی و حراج نرم افزار
نرم افزارهای تخصصی و موبایل و نرم افزارهای آموزشی تخصصی و موبایل
لوازم آرایشی و بهداشتی و ادکلن
پارس دانلود
سوپر لینکستان لیندا
هر چی که بخواهی هست
مقالات اختلالات رفتاری و روانی...
اختلالات و مشکلات جنسی
اقاقیای من
سوپر لینک خشگل دختر
میعادگاه
عکس لود
همه چی هست؟!!!!
خفن سرا
عکس و پیامک و دانلود بازی و نرم افزار
فروشگاه کتب روانشناسی، اسلامی، ایران شناسی وسیستم عامل
لوازم خانگی و اثاثیه منزل و لوازم آشپزی
یا امیر المؤمنین
کتاب، مهندسی، روانشناسی، مدیریت، اقتصاد، لغتنامه، شعر، داستان
دستبند، انگشتر، گردنبند، مدال، سرویس، گوشواره، زیورآلات
نرم افزارهای، مالی، اداری حسابداری، انبارداری،
لوازم بهداشتی آرایشی،عطر ، آدکلن ، لوازم لاغری و کرم
نرم افزار آموزشی درسی، دانشگاهی، کامپیوتر، فنی مهندسی،کودک
فروشگاه نرم افزارهای گرافیکی و سرگرمی و بازی
نرم افزارهای میکس مونتاژ و آموزشی میکس مونتاژ
پوشاک & تی شرت دخترانه پسرانه استین کوتاه و بلند & ژاکت
دانشمندی برای تمام فصول
مسیح اندیمشک
سکوت نیمه شب
کالای بیستِ بیست در فروشگاه بیست وای بیست
کوچک های بزرگ
دختر و پسر ها فراموش نکنند اینجا مرکز عکس های جدید ودانلوده
سریال افسانه جومونگ
ماهیان آکواریمی
چی داری؟ عکس ....
مشکلات زندگی جنسی آیا در زندگیتان ؟؟؟؟
پیچیدگی سکوت
متفاوت
حدیث نفس
یادداشت های یه آسمونی
هر چی دوس داری اسمشو بذار
تا ریشه هست، جوانه باید زد...
رنگارنگ
دلتنگی.تنهایی.مهربونی
لینک باکس
منتظران دل شکسته
شهید محمدهادی جاودانی (کمیل)
آخرین خبرها last news
اس ام اس عاشقانه اس ام اس سرکاری - sms love - smsi.parsiblog
روح .راه .ارامش
::::: نـو ر و ز :::::
سلام محب برمحبان حسین ع
دنیا به روایت یوسف
پشت خطی
در سایه سار وحدت
جک،عکس،نرم افزار
گرانبهاترین کالا در گرانترین فروشگاه، بهترین خرید بهترین یادگاری
فرهنگی هنری، عکس، مدل لباس، مانتو، ژاکت، سارافون دخترانه و زنانه
عدل
سوالات کنکور دکتری
شاید تو باشی...
دلمه پیچ, دستگاه دلمه پیچ Dolmer
هسته گیر آلبالو
دل خوش
قالب بستنی ساز کودک
فروش دستگاه دلمه پیچ, فروش دستگاه دولمه پیچ
روان شناسی
آموزش شنا در خانه
هایپرمارکت
گلچین اینترنتی

» صفحات اختصاصی «

» وضعیت من در یاهو «
یــــاهـو
» طراح قالب «