هفته چهارم اردیبهشت88 - نمونه سوالات متوسطه کلیه رشته ها
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 
نمونه سوالات متوسطه کلیه رشته ها
 
 
 
»» خدمت به جانها

خدمت به جانها

قال رسول الله صلى الله علیه وآله: مَن تَعلّم العِلمَ، یُحیى بِه الإسلامَ، لَم یکُن بَینَه و بَینَ الأنبیاء إلاّ درَجةٌ؛ هر کس علم آموزد تا به وسیله آن اسلام را زنده کند، میان او و پیامبران جز یک درجه فاصله نباشد.

صاحبدلى به مدرسه آمد ز خانقاه بشکست عهد صحبت اهل طریق را گفتم میان عالم و عابد چه فرق بود تا اختیار کردى از آن، این فریق را؟ گفت: آن گلیم خویش به در مى برد ز موج وین جهد مى کند که بگیرد غریق را سعدى نیز از آن حضرت روایت است: «طالِبُ العِلمِ للّه أفضلٌ عِندَ الله مِن المجاهِدِ فى سبیلِ الله؛ آن که در جست وجوى علم است از رزمنده در راه خدا برتر است.

امام على علیه السلام مى فرماید: «در مسجد پیامبرصلى الله علیه وآله نشسته بودم که ابوذر وارد شد و گفت: اى پیامبر خداصلى الله علیه وآله شرکت در تشییع جنازه عابد، پیش شما محبوب تر است یا حضور در مجلس علم؟ پیامبرصلى الله علیه وآله فرمود: اى ابوذر، ساعتى در مجلس علم نشستن، نزد من محبوب تر است از هزار تشییع جنازه شهید و نزد من، ساعتى در جلسه علم آموزى، محبوب تر است از هزار شب، شب زنده دارى که در هر شب هزار رکعت نماز بخوانى، و نزد من لحظه اى در مجلس علم نشستن، دوست داشتنى تر از شرکت در هزار غزوه (عملیات جنگى همراه با پیامبر) و خواندن همه قرآن است.

ابوذر گفت: اى پیامبر خداصلى الله علیه وآله آیا گفت و شنود علمى، از خواندن همه قرآن بهتر است؟ پیامبرصلى الله علیه وآله فرمود: اى ابوذر! نزد خدا، ساعتى در مجلس علم نشستن، محبوب تر از دوازده هزار بار قرائت قرآن است، همواره گفت و شنود علمى داشته باشید که با علم، حلال را از حرام تشخیص مى دهید و... .

اى ابوذر: «الجلوسُ ساعةً عِندَ مذاکِرَةِ العِلمِ خیرٌ لَک مِن عِبادَةِ سَنةِ صیامِ نهارِها و قیامِ لیلها...»؛ ساعتى در مجلس علم نشستن براى تو از عبادت یک سال، که روزهایش را روزه و شبهایش را زنده بدارى، بهتر است.

توضیح هم علم و هم عیادت، چند گونه است: واجب، مستحب، مکروه، حرام.

مى توان گفت: بسیارى از فضلیت هاى فراگیرى علم و برترى آن بر عبادت، در مواردى است که تعلّم، واجب یا مستحب است. و لى عبادت مستحب است.

نه عبادتهاى واجب.

از طرفى عبادت، بدون علم یا ناقص است یا به انحراف کشیده مى شود و سر از کفر و شرک در مى آورد، جریان انحرافى خوارج در زمان امام على علیه السلام و منافقین و گروه فرقان در زمان ما بسیار عبرت آموز است. و گرنه عبادت هم راهى براى خود سازى و صفاى دل و توفیق بیشتر براى کسب علم است و جایگاه والایى دارد.

روزى فردى تنبل، که توفیق نماز شب هم نداشت، از عالم بزرگوار مرحوم شیخ انصارى قدس سره پرسید: «اگر نماز شب خواندن من، مانع مطالعه شود و این دو با همدیگر مزاحمت و تعارض پیدا کنند، پرداختن به کدام مهم تر است و کدام یک را رها کنم؟ شیخ که مى دانست او اهل قلیان است و این مسأله، بهانه اى است براى رها کردن نافله شب، در پاسخ گفت: «چرا میان نماز شب و مطالعه، مزاحمت و تعارض مى سازى؟ بگو: مطالعه و قلیان و...

کدام یک تقدم دارد و مهم تر است.

العلم و الحکمة فى الکتاب و السنة، ح 912.213) همان، ح 907.

جامع الاخبار، ص109، ح195.215) علم و حکمت، ج 1، ص 318.

 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حسن hassan ( چهارشنبه 88/2/23 :: ساعت 4:0 عصر )

»» جایگاه و ارزش خدمت رسانى

جایگاه و ارزش خدمت رسانى

1- روحیه همیارى

امیرمؤمنان علیه السلام: از رسول خدا شنیدم که مى فرمود: مَن قَضى لَأخیهِ المُؤْمِنِ حاجَةً کان کَمَن عَبدَاللّه دَهْرَه؛ هر که براى برادر مؤمنش، مشکلى را حل کند به سان کسى است که تمام عمرش خدا را عبادت کرده است. عبادت به جز خدمت خلق نیست به سجاده و خرقه و دَلْق نیست این شعر ظاهرى دارد و روح و باطنى؛ این معناى ظاهرى که نماز و روزه و...

لازم نیست، باطل است.

زیرا اداى واجبات دینى نخستین گامِ پرستش است.

آن که امر خدا را در نماز و روزه و...

اطاعت نمى کند در نخستین گام بندگى، کافر و بت پرست و خودپرست شده است.

از این رو، در بازرسى پل صراط قیامت، اوّل از نماز مى پرسند.

کسانى که به عبادت به طور کلى بى اعتنا هستند و کار خیر مى کنند باید بدانند، کار خیر را باید خدا بپذیرد و اگر نماز را سبک بشمارى و نماز رد شود، سایر تلاشها هم رد خواهد شد.

«إنْ قُبِلَت قُبِلَ ما سِواها و إنْ رُدَّت رُدَّ ماسِواها» این طرز فکر در بى اساسى مثل تصوّر برخى بد حجابان است که مى گویند: «اى بابا دل باید پاک باشد» و دیگر دقت نمى کنند که پاکى دل با معنویت اطاعت پیدا مى شود نه در فضاى آلوده خودسرى و بولهوسى و نافرمانى خداوند در پوشش.

کسى که حسن و خط دوست در نظر دارد محقق است که او حاصل بصر دارد چو خامه در ره فرمان او سر طاعت نهاده ایم مگر او به تیغ بردارد روح این شعر مورد بحث درست است.

زیرا یکى از حکمت هاى عبادات، ورزیدگى روح و روان ما در راه خداپرستى و ایجاد روحیّه بندگى است.

عبودیت، یعنى بندگى.

کسى که بتواند بت خودپرستى خویش را خرد کند بنده واقعى است.

در زبان عربى به جاده خاکى که بر اثر رفت و آمد نرم و کلوخهایش خرد شده باشد «طریق مُعَبَّد» گویند.

عبادتها سنگلاخ هاى خودپرستى را در میدان جان خرد و نرم مى کند. را ه وصول به حریم یار دو گام است.

اوّل، قدم نهادن بر خودپرستى، گام دیگر در کوى یار.

بیا و هستى حافظ ز پیش او بردار که با وجودِ تو کس نشنود ز من، که منم خدمت به بندگانِ خدا بهترین تیر ابراهیمى بر فرق بت خودپرستى خویش است.

آتش آن نیست که از شعله او خندد شمع آتش آن است که در خرمن پروانه زدند اسحاق بن عمار از امام صادق علیه السلام چنین روایت کند: «من طاف بهذا البیتِ طوافاً واحداً...»؛ هر که یک بار به دور خانه کعبه طواف کند، خداوند برایش شش هزار حسنه مقرر مى فرماید و شش هزار گناهش را ببخشاید و شش هزار درجه اش عطا فرماید تا آن گاه که به محل مُلْتَزَم - بین رکن حجر و باب کعبه - برسد، که هفت باب از درهاى بهشت بر او گشاید.

پرسیدم: جانم به فدایت آیا در طواف این همه فضیلت هست؟ فرمود: آرى، و تو را آگاه کنم از کارى پر فضیلت تر از این.

برآوردن حاجت مسلمان برتر است از یک طواف و دو طواف و..

شمردند تا رسید به ده طواف. امام خمینى قدس سره هنگامى که همراه دوستان طلبه خود به مشهد مقدس مشرف مى شد، دعا و زیارتشان را مختصر انجام مى داد و زودتر به منزلى که اجاره کرده بودند، برمى گشت، منزل را آب و جارو، سماور را روشن و چایى را مهیا مى کرد و منتظر بازگشت سایر دوستان مى ماند و وقتى دوستان مى رسیدند، از آنان پذیرایى مى کرد.

یکى از طلاب مى پرسد، این چه کارى است که شما مى کنید براى چاى درست کردن، دعا و زیارت را کوتاه و مختصر مى خوانید و سریع به خانه بر مى گردید؟ امام در پاسخ او مى گوید: «من ثواب این آب و جارو و چاى درست کردن را کمتر از ثواب آن دعا و زیارت نمى دانم».

پی نوشت:

کافى، ج 2، ص 167، ح 9.

محجّة البیضاء، ج 3، ص 378؛

 بحار، ج 71، ص 419.

صحیفه نور، ج 17، ص 130.

وسائل الشیعه، ج 16، ص 361، ح 21763.

وسائل الشیعه، ج 16، ص 364، ح 21771؛

 کافى، ج 2، ص 155، ح 8.

وسائل الشیعه ج 16، ص 364، ح 21771؛

 کافى، ج 2، ص 155، ح 8.

سرگذشت هاى ویژه از زندگى امام خمینى قدس سره، ج 1، ص 97-98.

 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حسن hassan ( سه شنبه 88/2/22 :: ساعت 4:0 عصر )

<      1   2      
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ