بهانه بهشت - نمونه سوالات متوسطه کلیه رشته ها
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 
نمونه سوالات متوسطه کلیه رشته ها
 
 
 
»» بهانه بهشت

بهانه بهشت

پیامبر خداصلى الله علیه وآله: دَخَلَ عبدٌ الجَنَّة بِغُصنٍ مِن شَوْکٍ کانَ علَى طَریقِ المسلمینَ فَأماطَهُ عَنْهُ؛ بنده اى به سبب برداشتن شاخه خارى از سر راه مسلمانان به بهشت رفت.

مرحوم آیةالله شهید بهشتى مى فرمود: «بهشت را به بها مى دهند نه به بهانه». این سخنى حکیمانه، و معنایش چنین است: نابرده رنج، گنج میسر نمى شود مزد آن گرفت، جان برادر که کار کرد ولى چه کسى بهاى بهشت را مشخص مى کند؟ با چه معیارى ارزیابى و در چه بازارى قیمت گذارى مى شود و...؟ عبادت هاى فردى و خدمت رسانى هاى اجتماعى، در درجه اوّل براى خودسازى و پرورش روح ماست، و این پاداش و ثواب ها نظیر جایزه هایى است که براى تشویق داده مى شود.

دعا و نماز و راز و نیاز براى پیوند و ارتباط جان ما با سرچشمه هستى و درمانبخش همه دردها، زکات و صدقات و خدمات، براى پرورش روحیه از خودگذشتگى، فداکارى و...

در راه خدا و از آن جا که معرفت بیشتر مردم در سطح بالا نیست و نمى توانند مثل حضرت على علیه السلام باشند و از آن رو خدا را که شایسته و لایق عبادت است، دلشان به نعمت بهشت خوش است و یا از ترس عذاب، اطاعت مى کنند، و گرنه، خدا نقص و کمبود، و نیازى ندارد و معنى «سبحان الله» همین است، یعنى خدا، از هر نقص و عیبى پاک و منزه است.

گر جمله کائنات کافر گردند بر دامن کبریاش ننشیند گرد در قرآن کریم نیز دو تابلو از دو جریان فکرى در چشم انداز راه بشر قرار دارد. و واکنش مردم در برابر خدمت رسانى و دستگیرى دو گونه است: الف) خودپرستان چون به ایشان گفته شود که از آنچه خدا روزیتان کرده است انفاق کنید، کسانى که کافر شدند به آنان که ایمان آورده اند گویند: «أنُطْعِم مَن لَو یشاءُ اللّهُ أَطْعَمَهُ...»؛

آیا اطعام کنیم کسى را که اگر خدا مى خواست او را اطعام مى کرد؟! شما جز در گمراهى آشکار نیستید.

این گروه عذر و بهانه مى آورند که مثلاً: خدا خودش بدهد، ما خودمان نیازمندتریم، فقرا کور شوند کار کنند و... .

پاسخ این فکر به چند صورت در قرآن آمده است.

مثلاً: «و قال موسى إنْ تکْفُروا أنتم و مَن فى الأرض جمیعاً فإنّ اللّه لَغَنىٌّ حَمیدٌ»؛(57) موسى گفت: «اگر شما و هر که در روى زمین است، همگى کافر شوید، بى گمان خدا بى نیازِ ستوده صفات است. این افراد به سان دانش آموز یا بیمارى هستند که تصور مى کند انجامِ تکلیف هاى درسى یا عمل طبق نسخه پزشک، چیزى بر دانش آموزگار یا پزشک مى افزاید.

یا به سود معلم و پزشک است.

البته آموزگار و پزشک دلسوز، دوست دارد که دانش آموز رشد کند و بیمار بهبود یابد ولى اگر لجبازى و خودسرى و نافرمانى کرد به خودش ضرر زده است نه به آنان.

در این باره امام على علیه السلام مى فرماید: «خداى سبحان، آن گاه که خَلق را آفرید، هم از طاعتشان بى نیاز بود و هم از عصیانشان مصون؛ چرا که نه گناه گناهکاران، به او زیانى رساند و نه طاعتِ فرمانبران به او سودى رساند». ب) خداپرستان منطق خداپرستانِ خود ساخته آن است که با مال و جان در راه خدا فداکارى مى کنند و اهلِ گذشت و نثار و ایثارند. جان چه باشد که نثارِ قدم دوست کنم این متاعى است که هر بى سروپایى دارد امام على علیه السلام در معرفى برخى فرشتگان مى فرماید: آنان با همه مقام و منزلتى که نزد تو دارند و با این که همه دلخواهشان منحصر در تواست و با وجودِ کثرت طاعتشان و اندک بودن غفلتشان از امر تو، اگر حقیقتِ آنچه از تو را که بر آنان مخفى است بدانند، بى گمان اعمال خود را ناچیز شمارند و خویشتن را سرزنش کنند و پى برند که تو را چنان که شایسته است عبادت نکرده اند و آن سان که سزاوارِ فرمانبرىِ تواست فرمان نبرده اند. نیست در لوحِ دلم جز الفِ قامتِ یار چه کنم حرفِ دگر یاد نداد استادم از پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله روایت است: «در معراج فرشتگانى را دیدم که از آغاز آفرینش پیوسته به رکوع یا سجده و عبادت و فلان دعا و ذکر بودند و باز مى گفتند: «ما عَبَدناک حقَّ عبادتِک»؛ آن گونه که شایسته پرستش تو است نتوانستیم عبادت کنیم. امام کاظم علیه السلام: بسیار بگویید: «اللّهم لا تَجْعَلنى مِن المُعارِینَ و لا تُخْرِجنی مِنَ التَقْصیر...» ؛ خدایا مرا از کسانى که ایمان عاریه اى دارند قرار مده و از این دایره که همواره خودم را مقصر بدانم، بیرون مبر.

بهشت با اشارتى از امام باقرعلیه السلام روایت شده است: عابدى هشتاد سال در دیرى، خدا را پرستش مى کرد، روزى از دیر بیرون را تماشا مى کرد.

زنى را دید و دل از دست داد و باب مراوده را گشود، زن نیز پاسخ مثبت داد و عابد آلوده شد و در آستانه مرگ قرار گرفت و زبانش بند آمد.

سائلى از کنارش مى گذشت، او با انگشتى اشاره کرد که قرص نانى زیر لباس دارم، بردار، و گدا نان را برداشت.

با یک عمل زنا، هشتاد سال عبادتش هیچ شد ولى با قرص نانى خدا او را بهشتى کرد.

پی نوشت:

خصال صدوق، ص 32، ح 111؛

میزان الحکمه، ص 3694، ح 12676.

یس (36): 47.

57) ابراهیم (14): 8.

نهج البلاغه، خطبه 184.59) ر. ک: بقره (2): 154، 190، 215، 218، 246، 262؛ آل عمران (3): 13، 146، 157، 169؛ نساء (4): 74، 76، 95؛ المائده (5): 54؛ انفال (8): 72؛ توبه (9): 20، 111 و... .

نهج البلاغة، خطبه 109.

اصول کافى، ج 2، ص 73، ح 4؛ میزان الحکمه، ص 3428، ح 11708.

مستدرک الوسائل، ج 7، ص 170، ح 79448؛ نوادر على بن اسباط، ص 128.

 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حسن hassan ( شنبه 88/2/19 :: ساعت 4:0 عصر )

»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

نمونه سوالات مطالعات اجتماعی سال اول متوسطه کلیه رشته ها
نمونه سوالات عربی 1 سال اول متوسطه کلیه رشته ها
نمونه سوالات زبان فارسی 1 سال اول متوسطه کلیه رشته ها
نمونه سوالات ادبیات فارسی 1 سال اول متوسطه کلیه رشته ها
نمونه سوالات علوم زیستی سال اول متوسطه کلیه رشته ها
نمونه سوالات زبان انگلیسی 1 سال اول متوسطه کلیه رشته ها
نمونه سوالات شیمی 1 سال اول متوسطه کلیه رشته ها
نمونه سوالات فیزیک 1 سال اول متوسطه کلیه رشته ها
نمونه سوالات ریاضی 1 سال اول متوسطه کلیه رشته ها
نمونه سوالات دین و زندگی سال اول متوسطه کلیه رشته ها
هندبوکهای مهندسی فلزات ASM
بزرگترین منبع اطلاعاتی جانورشناسی
گنجینه کتاب
پکیج طلایی تست زنی به روش مهندسی معکوس شامل 7 سی دی و 5 جزوه دیج
کتابخانه الکترونیکی شعرای معاصر
[همه عناوین(578)][عناوین آرشیوشده]


کلیه[18] . متوسطه[17] . رشته[17] . شاهد[15] . امام[14] . پیش[13] . دانشگاهی[13] . دبیرستان[13] . ایثارگران[12] . کشوری[12] . دی[11] . خرداد[10] . نمونه[10] .